سئول بزرگترین شهر و پایتخت کشور کره جنوبی و مرکز اصلی برای گردشگران خارجی می باشد که جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون نفر در خود شهر و حدود ۱۵ میلیون نفر در شهرک‌های اطرافش سکنی گزیده اند. رودخانه‌ی Han شهر سئول را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است و به شهر زیبایی خاصی بخشیده است. قدمت سئول به ۱۸ سال قبل از میلاد باز‌ می‌گردد که این شهر پایتخت امپراطوری‌های مستقر در شبه‌جزیره کره شناخته می شد.

نمایی از رودخانه هان در شب

طولانی ترین حکومت تاریخ

قدمت سکونت انسان‌ها در این منطقه مربوط به عصر پارینه ‌سنگی است که در اطراف رودخانه‌ Han شکل گرفت و به علت غنای زیستی و وفور مواد غذایی به محل دائمی سکونت انسان‌های آن عصر بدل گشت. بدین ترتیب شهری در اطراف این رودخانه ساخته شد که در ابتدا به نام های دیگری شناخته می‌شد تا اینکه نام فعلی آن از لغتی کره‌ای به معنی پایتخت (احتمالا از کلمه Seorabeol) مشتق شده است.

امپراطوری‌های سیلا، باکجه و گوگوریو

سه امپراطوری مشهور کره شامل امپراطوری‌های سیلا (شیلا) ، باکجه و گوگوریو بودند که تا مدتی پیمان اتحاد داشتند ولی بعدها جنگ و نزاع بین این سه امپراطوری سبب تشکیل امپراطوری متحد کره به رهبری فردی از خاندان سیلا گردید. امپراطوری سیلا به عنوان یکی از طولانی‌ترین حکومت‌های تاریخ با عمری نزدیک به ۱۰۰۰ سال شناخته می‌شود که تاثیر بزرگی بر فرهنگ سیاسی اجتماعی این شبه‌جزیره گذاشت.


گپ و گفت با ماهان معین ( تماشا کنید)


تبلور زیبایی در دوستی سنت و مدرنیته

سئول یکی از زیباترین پایتخت‌های آسیایی است که با وجود تاریخ غنی و ویژگی‌های مدرن حیرت‌انگیز و اماکن تاریخی بسیار قدیمی که در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده، مورد توجه قرار گرفته است. این شهر داخل یک دره‌ی زیبا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و در نقاط مختلف آن بناهای تاریخی زیادی نظیر کاخ‌های قرون‌وسطایی، دیوارهای باستانی و معبدهای زیبا به چشم می‌خورد.

جنبه‌های تاریخی سئول به خوبی با تمایل به مدرن گرایی ترکیب شده‌اند، تضاد بین آسمان خراش های مدرن و بناهای تاریخی و باستانی در کنار یکدیگر علاوه بر تبلور زیبایی، راوی سیر تکامل و مسیر حرکت شهر و ساکنین آن است.

 

سنت و مدرنیته در یک قاب

شرایط آب و هوایی در شهر سئول قاره ای و مرطوب است و زمستان های بسیار خشکی نیز دارد. هر ۴ فصل در این شهر وجود دارد و تفاوت قابل توجهی بین سردترین و گرم ترین روزهای سال قابل انتظار است. فرهنگ کره جنوبی قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد و صاحبان آن فرهنگ و سنت های خود را هنوز زنده نگه داشته اند که این خود می تواند از دیگر دلایل سفر به شهر سئول باشد.

مسجد جامع سئول – عکس: غلامرضا شهدادیان

 

مدرسه اسلامی شاهزاده سلطان

مسجد مرکزی سئول در منطقه «ایتائه وون» واقع شده است و سال ۱۹۷۶ میلادی برای تحکیم روابط دوستانه میان کره و کشورهای اسلامی و ارائه فرهنگ اسلامی در کره افتتاح شد.

در این مسجد روزانه به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ نمازگزار حضور دارند، برای نمازهای جمعه جمعیتی بیش از ۸۰۰ نمازگزار در این مسجد گرد هم جمع می شوند که اکثر آنها مهاجرانی از کشورهای پاکستان و هند و ترکیه هستند. این مسجد به عنوان تنها مسجد پایتخت کره جنوبی توریست های زیادی را به خود جلب می کند بسیاری از کره‌ای‌ها در روزهای پایانی هفته در سخنرانیهایی که درباره اسلام ایراد می‌شود در این مسجد حضور می‌یابند. همچنین هر ساله جشنواره سالیانه در ماه مبارک رمضان در این محل برگزار می شود.

مسجد جامع سئول – عکس : غلامرضا شهدادیان

کاشی کاری های آبی و سفید ورودی با ظرافت هنرمندانه نمای ورودی را بسیار زیبا جلوه می‌دهد. مسجد شامل دفاتر اداری، کلاس های درس، اتاق کنفرانس و سالن سخنرانی می باشد. اتاق هایی برای اقامت موقت آخر هفته کارگران مسلمان خارجی در طبقه اول و دوم مسجد طراحی شده است. ساختمان مدرسه اسلامی مسجد که شاهزاده سلطان نام دارد از ساختمان اصلی مسجد جدا شده است. دو مناره در دو طرف زیبایی خاصی به مسجد بخشیده است.