میدان تیان‌آن‌من که با نام میدان تیانانمن نیز شناخته می‌شود، در مرکز پکن و در ناحیه‌ی دونگ‌چنگ قرار گرفته است و از مهم‌ترین جاذبه‌‌های گردشگری شهر به‌ شمار می آید. این میدان با وسعت ۴۴ هکتار، از بزرگ‌ترین میادین عمومی جهان به شمار می رود. در سمت شرق میدان، موزه تاریخ چین و موزه انقلاب چین قرار دارد که بسیاری از آثار دیدنی و باستانی و آنچه مربوط به انقلاب خلق چین است در این موزه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

در سمت غرب میدان سالن بزرگ خلق چین خودنمایی می کند این سالن بزرگ در سال ۱۹۵۹ ساخته شده است و مکانی برای جلسات کنگره و فعالیت های دیپلماتیکی و سیاسی بوده و از سه بخش تشکیل شده است:

سالن مرکزی، سالن اصلی و سالن فرعی. کف سالن اصلی تماما از سنگ مرمر بوده و سقف آن پر از لامپ های کریستالی است. تیان آن من در طول حیات ۶۰۰ ساله اش شاهد وقایع تاریخی بسیاری بوده است و به همین علت مورد توجه اکثر توریست ها قرار گرفته است.

میدان تیان آن من پکن

در ضلع شمالی میدان، برج تیان آن من قرار گرفته است. این سازه ابتدا در سال ۱۴۱۷ در زمان سلسله مینگ ساخته شد و میدان دروازه جلویی شهر ممنوعه بوده و مهم ‌ترین استفاده این برج، معرفی امپراطور جدید و همسر وی به مردم عادی بوده است همچنین تا سال ۱۹۱۱ زمانی که آخرین پادشاهی فئودال به پایان رسید، هیچ کس جز خاندان سلطنتی و اشراف حق ورود به این سازه را نداشت.

مطالعه کنید : چهره واقعی پکن در خیابان وانفوجینگ



قهرمان تیان آن من : مردی که در قیام مردمی ۴ جون ۱۹۸۹، حرکت دسته تانک را متوقف کرد


بنای یادبود سنگی وگرانیتی در میدان تیان آن من پکن بزرگترین یادمان چین است. جمله ( قهرمانان چین جاویدان هستند) توسط رهبر مائو بر روی این بنا حکاکی شده است. هشت مجسمه غیرمعمول و بزرگ در یادمان قهرمانان ملی چین به مردم ، تاریخ مدرن چین را نشان می دهند. دو ردیف نرده از سنگ مرمر سفید، این بنای یادبود را ساده و زیبا جلوه می دهد.

مطالعه کنید :

دیوار چین ، افسانه ها و واقعیت ها

ونیزِ چین ، با دو هزار سال قدمت

میدان تیان آن من پکن

مراسم بالا بردن و پایین آوردن پرچم ملی چین در میدان تیان‌آن‌من

مراسم بالا بردن و پایین آوردن پرچم ملی چین، در هنگام طلوع و غروب خورشید در  این میدان اجرا می‌شود. اگر صبح زود به میدان تیان آن من بروید، سربازان یونیفرم پوش چینی را خواهید دید که طی مراسمی ۳ دقیقه ای پرچم ملی چین را بالا می برند. با توجه به این که حدود ۲ دقیقه و ۷ ثانیه زمان لازم است تا آفتاب از افق طلوع کند، پرچم نیز در عرض همین مدت بالا می‌رود.


«عجائب المخلوقات و غرائب الموجودات» فی عجائب المرض الکوید و واکسنه

با صدای افشین حُر



این مراسم به دقت همزمان با طلوع خورشید برگزار می شود؛ در نتیجه برای تماشای این مراسم، باید حداقل ده دقیقه قبل از طلوع خورشید در میدان حاضر باشید. اگر دیرتر از طلوع خورشید به میدان برسید، این مراسم را از دست خواهید داد و باید تا برگزاری مراسم بعدی در هنگام غروب خورشید صبر کنید.

دسته سربازان چند دقیقه قبل از طلوع آفتاب از تیان آن من بیرون آمده و از روی پل مقابل برج تا محل استقرار میله پرچم رژه می روند. گاهی تعداد شرکت کننده و بازدیدکنندگان این مراسم بسیار زیاد می شود. در تعطیلات رسمی هزاران نفر از مردم چین برای تماشای این مراسم در میدان حضور پیدا می کنند. سربازان پرچم ملی چین را به اهتزاز در می آورند و در تمام طول مراسم سرود ملی چین از بلندگوهای اطراف میدان پخش می شود.