در طی سالیان کاری، بارها با این قبیل کاندوها برخورد داشته و در مورد آنها مورد پرسش قرار گرفته ام، لذا در این شماره به طور مختصر و به زبان ساده اطلاعاتی را با شما به اشتراک قرار می دهم. این پدیده (Leaky Condo Crisis) در ابتدا و عمدتا، ساختمان های مولتی فامیلی استان بریتیش کلمبیا را در محدوده ونکوور بزرگ و ونکوور آیلند درگیر ساخت.

داستان از کجا شروع شد؟

سال ساخت این ساختمان ها بیشتر دهه ۸۰ تا اوایل ۲۰۰۰ بودند. میزان خسارت وارده تا حدود ۴ میلیارد دلار برآورد شده است و تخمین زده می شود که بیشتر از ۹۰۰ ساختمان و ۳۱۰۰۰ واحد مسکونی درگیر این بحران شده اند. عمده ساختمان های در گیر آپارتمانهای چوبی کوتاه مرتبه ۳ تا ۴ طبقه بوده اند، هر چند که مشکلات زیادی در ساختمان های بلند مرتبه و مدارس هم گزارش شده است.

هزاران پرونده دادگاهی بر علیه سازندگان و طراحان این واحد ها تشکیل شده و این مشکل، مالکان بسیاری را به سوی مشکلات شدید مالی و حتی ورشکستگی سوق داده است.

اما مشکل در کجاست؟

این مشکل در یک نگاه کلی، نفوذ آب باران از نما سازی، بالکن، و سقف به اجزا مختلف ساختمان است که در نتیجه آن، اجزا مختلف سازه ای و غیر سازه ای چوبی دچار پوسیدگی شده، اجزا فلزی زنگ می زنند و ساختمان ها درگیر آلودگی به کپک های ساختمانی می شوند.

مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می کنیم:

 

در موارد پیشرفته حتی گزارش هایی مشاهده شده مبنی بر اینکه ساختمان ها و واحدهایی از نظر بهداشتی نا سالم و غیر قابل سکونت تشخیص داده شده اند. دلیل وقوع این مشکل را می توان در مواردی مانند طراحی نادرست ساختمان متناسب با اقلیم مرطوب ، مصالح نامناسب و روش های ساخت نادرست جستجو کرد. ‌با توجه به حجم بالای خسارت های وارده، خوشبختانه در سال های اخیر سرمایه گذاری قابل توجهی در جهت تحقیقات علمی واصلاح مقررات ساختمانی توسط مراجع ذی صلاح به عمل آمده به نحوی که مقررات ساختمانی فعلی قابل قبول و مورد اعتماد می باشد.

برای محافظت از سرمایه خود چه کنیم؟

  • هنگام خرید ملک، تمامی مدارک و گزارشهای فنی را با دقت بسیار بیشتری مطالعه کنیم.این مدارک فنی شامل موارد زیر می باشند: – Depreciation Report – Building Envelope Report – Engineering Report
  • با مطالعه گزارش های سال های گذشته هیئت مدیره، از وضعیت تعمیرات صورت گرفته و برنامه ریزی های به عمل آمده مطلع باشیم.
  • در مورد موجودی صندوق ذخیره ساختمان و هزینه های جاری و آینده آن اطلاعات دقیقی کسب کنیم.
  • توصیه می شود قبل از خرید، برای اطمینان از یک سرمایه گذاری خوب با بازرسان فنی ساختمان مشورت کنید.