تاریخ ایران را که مطالعه کنیم به نام‌ها و سلسله‌های کوچک و بزرگی بر می‌خوریم که سرگذشت این کشور را رقم زده اند؛ گاه آن را بر عرش اعلاء نشانده و گاه به پایین کشانده‌اند. در این میان، برخی سلسله‌ها نامی بزرگ از خود برجای گذاشتند یکی از آنها، سلسله صفوی است که هنر، معماری، علم و دانش را به برترین و بالاترین حد خود رساندند و شاهکارهایی بی نظیر خلق کردند. در ساختمان هایی که هنر و معماری به کار رفته هر بیننده‌ای را مسحور و او را شیفته چیره دستی و دانش سازنده می‌کند.

شاه اسماعیل صفوی تبریز را به پایتختی برگزید اما در زمان حکومت او و پس از او ، شاه طهماسب ، عثمانیها و ازبکان بطور مکرر از ناحیه شمال غرب به ایران حمله می کردند و قتل و غارت ایشان گاهی به شهر تبریز هم می رسید. این درگیرها موجب شد که شاه طهماسب برای انتقال پایتخت اقدام کند.

شاه اسماعیل یکم

پایتخت جدید می بایست در جایی باشد که در صورت هرگونه حمله غافلگیرانه‌ای از سوی نیروهای عثمانی و ازبکان ، هیچ‌گاه چون تبریز مورد تهدید قرار نگیرد و در عین حال نیز از میدان های نبرد در شرق و غرب فاصله زیادی نداشته باشد. بنابراین انتخاب قزوین با توجه به موقعیت استراتژیک آن ، انتخابی منطقی به شمار می‌رفته است. کار آماده سازی قزوین برای انتقال پایتخت از ۹۵۱ هجری قمری شروه شد و ۱۱ سال به طول انجامید. شاه طهماسب وی دستور داد تا نخستین خیابان ایران، با نام   خیابان سپه  در قزوین ساخته شود. قزوین شاهراه اقتصادی جاده ابریشم بوده و سال‌ها محل گذر تجار و بازرگانانی بوده که کالاهای خود را از شرق به غرب می‌ بردند. پس از آن شهر قزوین به مدت ۵۷ سال پایتخت ایران بود و همین موضوع سبب شد که این شهر دورانی طلایی از رشد و شکوفایی هنر ، معماری و صنعت را تجربه کند.

پلاک۵۲ را در تلگرام دنبال کنید

از جمله مشاهیر شهر قزوین می توان به میرعماد حسنی قزوینی، خوشنویس پرآوازه و از سرآمدان هنر خوشنویسی ایران اشاره نمود که بزرگترین خوشنویس خط نستعلیق نیز هست، با وجود چنین هنرمندانی در این شهر، قزوین پایتخت خوشنویسی ایران لقب گرفته است.

سوغات و غذاهای خوشمزه قزوین

اینکه به قزوین سفر کنید و طعم شیرینی های خوش آوازه و غذاهای خوش رنگ و لعاب آن را نچشید، کمی عجیب به نظر می رسد. شیرینی های سنتی قزوین از انواع باقلوا، نان برنجی و نان نخودی تا نان چرخی، شیرینی اتابکی، شیرینی قندی، نان نازک و نان چایی محبوبیت زیادی بین خود قزوینی ها و میهمانان آن دارند و سوغات دلچسبی برای سفر به شمار می روند.

گلِ سر سبد غذاهای قزوین هم قیمه نثار است که طعم و رنگ دلفریب آن، هیچ مسافری را بی نصیب نمی گذارد. البته قزوینی ها غذاهای محلی دیگری چون کوکو شیرین، شیرین پلو، دُیماج، آش دوغ و آش ماش پیازو هم دارند.

 

مواد لازم برای پخت قیمه نثار به روش قزوینی های قدیمی

برای ۳ الی ۴ نفر

  • برنج: ۳ پیمانه
  • گوشت (قیمه ای خرد شده): ۴۵۰ گرم
  • پیاز خام : یک عدد
  • زرشک:  ۳ قاشق سوپ خوری
  • خلال بادام :۳ قاشق سوپ خوری
  • خلال پسته:۳ قاشق سوپ خوری
  • خلال نارنج یا خلال پرتقال (اختیاری) : ۳ قاشق سوپ خوری
  • پیازداغ: ۳ قاشق سوپ خوری
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق سوپ خوری
  • شکر (نرم و دانه ریز): ۱ قاشق چای خوری
  • گلاب : نصف پیمانه
  • روغن مایع (مخصوص سرخ کردن): به مقدار لازم
  • کره: ۱۲۰گرم
  • استاک گوشت: ۳ قاشق سوپ خوری
  • نمک: ۱ قاشق سوپ خوری
  • فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • پودر دارچین: ۱قاشق سوپ خوری
  • پودر هل :  ۱ قاشق سوپ خوری
  • زعفران (ساییده و حل شده در آب):   ۱ الی ۲ قاشق چای خوری

دستور پخت

پیاز را نگینی خرد کنید و در روغن یا کره تفت دهید. سپس گوشت را به قابلمه حاوی پیاز اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید و بعد زردچوبه را به آن اضافه کنید.

بعد از سه الی چهار دقیقه تفت دادن گوشت و زردچوبه، رب را اضافه کرده و خوب تفت دهید تا رنگ رب باز شود و خوش رنگ شود. سپس آب را اضافه می کنیم تا روی گوشت را بگیرد و در ظرف را بگذارید تا خوب بپزد.

زرشک را درون آب به مدت ۵ الی ۷ دقیقه خیس کنید تا خاک آن ته نشین شود سپس آبکشی کرده ودر ظرفی مناسب به همراه کمی روغن و شکر تفت دهید.


سفارش غذا و رزرو میز: 6044690154


خلال بادام و خلال پسته را در آب خیس کرده و سپس آبکش کنید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه در ظرفی حاوی گلاب قرار دهید. پس از این مدت، آن را آبکش کنید و کمی تفت دهید.

توجه داشته باشید که زیاد تفت دادن خلال بادام و پسته علاوه بر این که رنگ خلال ها را کدر می کند باعث سفت شدن آنها هم می شود.

مطالعه کنید: کباب، سیاسی ترین غذای ایران

خلال نارنج یا پرتقال را درون روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس خلال ها را با زرشک مخلوط کرده .نیمی از آن را برای داخل خورش و نیمی از ان را برای روی برنج و تزیین نگه دارید.

نیم ساعت آخر پخت و استاک یا ۱ عدد عصاره گوشت، نمک، پیاز داغ، ادویه ها و نیمی از خلال ها را به قابلمه اضافه کنید.

تماشا کنید : طرز تهیه قیمه نثار قزوینی


در قابلمه ای مناسب، مقداری آب ریخته و بر روی حرارت زیاد قرار دهید. زمانی که جوش آمد، آبِ روی برنج خیس شده را خالی کنید و برنج را به مدت ۱۰ تا ۱۴ دقیقه، داخل قابلمه حاوی آب جوش بریزید تا آماده شود، سپس آبکش کنید. در قابلمه، مقداری روغن ریخته و بر روی حرارت ملایم قرار بدهید و برنج را داخل قابلمه بریزید و آن را دم کنید.

بقیه کره را با ۳ قاشق سوپ خوری روغن مایع بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. زمانی که بخـار برنج بلند شد، کره داغ شده را روی آن بریزید.

برای سرو غذا، کمی از پلو را با بقیه مخلوط زرشک و خلال ها مخلوط کرده و کنار بگذارید. برنج را در ظرف مورد نظر کشیده و خورش قیمه را وسط آن قرار دهید و مخلوط برنج و خلال را روی آن بریزید.