اونتاریو (۱) سرزمین چشم‌اندازهای رویایی، رودها، سواحل زیبا، آبشارها، آب‌خوست‌ها (۲)، بیشه‌های مه‌آلود، چشمه‌های معدنی، تالاب‌ها، سیب‌ستان‌ها، تاکستان‌ها، باغ‌ستان‌ها، گلستان‌ها، کشت‌زارهای سرسبز و جنگل‌های انبوه است. جایی‌که سبزی جنگل به‌آبی صدها دریاچه‌ درآمیخته و زیست‌گاه هزاران گونه جانور و پناه‌گاه میلیون‌ها پرنده مهاجر است.

شاید معمول‌ترین تفریح در این سرزمین زیبا که در هر فصلی قابل اجراست، پیاده‌روی در جنگل باشد(۳) که طیف بسیار گسترده‌ای از علاقمندان را در بر می‌گیرد. مهم‌ترین موضوع در هنگام جنگل‌پیمایی، پیدا کردن مسیر و جهت‌یابی از روی نشانه‌هایی است که توسط گروه‌های مسئول بر روی درختان و یا در مسیر گذاشته می‌شود. به آنها بسیار دقت کنید تا سردرگم نشوید.

همواره به یاد داشته باشید که ره‌نوردان دوست دارند از آوای طبیعت پیرامون خود، مانند نغمه پرندگان، بانگ جانوران، صدای وزش باد، سکوت برف و همانند آنها لذت ببرند.

نکته دیگر رعایت اخلاق طبیعت‌گردی است که آسایش شما و هم‌نوردان‌تان را به همراه می‌آورد. همواره به یاد داشته باشید که ره‌نوردان دوست دارند از آوای طبیعت پیرامون خود، مانند نغمه پرندگان، بانگ جانوران، صدای وزش باد، سکوت برف و همانند آنها لذت ببرند و بلند حرف زدن، فریاد کشیدن، آواز خواندن، و استفاده از تلفن همراه، مانع لذت دیگران و موجب آزار جانوران می‌شود. فراموش نکنید کسانی که به طبیعت آمده‌اند برای دست‌یابی به آرامش آن آمده‌اند.

یکی از زیباترین و محبوب‌ترین مسیرها در نزدیکی تورنتو (۴) که نه تنها در روزهای پایانی هفته بلکه در تمامی روزهای سال و در هر شرایط آب‌ و هوایی ره‌نوردان را به دامان پرمهر طبیعت ره‌نمون می‌سازد، در پیرامون دریاچه‌های سنکا (۵) و مری (۶) و در نزدیکی شهرک کینگ‌سیتی (۷) قرار دارد.

 

دریاچه سنکا
نیلوفرهای دریاچه سنکا

 

این دو دریاچه همانند بسیاری از دریاچه‌های اونتاریو از نوع آب‌چال‌های (۸) بازمانده از یخ‌چال‌های (۹) عصر یخ‌بندان (۱۰) بزرگ‌ند (۱۱) که پس از گرمایش کره زمین در اثر افزایش گازهای گل‌خانه‌ای و ذوب کوه‌های سترگ پیریخ به وجود آمده‌اند. عصر یخ‌بندان بزرگ در برابر عصر یخ‌بندان کوچک (۱۲) است که در انتهای این نوشتار درباره آن توضیح کوتاهی داده خواهد شد.

دریاچه مری

سرت سبز و دل‌ت خوش باد جاوید [i]

دروازه اصلی ورود به این مسیر در خیابان کیل (۱۳) قرار دارد و با یک ستون سبز رنگ با نشانه اوآرتی‌ای (۱۴) مشخص شده است. این باریک‌راه (۱۵) شامل دو حلقه کاملاً جدا از یکدیگر است که همانند نشانه بی‌نهایت (۱۶) در ریاضی قرار گرفته‌اند. مسیر شرقی که عموماً به عنوان حلقه نخست طی می‌شود دریاچه سنکا را دور می‌زند و می‌توان از آن به سوی خیابان دافرین (۱۷) هم رفت.


گپ و گفت با هدیه صفیاری – کارآفرین در ونکوور


شاید زیباترین چشم‌انداز این مسیر زیبا، چشم‌انداز شمالی دریاچه از بالای تپه‌ای باشد که خانه قدیمی خانواده ایتون (۱۸) بر فراز آن قرار دارد که سراسرنمایی بی‌مانند از پهنه دریاچه را در بر می‌گیرد. مسیر غربی به سمت دریاچه مری رفته و سپس با تغییر جهت به سمت غرب از شمال‌ غربی به سمت خیابان جین (۱۹) می‌رود.

Eaton Hall (King City)

بیشتر ره‌نوردان از یک مسیر فرعی به سمت شمال سود جسته و به یک قهوه‌خانه سنتی روستایی می‌روند که در یک باغ زیبای سیب قرار دارد. راهیان این مسیر می‌توانند بسته به فصل، بارندگی و سرعت راه‌پیمایی زمان‌بندی کنند. اما معمولاً برای طی این دو حلقه و البته استراحت در قهوه‌خانه می‌توانید برای چهار ساعت برنامه‌ریزی نمایید.

 

مسیر پیاده روی دریاچه مری

تازه‌برگ‌های بهاری به همراه چشم‌انداز گل‌های وحشی، خنکای تابستانی در زیر سایه‌ساران درختان و شنیدن وزش نسیم بر روی دریاچه (۲۰)، رنگ‌های گوناگون پاییزی به همراه ترنم باران و میوه‌های خوش‌آب و سرانجام برف سپید و یک‌دست زمستانی در زیر پرنیان وهم‌انگیز آن هر کدام بیش از دیگری روح‌نواز، دل‌انگیز و چشم‌گیر است.

مرحم ِ زخم ِ روح و روان و دل و دست و چشم‌های هراسان آنانی که هنوز دل از مهر مام طبیعت نگسسته‌اند (منظور از فصل‌های سال، نه فصل تقویمی که فصل طبیعی است).

 

مسیر پیاده روی دریاچه سنکا
نشانه روی درختان که با توجه به آنها مسیر خود را در جنگل پیدا می‌کنید در جدول زیر نوشته شده است.

در این مسیر دو رنگ نشانه همانند برای مسیر اصلی (رنگ سفید) و مسیر فرعی (رنگ آبی) به کار رفته است.

  • یک مستطیل تنها به معنای مسیر مستقیم است و باید تا نشانه بعدی مسیر را ادامه دهید.
  • دو مستطیل، یکی بالاتر از دیگری، جهت تغییر مسیر را نشان می‌دهد. اگر مستطیل بالاتر در سمت راست باشد، یعنی تغییر جهت به سمت راست و اگر مستطیل بالا در سمت چپ باشد، به معنی تغییر جهت به سمت چپ است.
  • اگر یکی از دو مستطیل کاملاً بالای دیگری و با چرخشی نود درجه قرار گرفته و حالتی مانند حرف T پیدا کرده باشد، نشانه پایان(۲۱) مسیر است.

 

روش‌های ساده جهت‌یابی در طبیعت را بیاموزید.

بهاران که آید سُرایم سرود

دمادم برآرم به یزدان درود

در بهاران کف‌پوش این جنگل زمردین، بهارستانی است از گل‌های رنگارنگ که گوشه و کنار این درخت‌ستان را ماهرانه آذین‌بندی می‌کنند، گویی که ری‌را [ii] گام‌های خجسته خود را بر این سرزمین می‌نهد.

اوج این زیبایی زمانی است که گلی از خانواده سوسن به نام تریلیوم (۲۲) (سوسنی با سه گل‌برگ) سراسر منطقه را دربرمی‌گیرد. این گل نماد ایالت اونتاریو (۲۳) است و بر روی گواهینامه رانندگی و یا کارت بهداشت (۲۴) می‌توانید تصویر آن را ببینید.

 

تریلیوم

اگر خوش‌ا‌‌قبال باشید و تیزبین، شاید گل استثنائی تریلیوم چهار گل‌برگی را در انبوه تریلیوم‌های سه گلبرگی بیابید (از این خانواده، سوسن چلچراغ (۲۵) روشنایی‌بخش البرز کوه در داماش گیلان است). هر چند که در سراسر راه می‌توانید این گل‌های زیبا را ببینید، اما پیشنهاد می‌شود پس از ورود به حلقه شرقی در مسیر سفید پیش بروید تا به دوراهی برسید. آنجا مسیر آبی را برگزیده پس از گذر از پلی چوبین، اوج تجمع این گل را ببینید. اگر همین راه را ادامه دهید به خیابان کیل جنوب‌تر از مکانی باز خواهید گشت که مسیر را آغاز کرده بودید.

 

تریلیوم ارغوانی

آوای دارکوب‌های پرسروصدا در جای‌جای جنگل به گوش می‌رسد. نغمه پرندگان خوش‌آوایی چون کاردینال شمالی (۲۶) و جیجاغ کبود (۲۷) دمی آرام نمی‌نشیند (از این خانواده در کویرهای مغرور ایران زیبا، زاغ بور (۲۸) به خرمی می‌زید).  چرخ‌ریسک‌های (۲۹) نازک‌اندام، مشتاقانه در جست‌وجوی دانه و حشرات، به گرداگرد درختان می‌پرند و سرانجام این غازهای مهاجر کانادایی هستند که جفت جفت و یا گروهی بر فراز دریاچه پر می‌گشایند.

فراتر از این گروه، پرندگان شکاری‌ند که بر اوج سپهر، مست پیروزی و زیبایی و مهر [iii]، در جست‌وجوی روزی شناورند و اگر خوش‌اقبال باشید و سحرخیز، در بامدادان شیرجه زدن آنها را بر روی ماهی‌های  لغزان دریاچه خواهید دید. در روی زمین نیز جنجالی برپاست. سنجاب‌های خاکستری (۳۰) گرسنه از پس زمستان، بر روی شاخساران و یا بر روی زمین، به سرعت به هر سو می‌دوند و سنجابک‌های (۳۱) سنجاب‌شکل (۳۲) ریزاندام با آوایی که ناباورانه بسیار بلند است در جست‌وجوی جفت برمی‌آیند.

شاید بر سر راه خود گندراسوی دورنگ هم ببینید که سلاح تدافعی و بدبوی آن بسیار هراس‌انگیز است. عاقلانه‌ترین راه، گریختن و پرهیز از رودررویی با آن است و گرنه بوی بسیار بد آن تا مدتها میهمان شماست.

شاید بر سر راه خود گندراسوی دورنگ (۳۳) هم ببینید که سلاح تدافعی و بدبوی آن بسیار هراس‌انگیز است. عاقلانه‌ترین راه، گریختن و پرهیز از رودررویی با آن است و گرنه بوی بسیار بد آن تا مدتها میهمان شماست (و علت فرار دوستان از شما). به علاوه، سوزش آن، اگر به چشم اسپری شده باشد، باعث کوری موقت خواهد شد (جالب است بدانید که پرنده درشت‌پیکر گرمسیری ایران، هوبره‌های بیابان‌نشین (۳۴) هم به سلاحی این چنین مجهزند و اگر شکارچی در پی آنها باشد، مدفوع چسبناک خود را با شدت به سمت صورت پرتاب می‌کنند).

داستان کوتاه – خانه ای در خاطرات

دیگر اینکه با نگاهی خیره به سطح آب دریاچه، ماهی‌هایی خواهید دید که برای بلعیدن حریصانه حشرات به سطح آب می‌آیند. اگر از سمت جنوب به دریاچه سنکا بنگرید که ژرفای کمتری دارد، انبوهی نیلوفر خواهید دید که بر بستر پرنیانی آب، طناز و تن‌ناز آغوش گشوده‌اند. در این زمان باغ‌های سیب، بسان نوعروسان سپیدپوش بر بستر زمردین، می‌خرامند تا در پاییز به بار بنشینند.

بوی خوش موسم اردیبهشت

باد گذر کرده ز سوی بهشت

باران‌های سیل‌آسایی که در میانه بهار از ابرهای ناپیداکرانه فرو می‌آیند، نویدبخش گل‌های رنگارنگ و شکوفه‌های چرخنده در باد در روزهای پایانی بهارند. ضرب‌المثلی دارند به این مضمون که بارش‌های آوریل است که گل‌های ماه می را می‌آورد (۳۵). این باران زندگی‌بخش اردیبهشتی با شستن هر آنچه که از یخ و برف زمستان مانده، زمین را آبستن زایش گل‌های زیبای خردادماه می‌نماید و باد وزان، دم مسیحای خود را بر شاخ خشک و یخ‌زده درختان می‌دمد.

کُنده‌هایی که جَست (۳۶) از آن بیرون جهیده و رویش دوباره را نوید می‌دهند، آواگر ماندگاری این زادبوم زیبا و سرسبز است. گویا که اردیبهشت ماه جلالی در دوپیکر (۳۷) سر بر می‌کشد که نظاره چمن اردیبهشت خوش باشد [iv]. آنچه که در این میانه خطرناک است، توفان‌های تندری و برخورد آذرخش بر نوک درختان بلندتر است [v]. پیشنهاد می‌شود در صورت دریافت اعلام خطر صاعقه از سایت‌های معتبر هواشناسی، برنامه جنگل‌نوردی را به زمان دیگری موکول کنید.

ای آفتاب مشکو زی باغ کن شتاب

کز پشت شیر تافت دگرباره آفتاب[vi]

در تابستان کوتاه و گرم بخش جنوبی اونتاریو، علاوه بر گل‌های رنگارنگ، قارچ‌های رنگین هم بر روی زمین و یا بر تنه پوسیده درختان سرنگون شده و یا میان کاواک (۳۸) به چشم می‌خورند که باید به جد از آنها پرهیز کرد. تابستان فصل فراوانی حشرات است و باید پیش از آغاز راهپیمایی، خود را در برابر آنها محافظت کنید و گرنه ناخوشنود، با آزردگی خاطر و خاطره ناخوشایندی از گزش‌های بی‌پایان و گاهی دردناک بازخواهید گشت.

 

غازهای کانادایی

پیشنهاد می‌شود که گردش‌های تابستانی را صبح زود آغاز کنید تا هم از گزش بی‌امان حشرات در امان بمانید و هم از نسیم خنک و باطراوت بامدادی، به ویژه در کناره دریاچه (۳۹) بهره‌مند شوید. پوشش مناسب فصل با رنگ روشن و کاملاً پوشیده توصیه می‌شود. با توجه به این موارد، با خیال راحت از طبیعت بی‌مانند اونتاریو بهره‌مند شوید. احتمال دیدن جانوران خوش‌خرام و پرواز پرندگان، در میانه روز و اوج گرما بسیار کم است.

دیگر اینکه در نزدیکی این مسیر پیاده‌روی، در خیابان کینگ‌-‌ووان (۴۰) ، کشتزاری از توت‌فرنگی (۴۱) و تمشک (۴۲) وجود دارد که می‌توانید در میانه تابستان از آنها بچینید (۴۳). این توت‌فرنگی‌ها چون در معرض تنش‌های طبیعت همچون تابش آفتاب، وزش باد و ریزش باران قرار داشته‌اند، بسیار شیرین، دل‌چسب و گوارایند. چیدن آنها نیز بسیار لذت‌بخش و آرامش‌افزاست. حتما امتحان کنید!

 

 

اگر بالای ابر به شکل سندان آهنگری درآمده بود هر چه سریع‌تر خود را به جان‌پناه برسانید که خطر آذرخش بسیار جدی است.

در کنار این زیبایی‌ها به یاد داشته باشید که توفان‌های تندری در تابستان بسیار نیرومندتر و خطرناک‌ترند. پس هشیار و گوش‌ به زنگ باشید. ابرهای گل‌کلمی‌شکل (۴۴) که پیاپی بر بلندای آنها افزوده می‌شود به‌ویژه اگر پیوسته باشند، نمایان‌گر بارش‌های شدید و خطرناکند. اگر بالای ابر به شکل سندان آهنگری (۴۵) درآمده بود هر چه سریع‌تر خود را به جان‌پناه برسانید که خطر آذرخش بسیار جدی است. ابرهای به شکل کیسه‌های آویخته (۴۶) سیاه‌رنگ، پیام‌آور رگبار شدید و ناگهانی‌ند. در این منطقه احتمال رخ‌داد گردباد (۴۷) نیز وجود دارد. همواره گوش به زنگ اخطار هواشناسی درباره گردبادها باشید(۴۸) و هرگز دست به کار خطرناکی نزنید. اگر در زمان جنگل‌نوردی ابری به شکل قیف(۴۹) به چشم خورد، بی درنگ در پایین‌ترین مکان از سطح زمین، پناه بگیرید [vii].

  • ادامه دارد.
  • [1] Ontario [2] Island جزیره
  • [3] Hiking
  • [4] Toronto
  • [5] Seneca Lake
  • [6] Marry Lake
  • [7] King City
  • [8] Pothole
  • [9] Glaciers
  • [10] Ice Age
  • [11] Kettle Lakes
  • [12] The Little Ice Age
  • [13] Keel
  • [14] ORTA or Oak Ridges Trail Association
  • [15] Path
  • [16]
  • [17] Dufferin
  • [18] Eaton Hall (King City)
  • [19] Jane
  • [20] Lake Breeze
  • [21] Terminate
  • [22] Trillium
  • [23] The Logo of Ontario
  • [24] OHIP
  • [25] ‌‌Lilium Ledebourii
  • [26] Red Cardinal
  • [27] Blue Jay
  • [28] Persian ground jay
  • [29] Tits, Chickadees, and Titmice
  • [30] Eastern gray squirrel
  • [31] Chipmunk
  • [32] Xerinae
  • [33] Skunk
  • [34] Bustard – Ardeotis
  • [35] April showers bring May flowers
  • [36] Coppice shoot
  • [37] Gemini (Constellation)
  • [38] سوراخ و یا شکاف درخت که می‌تواند آشیانه پرندگان هم باشد.
  • [39] Lake Breeze
  • [40] King-Vaughan
  • [41] Strawberry
  • [42] Raspberry
  • [43] Strawberry Picking
  • [44] Cumulus Clouds
  • [45] Anvil Clouds
  • [46] Mammatus Clouds
  • [47] Tornado
  • [48] Tornado Warning
  • [49] Funnel Clouds
  • [i] حافظ – الا ای طوطی گویای اسرار
  • [ii] مطابق یک افسانه قدیمی در شمال ایران بانویی است که باعث زیبایی جنگل‌های مازندران می‌شود. نوعی باران در شمال ایران از خانواده باران‌ریزه Drizzle است. نام‌ پرنده‌ای کوچک‌تر از گنجشک‌.
  • [iii] برگرفته از شعر عقاب – پرویز ناتل خانلری
  • [iv] سعدی – قصاید – شکر به شکر نهم در دهان مژده دهان
  • [v] کتاب هواشناسی و طبیعت‌گردی – جعفر سپهری
  • [vi] ملک‌الشعرای بهار – قصیده تابستان
  • [vii] کتاب هواشناسی و طبیعت‌گردی – جعفر سپهری