واکسیناسیون

همایون حسینیان

 

باز موقع تحویل مطلب رسید بود و من نمی دونستم چه خاکی به سرم کنم!؟ بعد وقتی مناسبت ها رو که دیدم متوجه شدم روز جهانی خاک رو در پیش‌رومون داریم و چه چیزی بهتر از این که به بررسی معنی انواع کلمات ترکیبی با خاک بپردازیم.

خدمتتون عرض کنم که یه ترکیب “خاک وطنه” وانرژی عجیبی توشه ویژگیشم اینه که تا اسمش میاد دل آدم میلرزه حالا امکان داره بعضیا تو چن ثانیه بعد فراموشش کنن ولی به هر حال اولش دلشون می لرزه.

ترکیب “روز جهانی خاک” به روزی می‌گن که بهمون یادآوری می‌کنه که ما انسانها با نابودی زمین بیشتر از قبل داریم زیرپامونو خالی می کنیم!

یه ترکیب دیگه؛ ترکیب “خاک کاهوئه” که خواص درمانی! زیادی هنگام بلاتکلیفی و چه کنم هاتون داره و مواقع گیج شدن در مساله‌ای می تونین مقداری از اونو بریزین رو سرتون سریعا راه حل به ذهنتون می‌رسه.

یه ترکیب هم؛ ترکیب “خاکِ شیره!” که فک کنم منظور خاکیه که رو شیر می شینه و باعث رفع عطش میشه وقتی که شیرو پاستوریزه می کنن خاکی که ازش استحصال می‌شه! رو تبدیل به خاکشیر می کنن.

خاک خوردن” که با مشاغل مختلف میاد مثلا: من خاک صحنه رو خوردم! فک نکنین طرف وقتی اینو گفت یعنی حرفه‌ایه و این کاره‌س ، اینو معمولا آدمایی می گن که تو کارشون اینقد بیکار نشستن که روشون خاک می شینه و تو حلقشون هم می‌ره!

به قول ننه‌جون که تا یکیو میدید از ماشینش آشغال می ریزه بیرون، می‌گفت: اوا خاک عالم!

خاکباز” ترکیب بعدیه که به کسایی می‌گن که عاشق خاک بازین و خصوصا به ساحل دریا علاقه زیادی دارن.

ترکیب ” خر خاکی” به خری اطلاق می‌شه که پیش همه افتادگی به خرج می‌ده و بارهرکی که بهش بخوره، می‌بره! و هر چیزیو که بهش بدن می خوره.

خاک‌آلوده“؛ به فالوده‌های سر چهارراهها که تو هوای باز خاک روشون می شینه می گن خاک‌آلوده!.

خاکریز“؛ به خاک الک شده و بسیار ریز می‌گویند.

خاک‌انداز“؛ خاک‌انداز به کسی می‌گن که سریع با ماشینش از بغلت می‌گذره و خاک هوا می‌ده!.

ترکیب “خاکروبه” به خاکی می‌گن که رو به می شینه و قدیمیا اعتقاد داشتن برای درمان سرماخوردگی خوبه!

وترکیب “روز جهانی خاک” به روزی می‌گن که بهمون یادآوری می‌کنه که ما انسانها با نابودی زمین بیشتر از قبل داریم زیرپامونو خالی می کنیم!

به قول ننه‌جون که تا یکیو میدید از ماشینش آشغال می ریزه بیرون، می‌گفت: اوا خاک عالم!