هر روز عصر، یادِ باغچه می‌افتد. شلنگ را برمی‌دارد تا یک دلِ سیر، گل‌ها را آب بدهد. باغچه که تمام شد، می‌رود سروقتِ گلدان‌های خانه. هر گلدان را یکی یکی غرقِ آب می‌کند و خوشحال و راضی، مشغول کارهای دیگر می‌شود. چند روز بعد، حتماً بعضی از گیاهان، حال خوشی نخواهند داشت!

آبیاری گیاهان، شاید به نظر ساده‌ترین کار برای نگهداری از آن‌ها باشد اما انقدر اهمیت دارد که برای هر گیاه، طریقه آبیاری، تعریف شده است. فرض را بر این می‌گذاریم که از سیستم‌های آبیاری مدرن و یا گلدان‌هایی با قابلیت آبیاری اتوماتیک استفاده نمی‌کنید و از بین تمام نکات آبیاری به روش سنتی، به چند گزینه مهم، اشاره خواهیم کرد.

آنچه در هنگام آبیاری، نباید فراموش کنید:

  • هر گیاهی نیاز آبی مشخصی دارد و هدف از آبیاری برطرف کردن همین نیاز است. پس با درنظر گرفتن میزان آبِ موردنیاز گیاه، آن را آبیاری کنید.
  • بهترین مقدار و زمان آبیاری برای هر گیاه، عموماً بر روی کارتی که در داخل گلدان قرار گرفته، درج شده است اما گاهی بسته به شرایط محیطی، این مقدار ممکن است کمتر یا زیادتر شود.
  • بهتر است بعد از خرید هر گیاه، در مورد نحوه نگهداری و تأمین نیازهای محیطی و طبیعی آن تحقیق کنید.
  • بعضی از گیاهان به سختی آب حساسند. اگر ساکن منطقه‌ای با سختی آب زیاد هستید، بهتر است از آب‌های معدنی یا آب‌های تصفیه شده (نه آبِ مقطر) استفاده کنید.
  • در دستورالعمل نگهداری از گیاه، به حساسیت آن‌ها به دمای آب هم اشاره خواهد شد. برخی از گیاهان مثل آنتوریوم، احتیاج به آبیاری با آب بسیار خنک دارند که گاهاً عنوان شده، از تعداد مشخصی یخ در خاک گلدان بجای آب استفاده شود.
  • وجود زهکش مناسب در گلدانِ گیاهان آپارتمانی، بسیار ضروری‌ست. سوراخ‌هایی به تعداد و با قطر کافی، برای خروج آب اضافی از انتهای گلدان باید ایجاد شده و از مسدود نبودن آن اطمینان حاصل شود.

  • آب را باید با فشارِ کم روی خاک گلدان یا باغچه بریزید تا به گیاه آسیب نرسد؛ برای آبیاری گیاهان باغچه، از سرشلنگی‌های مخصوص آبپاش استفاده کنید تا آب را به صورت قطرات بسیار ریز در اختیار گیاه قرار دهد.
  • برای آبیاری گلدان‌های داخل خانه هم می‌توانید همین کار را با آبپاش‌های کوچک انجام دهید.
  • آبیاریِ با فشار، باعث جابجا شدن خاک و بذر خواهد شد. چه این بذر، مربوط به گیاهی باشد که تازه بذر آن را کاشته‌اید چه بذر یک علف هرز که به راحتی می‌تواند با فشار آب، حرکت کرده و نقاط دیگر باغچه را هم آلوده کند.
  • یکی دیگر از معایب پاشیدن آب ِ پُرفشار روی گل‌ها، آسیب رسیدن به مادگی و پرچم‌های گیاه است. این کار باعث ریزش گلبرگ‌ها هم خواهد شد.

برای مطالعه شما:

خواص جادویی بِه دانه در بِه ژاپنـی

چربی‌سوزی در منزل

پرسیلِ ضد سرطان

  • شلنگ را در یک قسمت از باغچه رها نکنید تا تمام خاک خیس شود. این کار، به مرور زمان، خاک را به صورت نقطه‌ای شسته و یکنواختی آن را به هم می‌زند.
  • یک نکته مهم خصوصاَ در مورد کاکتوس‌ها و البته اکثر گیاهان آپارتمانی، نپاشیدن آب روی برگ‌های گیاه و محل اتصال برگ‌ها به ساقه به ویژه در فصول سرد سال است. رطوبت زیاد در این قسمت‌ها باعث رشد قارچ شده و به مرور زمان، لکه‌هایی به رنگ‌های سفید یا سیاه (بسته به گونه قارچ) روی برگ‌ها و ساقه ظاهر خواهد شد که با بستن روزنه‌های برگ و ایجاد اختلال در تنفس گیاه، سبب از بین رفتن گیاه خواهد شد.

بیمه مسافرتی با پانزده سال سابقه در ایران و کانادا به همراه امکان پرداخت ارزی یا ریالی و خدمات ویژه از درب منزل : مشاوره تلفنی

والدین، سوپر ویزا، تحصیلی، کاری، توریستی


  • آبیاری بیش از میزان موردنیاز گیاه، به اصطلاح  غرقابی کردن خاک گلدان  می‌تواند سبب بروز بیماری‌های گیاهی از جمله پوسیدگی طوقه و ریشه شود. طوقه، محل اتصال ساقه به ریشه، در واقع قسمتی از ساقه است که هم سطح خاک گلدان دیده می‌شود. در این بیماری، طوقه شروع به سیاه، نرم و لزج شدن می‌کند. این بیماری باعث بروز بی‌حالی در برگ‌ها، زرد شدن و نهایتاً مرگ گیاه می‌شود. همین عوارض در بیماری پوسیدگی ریشه هم رخ می‌دهد؛ چرا که با تخریب بافت‌های ریشه، در انتقال آب و املاح به گیاه از طریق ریشه اختلال ایجاد کرده و در نهایت گیاه از بین خواهد رفت.

گپ و گفت با ماهان معین- ترانه سرا، خواننده و تهیه کننده (تماشا کنید)


  • آبیاری زیاد و بالا رفتن رطوبتِ خاک، خصوصاً اگر با دمای بالای محیط هم همراه باشد، باعث افزایش تعداد پشه‌های خاکی و یا مگس‌های سفید در خاک گلدان خواهد شد.
  • آبیاری را در ساعاتی از شبانه روز انجام دهید که آفتاب تند و تیز نباشد و البته در شب هم بخاطر تنفس برگ‌ها، آبیاری توصیه نمی‌شود. این نکته، بیشتر در مورد گیاهان باغچه ای موردتوجه است.
  • اگر گیاهان موجود در باغچه، همه از یک گونه بوده و یا نیازِ آبی یکسانی دارند، می‌توانید از روش آبیاری قطره‌ای هم استفاده کنید.