مهاجرت و جابه جایی انسان ها از سرزمینی به سرزمین های دیگر را می توان به رودخانه ای تشبیه کرد که قدمت آن به درازای تاریخ انسان بر روی سیاره زمین است. جامعه مهاجران چند دهه اخیر ایران که به موجب برخی آمارها تعداد آن ها حدود هفت میلیون نفر برآورد می شود اما در این میان نقطه درخشان و افتخار آمیزی که در ارتباط با مهاجران ایرانی خصوصا مهاجرانی که کاناد و آمریکا را به عنوان کشورهای مقصد مهاجرت خود انتخاب کرده اند، ضریب بسیار بالای موفقیت آن ها در همه حوزه های علمی، تخصصی و حرفه ای است که مردم جوامع میزبان به آن نیاز دارند.
یکی از اهداف راهبردی نشریه پلاک ۵۲  شناخت و معرفی همین پتانسیل ها و چهره های موفق در جامعه کانادا و آمریکا تشکیل می دهد. بنای کار ما بر این است که هر ایرانی مهاجر از کوچک ترین صنوف گرفته تا صاحبان بزرگترین کسب و کارها و مدیران و گردانندگان شرکت ها، موسسات تجاری و بازرگانی، پزشکان، فعالان بخش ساخت و ساز و معاملات املاک، بیمه گرها، هنرمندان و .... سهم و جایگاهی در این نشریه داشته باشند و از طریق این رسانه خود را به دیگر اعضای جامعه سربلند مهاجران ایرانی معرفی کنند.

در تیمچه پلاک۵۲، پای صحبت های آقای حمید رضا مظفر، نشستیم. آقای مظفر با تکیه بر سال ها سابقه موفق رستوران داری در ایران، پس از مهاجرت نیز رستوران ایرانی اترک را در شهر زیبای پورت مودی در استان بریتیش کلمبیا راه اندازی کرده اند که این روزها یکی از بهترین رستوران ایرانی در ونکوور بزرگ محسوب می شود.

آقای مظفر، چند سال پیش به کانادا مهاجرت کردید؟

من حدود سه سال پیش به همراه خانواده به کانادا مهاجرت کردم.

آقای حمیدرضا مظفر، مدیریت رستوران ایرانی اترک
چه سالی رستوران اترک شروع به کار کرد؟

رستوران اترک تقریبا یکسال و یکماه پیش با هدف ایجاد یک محیط خانوادگی و ارایه غذای ایرانی با طعم و کیفیت خانگی، فعالیت خودش را به صورت رسمی در شهر زیبای پورت مودی شروع کرد. به لطف خداوند در این یکسال گذشته، اترک بسیار مورد توجه هم وطنان قرار گرفته و ما نه تنها هر روز پذیرای مهمانان زیادی از محدوده ترای سیتی هستیم بلکه معمولا در روزهای تعطیل مهمانان عزیزی از سایر شهرها داریم که برای صرف غذا به همراه عزیزانشان به اترک می آیند.

آیا قبل از مهاجرت به کانادا هم سابقه مدیریت رستوران داشته اید؟

بله. من قبل از مهاجرت در ایران به اتفاق یکی از نزدیکانم یک رستوران ایرانی داشتیم.

انگیزه شما برای راه اندازی رستوران ایرانی در کانادا چه بود؟

من  همیشه به غذاهای ایرانی و مخصوصا آماده سازی و پخت انواع کباب ها علاقه زیادی داشتم و همین باعث شد تا در این کار تجربه زیادی کسب کنم  و خوشبختانه همیشه مورد تمجید مشتریان قرار بگیرم. برای همین بعد از مهاجرت به کانادا هم تصمیم گرفتم تا از دانش و تجربه ای که طی سال ها به دست آورده بودم برای راه اندازی یک رستوران خوب خانوادگی با غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی اقدام کنم و به این ترتیب رستوران اترک شکل گرفت.


این فیلم را تماشا کنید:
طرز تهیه قیمه نثار به روش قزوینی های قدیمی


مواد لازم و دستور پخت


شما در اترک تا چند نفر پذیرای مهمان هستید؟

ما در سالن اصلی رستوران می توانیم تا یکصد و ده نفر مهمان داشته باشیم اما به دلیل استقبال مردم، اخیرا فضای باز در جلوی رستوران را هم برای پذیرایی تجهیز کرده ایم که با این کار تا بیست نفر به ظرفیت اترک اضافه شده است.

اگر مالک رستوران اترک نبودید، آیا خودتان به همراه خانواده برای صرف غذا به اترک می رفتید؟

سوال سختی از من پرسیدید. شاید اولین بار به توصیه دوستی، یا برای رفع کنجکاوی و یا تصادفی به اترک می رفتم یا غذت سفارش می دادم ولی مطمئن هستم که بعد از یک بار امتحان غذای اترک، مشتری همیشگی می شدم.

چه غذایی سفارش می دادید؟

من ترجیح می دهم که در رستوران کباب ایرانی سفارش دهم. انواع خورش ها در منزل با خوشمزگی پخته می شوند اما به نظر من، کباب های ایرانی، کباب های خاصی هستند که فقط در یک رستوران خوب می شود طعم واقعی آن ها را تجربه کرد.

به نظر شما ویژگی اصلی یک غذای خوب چیست ؟

به نظر من مهمترین عامل این است که مواد اولیه درجه یک و از بهترین کیفیت انتخاب شود. بعد از آن نحوه آماده سازی و پخت است که ما سعی می کنیم در اترک به بهترین نحو مورد توجه قرار گیرد چون اترک یک رستوران خانوادگی است و خانواده اترک، مهمانان عزیزی هستند که به ما برای صرف غذا اطمینان می کنند و سلامتی این خانواده بزرگ و احساس رضایت کامل از غذایی که صرف می کنند، از هر چیزی برای ما مهمتر است.

چه تمهیدات بهداشتی برای اطمینان از حفظ سلامتی مهمانان در برابر بیماری کوید در نظر گرفته اید؟

ما به تمام دستورالعمل هایی که مراجع بهداشتی به ابلاغ کرده اند، با جدیت پایبند هستیم. فاصله لازم با بین میزها رعایت کرده ایم و بلافاصله بعد از اینکه میزی خالی می شود، با بهترین مواد ضدعفونی کننده، میز و صندلی را تمیز می کنیم. پرسنل آشپرخانه همگی از ماسک و دست کش استفاده می کنند.

کباب ایرانی رستوران اترک

تمام ظروف، حتی ظروفی که استفاده نشده باشند، در ماشین های ظرفشویی با رعایت استانداردهای بهداشتی شسته و ضدعفونی می شوند. هم در ورودی اترک و هم روی هر میزی ما مایع ضدعفونی کننده قرار داده ایم تا مهمانان عزیز هیچ دغدغه ای از این بابت نداشته باشند.

ضمنا مطابق ضوابط بهداشتی،‌ از مهمانان عزیز خواهش می کنیم که هنگام ترک میز و تردد در رستوران، از ماسک استفاده کنند. هر شب بعد از تعطیلی هم تمام کف رستوران و قسمت های عمومی به دقت و به صورت کامل ضدعفونی می شود تا برای سلامت مهمانان عزیز رستوران اترک اطمینان لازم را داشته باشیم.


این فیلم را تماشا کنید:
طرز تهیه کباب ترش شمالی به همره پلو دیگی

مواد لازم و دستور پخت


چه نوع غذاهایی در اترک برای مردم تدارک دیده اید؟

ما در اترک سعی کرده ایم که منوی کاملی از اصیل ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی برای مشتریان عزیز تدارک ببینم (منو رستوران اترک). در منو ما انواع کباب های ایرانی،‌ انواع خورش ها وجود دارد. مثلا یکی از خورش ها ما که هر کسی آن را امتحان کرده، مشتری دائمی این غذا شده، خورش قلیه ماهی اترک است.

اما یکی از غذاهای ویژه رستوران اترک، چلو ماهیچه ویژه پسران کریم است. هم وطنان عزیزی که از مشهد هستند و یا به این شهر زیبا مسافرت کرده اند، حتما وصف این غذای لذیذ و خوشمزه را شنیده اند و آن را امتحان کرده اند. ما در اترک سعی کرده ایم که این غذا را دقیقا با همان کیفیت و طعم اصیلی که دارد، تهیه و سرو کنیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

چلو ماهیچه پسران کریم در رستوران اترک
آیا نوشیدنی های الکلی در اترک سرو می شود؟

بله. ما مجوز سرو انواع نوشیدنی های الکلی را داریم.

چگونه مطمن می شوید که مشتریان از سرویسی که دریافت کرده اند رضایت دارند؟

من وظیفه خودم می دانم که شخصا پای میز مهمانان بروم و از رضایت آن ها اطمینان پیدا کنم و همیشه از آن ها خواهش می کنم که اگر نقصی می بینند و یا نقد و پیشنهادی برای بهتر شدن اترک دارند، با ما در میان بگذارند تا اقدام لازم را به عمل آوریم.

به غیر از صرف غذا، آیا تفریحات دیگری هم در اترک تدارک دیده اید؟

شاید یکی از بهترین تفریح ها برای ما ایرانی ها هنگام صرف غذا، گوش دادن به موسیقی زنده باشد برای همین ما در جمعه و شنبه شب ها، برنامه های جالب اجرای موسیقی با حضور هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی داریم و فضای لازم برای رقص هم برای مهمانان عزیز در نظر گرفته شده تا تجربه ای به یادماندنی در کنار عزیزانشان در اترک داشته باشند و هفته جدید را با شادابی و انرژی مضاعف شروع کنند.

آیا امکان برگزاری مراسم و جشن ها در اترک وجود دارد؟

بله. ما در اترک پذیرای همه مجالس هم وطنان هستیم و بهترین امکانات به این منظور تدارک دیده شده است. امیدوارم همه مجالس به شادی باشد ولی امکان برگزاری مجالس ختم و ترحیم هم در رستوران ما وجود دارد و سعی می کنیم در دوران غم و اندوه، با پذیرایی باشکوه و شایسته از مهمانان، به سهم خود تسلی بخش صاحبان غم باشیم.

این روزها مردم از سفارش آنلاین غذا خیلی استقبال می کنند. آیا این امکان را برای مردم فراهم کرده اید؟

بله. در وب سایت اترک تمام اطلاعات لازم در مورد منو غذا و سفارش آنلاین ارائه شده است.

ساعات کار رستوران چگونه است؟

ما هر روز از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب در خدمت هم وطنان عزیز هستیم. البته در روزهای آخر هفته که موسیقی و رقص در اترک جاری است، ما تا هر زمانی که مهمانان عزیز دوست داشته باشند که از فضای شاد و مفرح رستوران استفاده کنند، به کار خود ادامه می دهیم که بعضی وقت ها تا ۲ بامداد هم ادامه پیدا می کند و ما هم خوشحالیم که به سهم خود شرایطی برای شادی مردم در اترک فراهم آورده ایم.

به غیر از ایرانیان، کدام ملیت ها بیشترین مشتری شما هستند؟

غذای ایرانی یک غذای خوشمزه، کامل و سالم است و به تجربه دیده ام که مورد توجه سایر ملیت ها هم قرار می گیرد. ما در اترک هر روز پذیرای مهمانان غیر ایرانی هم هستیم و سعی می کنیم آن ها تجربه خوبی از مهمان نوازی ایرانی در حافظه خود ثبت کنند.

مشتری های غیر ایرانی شما معمولا از کدام غذاها سفارش می دهند؟

همه غذاها را دوست دارند اما قورمه سبزی – به دلیل اینکه در آن سبزیجات دارد – و کباب ماهی سالمون ما از محبوب ترین غذاهای مشتریان غیرایرانی اترک است. ماهیچه پسران کریم و ماهیچه ربی اترک را هم دوست دارند.

میگو کباب رستوران اترک
آیا درباره نحوه پخت غذای ایرانی از شما سئوال می کنند؟

بله . خیلی وقت ها درباره غذاهای ایرانی و ترکیبات آن و اینکه ریشه این غذا به کدام منطقه از ایران برمی گردد، از ما سئوال می پرسند. از خود من تا حالا چندین بار درباره خورش فسنجان پرسیده اند که مال کدام شهر است و چطور پخته می شود و وقتی متوجه می شوند که مملو از گردو است، برایشان جالب است.

اگر بخواهید نحوه پخت یکی از غذاهای اترک را آموزش دهید، کدام است ؟

ایرانی ها کباب کوبیده را خیلی دوست دارند و اگر کسی دنبال پخت یک کوبیده استثنایی در منزل باشد، خوشحال می شوم کمکی کنم.

از وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم.

وظیفه خودم می دانم که از همه هم وطنان عزیز که از ابتدای شروع به کار رستوران اترک، در کنار ما بودند و ما را همیشه حمایت کردند، از صمیم قلب تشکر و قدردانی کنم.