آنچه که می‌خواهیم درباره اش صحبت کنیم در نگاه اول شاید خیلی خوشایند نباشد اما درست مثل ضرب المثل معروف شتری است که درب خانه هرکسی می‌خوابد هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که تا ابد در شادی بی قید و شرط خواهد بود و با غمی اینچنین روبرو نخواهد شد.

پس شاید بد نباشد برای خود و یا حتی همدردی با دیگران یاد بگیریم که در چنین شرایطی چه طور با غم خود کنار بیائیم تا دچار افسردگی نشویم و یا با دوست غم دیده خود همدردی کنیم.

از دست دادن یکی از عزیزانمان در واقع از بدترین و ناراحت کننده ترین اتفاقات در زندگی هر فردی است. کلمه بهتر برای آن اتفاق تلخ و ناباورانه است. ما در این مطلب راهکارهایی ارائه  می‌کنیم تا بتوانید با غم خود کنار بیائید.

گذشت زمان بهترین کمک

مطمئنا تحمل مرگ فرد نزدیک در خانواده برای ما و غلبه بر غم ناشی از آن اصلا کار ساده ای نیست اما فقط گذشت زمان می‌تواند دردهای شما را کم کند. اگر فرآیند بهبودی فرد به تاخیر بیفتد بدون شک عملکرد فرد در خانواده و اجتماع مختل خواهد شد.

غصه خوردن طبیعی است

همه ما می‌دانیم که مرگ جزئی از زندگی معمول میلیاردها موجود زنده در جهان است. اما همین اتفاق معنا و مفهوم واقعی به زندگی ما می‌بخشد و به ما یادآوری می‌کند که چه قدر عنصر حیات گران بها است. غصه خوردن نمود بیرونی ضایعه ای است که به شخص وارد می‌شود و اندوه بیش از حد از نظر جسمی و روحی می‌تواند شخص را زمین‌گیر کند. در نظر داشته باشید نمایش جسمانی اندوه؛ گریه کردن(گریستن) است و افسردگی، تجلی روانی غم و اندوه خواهد بود.

همه افراد یکسان با مرگ عزیزانشان برخورد  نمی‌کنند

واکنش‌ها نسبت به مرگ افراد بسیار متفاوت است؛ سوگ برای بعضی‌ها فقط چند قطره اشک و برای دیگری پایان زندگی است. برای بعضی‌ها این اندوه تا پایان عمر در ذهن و خاطره‌شان خواهد ماند. پس هیچکس بهتر از خود فرد نمی‌تواند به خودش کمک کند.

تنها نمانید

حواستان باشد برای تامین سلامتی خود با یک دوست همراه شوید. سعی کنید احساساتتان را بر زبان آورید و دیگران را از احساسات خود باخبر کنید. خود را تسلیم اندوه نکنید و به دنبال افراد دلسوز باشید تا بتوانند احساساتتان را درباره فقدان عزیزانتان درک کنند. برای از بین بردن غم و اندوه برون ریزی احساسات مطمئنا به شما کمک زیادی خواهد کرد.

صحبت کردن

صحبت کردن درباره عزیزی که از دست داده اید و خاطراتی که از او دارید می تواند به شما کمک کند. این کار باعث کاهش سنگینی غم و اندوه درونی فرد و رنج او خواهد شد. خاطره گفتن خیلی وقت ها بهتر است .به جای دلداری دادن هایی که ممکن است هیچ فایده ای نداشته باشد؛ خاطره‌ای از مهربانی یا بزرگواری شخص از دست رفته بازگو کنید. با این کار هم یاد عزیز از دست رفته را گرامی داشته اید و هم باعث تسکین درد و رنج فرد داغ‌دار شده اید.



برای مطالعه بیشتر :

نگاهی به سوگ و سوگ درمانی

هیچکس تا ابد سیاه نمی پوشد تا ابد اشک نمی ریزد

هیچ کس قرار نیست با مرگ عزیزش خودش را نیز دفن کند. به همین علت است که افراد داغ‌دیده هم اگر از سلامت روحی و روانی خوب برخوردار باشند به شیوه ای صحیح و مناسب از حمایت اطرافیان خود و حتی خدمات روانشناسی برخوردار می شوند و سرانجام می توانند اندوه خود را کنار بگذارند و تصمیم بگیرند حتی در تنهایی نیز برای عزیز از دست رفته شان اشک نریزند به آنها کمک کنید تا هر چه زودتر جامه های سیاه خود را از تن در آورند تا بتوانند کم کم شادی را به زندگی خود وارد کنند و به صورتی آهسته امید را در خود زنده کنند. مطمئناً امید مانند گیاهی که فقط یک جوانه کوچک است وبه تدریج  در دل افراد عزادار ریشه میزند، قد میکشد و آنها مثل گذشته عاشق زندگی و اطرافیان خود خواهند بود.

چه طور به فرد داغ دیده کمک کنیم؟

دوستان و اطرافیان شخص داغ‌دیده نقش مهمی در بازگشت به زندگی شخص عزادار دارند. همراهی و همدردی با شخص داغ‌دیده باعث می شود که او بهتر بتواند به روال عادی زندگی خود برگردد. البته مواظب باشید هر کلمه‌ای را نباید بگویید پس مواظب بیان کلمات و نوع برخورد خود باشید در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

لطفا نگویید غم آخرتان باشد

به جای این که جمله ‌ای استفاده کنید که باعث شود آرزوی بدی در معنای خود برای بازمانده داشته باشد بهتر است از جملاتی مثل خدا صبرتان دهد یا برای شما آرزوی سلامتی میکنیم داشته باشید. به یاد داشته باشید دعا برای طول عمر و سلامتی بازماندگان اثر مثبت تری خواهد داشت.

لطفا نگویید او الان در جای بهتری است!

با این که مطمئنا شما قصد کمک به فرد داغ‌دیده را دارید اما مواظب باشید که چه جملاتی بر زبان می آورید. مطمئناً هر فرد داغ‌دیده در هنگام عزاداری نیاز به دلداری دارد اما به هیچ وجه نباید او را تحت فشار قرار دهیم که قبول کند شخص از دست رفته الان در جای بهتری است. پس نگویید او الان در جای بهتری است؛  به جز زمانی که مطمئن هستید که فرد از دست رفته و فرد داغدار هردو به زندگی پس از مرگ اعتقاد دارند.

گفتن این جمله در بعضی از فرهنگ ها حتی ناراحت کننده و اهانت آمیز نیز محسوب می‌شود به جای آن بهتر است به درد و رنج فرد داغ دیده اقرار کنید و اصرار نکنید که نباید غصه بخورند. شاید خودمان دوست داشته باشیم که فرد عزادار را آرام کنیم و به او بگوییم 《آرام باش یا گریه نکن》 اما اغلب بهتر است بگذاریم که او گریه کند و اشک هایش جاری شوند.

همیشه آماده کمک باشید

نه تنها در چند روز اول که اقوام و بسیاری از افراد آشنا و حتی غریبه ها حضور دارند بلکه ماه های بعد که زندگی به روال عادی خویش بازگشته آماده کمک به دوست خود باشید از این طریق شما می توانید ثابت کنید که یک دوست همیشگی هستید؛ دوستی که در زمان نیاز در کنار دوستش باقی می ماند.