نود و سومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار صبح امروز برگزار و برندگان این دوره معرفی شدند.

به گزارش پلاک۵۲ به نقل از ورایتی، مراسم اسکار امسال که با فاصله‌ای ۴۴۱ روزه از مراسم قبلی و برای اولین بار در دوران کرونایی برگزار شد، برندگان خود را معرفی کرد.

برندگان جوایز اسکار ۲۰۲۱ عبارتند از:

  • بهترین فیلم: سرزمین آوارگان (NOMADLAND)
  • بهترین بازیگر مرد: آنتونی هاپکینز برای پدر
  • بهترین بازیگر زن: فرانسیس مک‌دورماند برای سرزمین آوارگان
  • بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: دنیل کالویا برای یهودا و مسیح سیاه
  • بهترین بازیگر زن نقش مکمل: یو-جونگ یئون برای  میناری
  • بهترین کارگردان: کلویی ژائو برای  سرزمین آوارگان (NOMADLAND)


  • بهترین فیلمنامه اقتباسی:  پدر  – کریستوفر همپتون و فلوریان زلر
  • بهترین فیلمنامه اوریجینال:  زن جوان نویدبخش  – امرالد فنل
  • بهترین طراحی لباس:  بلک باتم ما رینی  – آن راث
  • بهترین موسیقی:  روح  – ترنت رزنور، آتیکوس راس، جان باتیست
  • بهترین انیمیشن کوتاه:  هر اتفاقی بیفتد دوستت دارم  از نتفلیکس
  • بهترین فیلم کوتاه:  دو غریبه دور  ساخته کوین دورانت و مایک کانلی
  • بهترین مستند بلند:  معلم اختاپوس من  ساخته پیپا ارلیش، جیمز رید و کریگ فاستر
  • بهترین مستند کوتاه:  کولت  ساخته آنتونی جیاچینو و آلیس دویارد
  • بهترین فیلم بین‌المللی: «یک دور دیگر» ساخته توماس وینتربرگ از دانمارک
  • بهترین صدا:  آوای متال  – نیکلاس بکر، جیمی بکشت، میشل کوتولنس، کارلوس کوترز و فیلیپ بلد
  • بهترین طراحی تولید:  منک  – دونالد گراهام برت برای طراحی تولید و جان پاسکال برای طراحی صحنه
  • بهترین تدوین:  آوای متال  – میکل ای.جی.نیلسن
  • بهترین فیلمبرداریمنک  – اریک مِسِراشمیت
  • بهترین جلوه‌های ویژهتنت – اندرو جکسون، دیوید لی، اندرو لاکلی و اسکات فیشر
  • بهترین انیمیشن بلند روح  از پیکسار
  • بهترین چهره‌پردازی و مو:  بلک باتم ما رینی  – سرجیو لوپز-ریورا، میا نیل، جامیکا ویلسون
  • بهترین ترانه:  یهودا و مسیح سیاه  –  مبارزه برای تو  موسیقی ساخته اچ.ای.آر و درنست امیل – ترانه از اچ.ای.آر و تیارا توماس

مبارزه برای تو


برد بزرگ نتفلیکس در اسکار نود و سه

اسکار امسال شب بزرگی برای نتفلیکس بود که در مجموع ۷ جایزه به خانه برد و از همه استودیوهای دیگر موفق‌تر ظاهر شد. با این حال این استودیو از بردن جایزه بهترین فیلم باز ماند و در بخش بازیگری نیز جایزه‌ای نصیبش نشد. این استودیو در مجموع ۳۶ نامزدی کسب کرده بود که آن هم بیشتر از هر استودیوی دیگر حاضر در فهرست نامزدها بود. منک، بلک باتم ما رینی، مستند بلند معلم اختاپوس من، فیلم کوتاه دو غریبه دور و انیمیشن کوتاه هر اتفاقی بیفتد هم دوستت دارم فیلم‌های برنده نتفلیکس بودند.

معلم اختاپوس من

در مجموع نتفلیکس در ۲۲ بخش از ۲۳ بخش اسکار حداقل یک نامزد داشت. این کمپانی سال ۲۰۲۰ تنها ۲ جایزه از ۲۴ نامزدی‌اش برده بود.

وارنر برادرز پس از نتفلیکس

وارنر برادرز پس از نتفلیکس دیگر استودیوی برنده بود و پس از آن سرچلایت پیکچرز متعلق به دیزنی جای داشت. سرچلایت سازنده سرزمین آوارگان سه جایزه برد که شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن بود. برادران وارنر هم برای یهودا و مسیح سیاه و تنت سه جایزه برد.
آمازون استودیوز نیز برای آوای متال ۲ جایزه دریافت کرد. این استودیو در مجموع ۱۲ نامزدی کسب کرده بود. پیکسار دیزنی نیز ۲ جایزه برای روح برد و سونی پیکچرز هم برای پدر با ۲ جایزه اسکار به خانه رفت.

بازیگر کره‌ای تاریخ ساز شد

یو-جونگ یئون برای بازی در میناری (Minari) به عنوان اولین بازیگر زن کره‌ای برنده اسکار تاریخ‌ساز شد. وی دومین بازیگر آسیایی است که جایزه بازیگری اسکار را دریافت کرده است.
وی جایزه‌اش را از دست برد پیت دریافت کرد که با کمپانی پلن بی از تهیه‌کنندگان میناری بود. وی سخنرانی‌اش را بازیگوشانه با کنایه‌ای به نبودن برد پیت در صحنه‌های فیلمبرداری شروع کرد و گفت:

سرانجام شما را دیدم. ملاقات شما افتخاری است.


این شوخ طبعی که برای مراسم سه ساعته ضروری بود، ادامه یافت و وی گفت:

نمی‌توانم باور کنم اینجا هستم. خوب بگذارید خودم را جمع کنم و ادامه داد: همان طور که می‌دانید من اهل کره هستم نام من یو-جونگ یئون است اما بیشتر اروپایی‌ها به من یو یون می‌گویند. بعضی‌ها هم مرا یو-جونگ صدا می‌زنند. همه‌تان را امشب می بخشم.
وی همچنین به تجلیل از دیگر رقبایش پرداخت و گفت همه نامزدها، ما پنج نفر برنده ۵ فیلم بودیم. امشب که من اینجا هستم فقط کمی شانس بیشتر داشتم. شاید هم این به معنی مهمان‌نوازی آمریکایی برای یک کره‌ای باشد. وی سخنانش را با تشکر از پسرانش به پایان برد و گفت:

آنها مرا وادار کردند بیرون بروم و کار کنم.

وی با بلند کردن مجسمه اسکارش گفت:

این هم نتیجه‌اش است، چون مامان خیلی سخت کار کرد.

 

یو-جونگ یئون

یون ۷۳ ساله بیش از ۴۰ سال در سینما و تلویزیون فعالیت کرده است. وی به عنوان مریل استریپ کره جنوبی شناخته می‌شود، هر چند خودش این مقایسه را چاپلوسانه می‌خواند و آن را رد می کند.

نگاهی به جاماندگان  اسکار

مراسم اهدای نود و سومین دوره جوایز اسکار به پایان رسید اما در این بین آثار و هنرپیشه‌هایی به رغم نامزدی در چند شاخه مختلف سهمی از جوایز این دوره نداشتند. در مراسم اسکار ۲۰۲۱ ترتیب اهدای جوایز تغییر کرد و اعلام برگزیدگان شاخه بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن به پایان شب و بعد از معرفی بهترین فیلم امسال موکول شد؛ به این ترتیب اگر ببینندگان قصد داشتند بعد از مشخص شدن سرزمین آواره‌ها به عنوان برنده شاخه بهترین فیلم تلویزیون‌ها را خاموش کنند از دو جایزه اصلی این مراسم جا می‌ماندند.
در شاخه بهترین بازیگر زن که دو هنرپیشه سیاه‌پوست زن نامزد شده بودند هیچ یک موفق به کسب جایزه نشدند. با این حال ویولا دیویس با چهار مرتبه نامزدی در اسکار عنوان هنرپیشه زن سیاه‌پوست با بیشترین تعداد نامزدی در تاریخ اسکار را به خود اختصاص داد.
در عوض جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن این دوره به فرانسیس مک دورمند بازیگر فیلم سرزمین آواره‌ها ساخته کلوئی ژائو رسید که در جوایز گلدن گلوب، انجمن بازیگران فیلم، انتخاب منتقدان و فیلم مستقل اسپریت به عنوان برگزیده انتخاب نشد اما دو هفته قبل جایزه بازیگر زن بفتا را به خود اختصاص داد.

فرانسیس مک دورمند

ویولا دیویس  و  کری مولیگان  که در شاخه بهترین بازیگر زن جوایز انتخاب منتقدان و فیلم مستقل اسپریت برگزیده شدند در جوایز بفتا حتی در فهرست نامزدها نیز قرار نگرفته بودند.

چادویک بوزمن از اسکار باز مان

در شاخه بهترین بازیگر مرد، جایی که انتظار می‌رفت چادویک بوزمن هنرپیشه فقید برای آخرین بازی سینمایی‌اش در «بلک باتم ما رینی» همچون بسیاری از جوایز سینمایی اخیر در اسکار نیز برگزیده شود جایزه در نهایت به آنتونی هاپکینز برای بازی در نقش پدر رسید. هاپکینز اخیرا به عنوان برنده بهترین بازیگر مرد بفتا نیز انتخاب شده بود.

 

از دیگر جاماندگان قابل توجه مراسم امسال به گلن کلوز بازیگر زن نقش مکمل مرثیه هیل بیلی می‌توان اشاره کرد که با ناکامی در مراسم امسال به جمع هنرمندانی همچون دایان وارن پیوست که به رغم بارها راه‌یافتن به فهرست نامزدهای اسکار هنوز موفق به کسب این جایزه نشده‌اند. با این حال چندان انتظار نمی‌رفت که کلوز و وارن از برندگان امسال باشند.

دادگاه شیکاگو ۷ ، شش نامزدی و ناکامی

دادگاه شیکاگو ۷ به کارگردانی آرون سورکین نیز که شب گذشته در شش شاخه نامزد بود به رغم دیده شدن در جوایز انتخاب منتقدان در مراسم اسکار امسال حتی یک جایزه هم کسب نکرد.
از دیگر آثاری که بر خلاف شانس‌های متعدد، از کسب جایزه اسکار بی‌نصیب ماندند به بورات ۲، یک شب در میامی، مولان، اخبار جهان، اما، مرثیه هیل بیلی، کولکتیو و پینوکیو  می‌توان اشاره کرد.


زن جوان خوش‌آتیه نیز که در بخش بهترین فیلمنامه اصلی درخشید در ادامه شب موفق ظاهر نشد. فیلم منک دیوید فینچر هم که امسال در ۱۰ شاخه حضور داشت فقط با دو جایزه شب را به پایان رساند.