باز هم یک فیلم انیمیشنی جدید از کمپانی پیکسار، آن هم به کارگردانی پیت داکتر، کارگردان و مدیر ارشد کمپانی پیکسار که سابقه ی بسیار درخشانی دارد.

برای من نام پیت داکتر کافی است تا متوجه شوم با انیمیشنی فوق العاده مواجه خواهم شد. شرکت هیولاها 2001، بالا ( up)2009، درون و بیرون 2015، فیلم هایی هستند که او کارگردانی کرده است. همچنین نویسنده داستان اورژینال “داستان اسباب بازی یک و دو ” و “وال ای” است.

تمام این ها برای او هشت کاندیداتوری اسکار که دوبار برنده شده را به ارمغان آورده است. پنج بار هم جایزه معتبر انیمیشن آنی را برای آثارش برده است.

 

این فیلم با پاندمی مواجه شد و نتوانست آنطور که باید و شاید مانند فیلم های سالهای قبل پیکسار به اکران دربیاید. به همین دلیل اکران پیش بینی شده ی آن در ماه اکتبر کنسل و از 25 دسامبر از دیزین پلاس پخش فیلم آغاز شده است.

 

داستان فیلم

جو گاردنر – با صداپیشگی جیمی فاکس- معلم موسیقی مدرسه راهنمایی در نیویورک است، که رویایش حرفه ای شدن در موسیقی جاز است، اما مادرش لیبا با توجه به اینکه احساس می کند این کار از نظر مالی کار مناسبی نیست، موافق این کار نیست. یک روز، جو از افتتاحیه ای در گروه افسانه جاز، Dorothea Williams و ممیزی های آن مطلع می شود. Dorothea که از نواختن پیانو جو تحت تأثیر قرار گرفته بود، فرصتی برای اجرای برنامه در همان شب به او می دهد. در حالی که جو با خوشحالی برای نمایش آماده می شود، از یک چاله سقوط می کند. جو خود را روحی می بیند که از جسمش بیرون افتاده و البته نمی خواهد زودتر از موقع بمیرد. اینجاست که ماجرا آغاز می شود. یک سفر معنوی فوق العاده به درون ذهن.

 


 

رابطه‌ی روح جو گاردنر و روح کوچک پا به دنیا نگذاشته‌ای به نام ۲۲ (با صداپیشگی تینا فی) به جزئیاتی آغشته شده که لحظه به لحظه‌ی داستان را تاثیر گذار می‌کند. ۲۲ داستان‌های زیادی در مورد زندگی شنیده،‌ قصه‌هایی از استادان فانی پیشینش از جورج اورول،‌ مادر ترزا گرفته تا فروید و آبراهام لینکلن،‌ که هیچکدام نتوانسته‌اند در او شوقی برای پا به دنیا گذاشتن ایجاد کنند. از اینجا فیلم شروع به فلسفه‌بافی خود می‌کند و به سراغ یکی از سخت‌ترین پرسش‌های بشری می‌رود: آیا زندگی ارزش زیستن دارد؟

انیمیشن روح

فیلم با استقبال فوق العاده منتقدان مواجه شده است. نمره 8.2 در IMDB گرفته است.

صدا پیشگان:

جیمی فاکس در نقش جوگاردنر، تینا فی، گراهام نورتون، راشل هاوس، آلیس براگا، فیلیسیا رشارد، داوید دیگز

 

نکات جذاب فیلم: در این فیلم کیهان کلهر به عنوان یکی از مشاوران این انیمیشین بوده و در تیتراژ هم از او تقدیر شده است.

 

انتخاب جیمی فاکس هوشمندانه و قابل تقدیر است. او کسی است که برای فیلم “ری” 2004 برنده اسکار شده، و فیلم بازان او را در ” جنگوی مبارز” اثر کوینتین تارانتینو به یاد دارند. در عین حال برای خوانندگی اش برنده ی جایزه گرمی شده است و ۳ آلبوم موسیقی وی نیز در زمره بهترین آهنگ‌های بیلبورد 200 قرار دارند.

 

نقد پلاک 52

انتخاب چنین سوژه ای شجاعت بسیاری می خواهد، چیزی که در آثار گذشته ی داکتر هم دیده ایم. موضوعی که این بار به سراغش رفته است به دلیل پیچیدگی فراوان در حقیقت تلاش شده تا حد ممکن ساده سازی شود. تلاش سازنده این بوده تا با اینکه به عالم برزخ می رود، فیلم کمترین رنگ و بوی مذهبی داشته باشد. و مانند آثار قبلی داکتر بیشتر روی مسائل اخلاقی و فلسفه ی زندگی تمرکز کرده است. به نظرم اگر این انیمیشن در زمان دیگری اکران می شد می توانست به فروش فوق العاده ای دست پیدا کند. احتمالا بخت اصلی اسکار انیمیشن امسال همین فیلم باشد.