از جاذبه های گردشگری مدرن کره جنوبی، رودخانه چئونگی چئون است که تقریبا ۱۱ کیلومتر وسعت دارد و از مرکز شهر سئول می گذرد .این رودخانه تاثیر زیادی بر آب و هوا و حال مردم سئول گذاشته است به گونه ای که می توان آن را محلی در میان شهر، برای دور شدن از فضای شهری و گذراندن اوقات فراغت به حساب آورد. چیزی که انسان به شدت در این دنیای صنعتی به آن نیاز خواهد داشت. چئونگی چئون به معنی نهر تمیز دره است.

 

چئونگی چئون، مرزی بین فقرا و ثروتمندان

سئول همانند بسیاری از شهرهای بزرگ درگذر زمان، با هجوم روستائیان کشاورز برای زندگی بهتر مواجه شد و به دنبال آن رشد جمعیت و توسعه روزافزون شهرنشینی را تجربه کرد. رودخانه کم عمق چئونگی چئون ۵۰ سال پیش نخستین مهاجران را به سوی خود فراخواند و کم کم با افزایش مهاجرین جدا کننده محل زندگی ثروتمندان و فقیران در شهر سئول لقب گرفت.

رودخانه چئونگی چِئون محل زندگی آوارگان جنگ کره – ۱۹۵۰

به زودی سکونت مهاجران در این بخش شهر مشکلات و معضلات بسیاری را موجب شد، زیرا فاضلاب های منطقه مهاجرنشین به داخل رودخانه می ریختند و در فصول بارندگی موجب ایجاد محیطی نازیبا و آلوده می شدند به همین علت مسئولان شهر به فکر پوشاندن رودخانه افتادند و در سال ۱۹۲۶ طرح بستن رودخانه مطرح شد با یک عملیات اجرایی در سال ۱۹۳۷ آغاز شد و با طی اجرای دو طرح مکمل در ۱۹۸۷ به پایان رسید.

با اجرای این طرح بر روی رودخانه بزرگراهی با همان نام چئونگی چئون ساخته شد که در اطرافش واحدهای تجاری بسیاری شکل گرفت. ساخت این بزرگراه ۴ بانده شرقی – غربی به طول ۵۸۶۴ متر به عنوان یک سمبل پیشرفت، مدرنیزم و صنعتی شدن کره جنوبی تلقی می شد.

مدیر سابق هیوندای دست به کار می شود

پس از ساخت بزرگراه این منطقه به یک منطقه پر رفت و آمد با ترافیک سنگین تبدیل شد. مسئولان شهر برای کاهش بار ترافیکی مجبور شدند بر روی این بزرگراه روگذری احداث کنند. این وضعیت ادامه پیدا کرد تا زمانی که لی میونگ باک شهردار شهر سئول شد. لی میونگ باک متولد ۱۹ دسامبر ۱۹۴۱ ازاکا ژاپن، مدیر اسبق هیوندای موتورز بود، خانواده میونگ باک در زمان استعماره ژاپن بر کره به ژاپن مهاجرت کردند. پدرش لی چونگ یو در یک مزرعه به کار مشغول شد و مادر میونگ هم خانه دار بود. میونگ باک پنجمین فزند از هفت فرزند بود سه خواهر و سه برادر داشت، میونگ باک تجربه چندین سال مدیریت شرکت هیوندایی و کسب موفقیت در این کمپانی را در سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ به عنوان شهردار سئول مورد استفاده قرار داد.

برای مطالعه شما :

شاهزاده سلطان در سئول

چهره واقعی پکن در خیابان وانفوجینگ

ره‌نوردی در جنگل زرین‌ره تورنتو

گَس تاون، تاریخ را به سمت آینده می راند

در سال ۲۰۰۲ لی میونگ باک اقدام به تخریب بزرگراه و احداث و بازسازی رودخانه نمود. او در ابتدا به همراه گروهش از هزاران نفر از مردم سئول پرسیدند که به نظر آنها مهم ترین مسئله و مشکلی که باید در شهر سئول به آن رسیدگی کرد چیست؟ و اکثریت پاسخ دادند:

محیط زیست و آب.

عملیات اجرایی احیای مسیر رودخانه از جولای ۲۰۰۳ آغاز شد. درحالی که سال های زیادی طول کشید تا مسیر رودخانه به بزرگراه تبدیل شود. اما پیمانکاران تنها ۲ سال زمان لازم داشتند تا آن را تخریب و رودخانه را احیا کنند. اجرای این پروژه ۳۸۰ میلیون دلار هزینه برد و در جریان آن ۶۲۰ هزار تن بتن و آسفالت جمع‌آوری و بازیافت شد. ۲۲ پل جدید ساخته شد و آب، که بیشتر از سفره‌های زیرزمینی استخراج شده بود، به درون رودخانه سرازیر گردید. این اقدام با مخالفت تجار و کسانی که نگران بودند خودروها دیگر قادر به رسیدن به این نقطه نباشند و نیز هزاران فروشنده دوره‌گرد و کسانی که از فضای زیر بزرگراه استفاده می‌کردند، مواجه شد.

وجود چنین طبیعتی در میان شهر شگفت انگیز است و بازدید از این رودخانه باشکوه در تمام ساعات شبانه روز میسر می باشد. از طرفی بازدید از موزه رودخانه چئونگی چئون  که نشان دهنده تاریخ پر فراز و نشیب این رودخانه است خالی از لطف نیست.

در ونکوور، از این ۱۰ موزه حتما بازدید کنید

این موزه در سال ۲۰۰۵ ایجاد و نگهدارنده آثار حکومت و سلسله های آن عصر مانند سلسله چوسان است. بازدید از این موزه شما را متحمل پرداخت هزینه نمی کند و تغییرات جالب ۲۲ ساله ی روخانه چئونگی چئون را به شما نشان خواهد داد.

عکس: غلامرضا شهدادیان