خانه اپرای سیدنی(Sydney Opera House)از بناهای مشهور و یکی از مهم‌ترین مراکز هنرهای نمایشی در دنیا، در ایالت  نیو ولز جنوبی  کشور استرالیا، در شهر بندری سیدنی و در نزدیکی پل بندرگاه واقع شده است. مجموعه کامل فرهنگی و توریستی که هر سال میزبان بیش از ۱۵۰۰ نمایش هنری در جهان است، ساختمانی که اغلب آن را با نورپردازی های رویایی‌اش دیده ایم و از مهمترین نکاتی که سبب شهرت این ساختمان شده‌ معماری شاخص و موقعیت قرارگیری آن می باشد. بسیاری از نمایشنامه های معروف دنیا در سالن تئاتر اپرا هاوس اجرا شده اند.

شاهکار معمار دانمارکی

رقابت برای طراحی این اثر در سال ۱۹۵۷ آغاز شد. این بنا توسط معمار دانمارکی به نام یورن اوتزن آغاز شد و این بنا در سه مرحله ساخته شده است:

  •  مرحله اول (۱۹۵۹-۱۹۶۳) شامل ساخت سکو بالا
  • مرحله دوم (۱۹۶۳-۱۹۶۷) ساخت و ساز از پوسته بیرونی
  • مرحله سوم (۱۹۶۷-۱۹۷۳) طراحی داخلی

و در نهایت در سال ۱۹۷۳ توسط ملکه الیزابت دوم رونمایی شد.

 

SYDNEY, AUSTRALIA – 1965: Danish architect and designer of the Sydney Opera House Joern Utzon in front of the building before completion. (Photo by Newspix/Getty Images)

 

اوتزن ساختار بنا را به صورت لایه ای و حلزونی طراحی کرد تا یاد آور بادبان کشتی هایی که در اقیانوس تردد دارند باشد، زیرا اغلب تا نام استرالیا به میان می‌آمد شکل جزیره مانند آن در اذهان تداعی می‌شد. او در صحبتهایش در رابطه با تالار اپرای سیدنی گفت که شکل ظاهری سقف این بنا را از بال پرندگان، صدف، پوسته‌ی گردو و درخت نخل الهام گرفته است.

مراسم افتتاح خانه اپرای سیدنی در سال ۱۹۷۳ توسط ملکه الیزابت دوم

امکانات خانه اپرای سیدنی

مساحت کل این بنا در حدود ۶۰۰۰ هکتار است. تالار اپرا متشکل از دو سالن اصلی، پنج سالن تمرین نمایش، پنج سالن تئاتر، ۱۰۰۰ اتاق، تعداد زیادی فروشگاه، چهار رستوران و شش بار است. سالن اصلی تالار بیش از ۲۶۷۰ صندلی دارد و بزرگ ترین ابزارآلات موسیقی دنیا در این ساختمان بی نظیر واقع شده است.

یک ارگ مکانیکی با ۱۲۰۰ لوله در سالن اصلی قرار دارد که ساخت آن ۱۰ سال به طول انجامید و برای تنظیم آن ۲ سال زمان گذاشته شد. بام این سازه از ۲۱۹۴ قطعه بتونی ساخته شده که وزن تقریبی هر کدام ۱۵ تن می‌باشد. این بلوک‌های بتنی با بیش از یک میلیون کاشی ساخت سوئد پوشیده شده ‌است.

در ساختمان اپرای سیدنی ۶۲۲۵ متر مربع شیشه به کار رفته که به صورت ویژه توسط فرانسه برای این ساختمان تولید شده‌است.

نخستین اجرا در خانه اپرای سیدنی

از حدود سال ۲۰۱۰ میلادی سالن اپرای سیدنی در فهرست مشهورترین سالن های نمایش در سراسر دنیا قرار گرفت و اغلب آن را با شکل و شمایل خاص سقفش می‌شناسند. نخستین کسی که در تالار اپرای سیدنی هنرنمایی کرد پل روبسن، هنرپیشه، خواننده، نوازنده و نویسنده‌ معروف آمریکایی بود.

 


 

اولین اپرایی که در این مرکز هنری برگزار شد، حماسه جنگ و صلح  سرگئی پروکفیف ‏‏آهنگساز و پیانیست روس بود. از آن زمان به بعد، خانه اپرای سیدنی میزبان چهره های برجسته مانند سامی دیویس و الا فیتزجرالد، خواننده آمریکایی معروف به بانو الا یا بانوی اول آواز در اواخر دهه ۱۹۷۰ و نلسون ماندلا در ۱۹۹۰ بوده است.

سایر امکانات تفریحی

باغ بسیار زیبای گیاه شناسی نیز در نزدیکی این بنا واقع شده است. سالیانه تورهای مختلفی تدارک داده می شود تا بازدید کنندگان با خاطری آسوده از تالار اپرای سیدنی دیدن کنند. کافه و رستوران های این بنا به سمت بندرگاه طراحی شده اند و مناظره فوق العاده ای از امواج دریا را در هنگام صرف غذا برای بینندگان فراهم می کنند.

نور پردازی ساختمان در هنگام شب و رقص نور بر روی آب از مناظری است که هر گردشگری را به سمت خود می کشاند. فضاهای داخلی بنا نیز بتنی اجرا شده که توسط چوب های تخته چند لایه که از مصالح بومی می باشد جهت زیبایی و آکوستیک شدن پوشیده شده است. یکی از ویژگی های این بنا استفاده از مصالح بومی است. ماده ی اصلی ساخت بنا بتن است.

فستیوال ویوید سیدنی

شکل و شمایل و نوع طراحی سالن اپرای سیدنی باعث شده که فرصت مناسبی برای نمایش هایی با نورپردازی فراهم شود. هر سال فستیوالی به نام ویوید سیدنی Vivid Sydney در ماه ژوئن (خرداد ) در سیدنی برگزار می‌شود که در آن تمرکز فقط بر روی نورپردازی است.

 


اگر در این زمان به سیدنی سفر کنید، سالن اپرای سیدنی را در حالی خواهید یافت که ساختمان و تمامی محوطه‌ی اطرافش پر از رنگ و نور است. ساکنان سیدنی در مدت این فستیوال همواره شبهایشان را در اطراف تالار اپرای سیدنی سپری می‌کنند و از تماشای نورپردازی ها و برنامه‌های شادی که در اطراف این مکان برگزار می‌شود، لذت می‌برند.

 

نورپردازی در فستیوال ویوید سیدنی

در تمام این سال ها، یک شیر دریایی خز دار نیوزیلندی به نام بنی در قسمت شرقی خانه اپرای سیدنی در حال بازی کردن یا آفتاب گرفتن دیده می شود. به عنوان نماد شانس خانه اپرای سیدنی، بنی آزادانه در اطراف این سازه می چرخد و بازی می کند بدون این که کوچکترین مزاحمتی برای او ایجاد شود.

در ونکوور، از این ۱۰ موزه حتما بازدید کنید

کاشی هایی که رنگشان تغییر می کند

اگر از کسانی که از خانه اپرای سیدنی دیدن کرده اند در مورد رنگ آن بپرسید، آن ها با قاطعیت رنگ آن را سفید یا بژ توصیف می کنند. اما کاشی هایی در سقف این سازه به کار رفته که در طول روز رنگشان تغییر کرده و نمای آسمان را روی خود به تصویر می کشند. در هنگام عصر ظاهر این ساختمان تغییر می کند زیرا رنگ نارنجی آسمان هنگام غروب را به خود جذب می کند و زیبایی غیر قابل باور پدیدار می گردد.