آلبالو با نام علمی Prunus cerasus نام درخت و میوه ای است که بومی جنوب غرب آسیا و اروپا می باشد .میوه آن ترش مزه و سرخ رنگ است. بلندی درخت آن ۳ تا ۱۰ متر است. برای آلبالو خواص زیادی ذکر کرده اند که از جمله می توان به ارزش آن در درمان التهاب کلیه، ناراحتی های کبد، معده و روده و نیز بیماری های تبدار اشاره کرد. دم کرده آلبالو خاصیت ادرار آور داشته و از قدیم به ارزش آن توجه داشته اند. از آلبالو برای تهیه آلبالو پلو، اشکنه آلبالو،شربت آلبالو و ترشی آلبالو و یکی از پر طرفدارترین لیکورهای جهان ویشنوکا و موارد دیگر استفاده می شود.

آلبالو برای اشخاصی که طبع گرم دارند و یا دچار حرارت و گرمی شده اند مفید است. ولی برای اشخاصی که سرد مزاج هستند مفید نمی باشد، مگر اینکه آن را با خوراکی های گرم و خشک مثل ادویه جات و زعفران مصرف شود. آلبالو برای رفع حرارت و تشنگی و دفع غلظت خون و دفع صفرا مفید است. خون را صاف می کند.هرگاه آب آن را یا مربای آن را با یک دهم رازیانه مخلوط کنند، جهت دفع سنگ مثانه و حرارت مثانه و سوزش مجاری ادرار  بسیار نافع است. سردی آن بیشتر از گیلاس است و برعکس گیلاس خشک است. برای افراد گرم مزاج مناسب است و حرارت صفرا را فرو مینشاند.برای افرادی که در گرما حالت تهوع پیدا می کنند مناسب است و معده آنها را تقویت می کند.

مواد لازم برای پخت آلبالو پلو مجلسی

  • آلبالو بدون هسته   ۵۰۰ گرم
  • برنج ۳ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • شکر ۳۵۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • روغن مایع ۱/۲ پیمانه
  • کره ۱۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده ۲ الی ۳قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • خلال پسته به مقدار لازم

طرز تهیه آلبالو پلو

آلبالوها را از هسته جدا کرده و با شکر مخلوط کرده و به مدت ۶ الی ۷ ساعت در داخل یخچال قرار می دهیم تا شکر در آلبالو حل شود و آب بیندازد. دقت داشته باشید که میزان شکر بسته به نوع آلبالو می تواند کمتر یا بیشتر باشد مثلا اگر ترش باشد باید میزان بیشتری شکر استفاده کنید.

حال آلبالوها را در یک ظرف لعابی روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید و به مدت نیم ساعت روی حرارت بجوشد. دقت کنید رنگ آلبالو ها تیره نشود. وقتی کمی آلبالو ها پخته شد از داخل صافی رد میکنیم و از شربتش جدا می کنیم. وقتی آلبالو ها را جدا کردیم اجازه میدهیم شربتش ۲۰ دقیقه دیگر روی حرارت کم بجوشد تا غلیظ تر شود. دقت کنید که شربت بیش از حد نجوشد که در این صورت رنگ آلبالو پلوی شما تیره خواهد شد.


با تشکر از حـامی کـارت

خدمات ویژه برای سفری راحت به ایران

بیمه درمان، بیمه تجهیزات الکترونیکی، خدمات ویژه و ترنسفر فرودگاهی

بدون حامی کارت به ایران سفر نکنید –  اطلاعات و رزرو: ۷۷۸۹۲۹۵۳۶۲


برنج را که از چند ساعت قبل خیس کرده بودیم را با آب زیاد پخته و آبکش میکنیم. دقت کنید که برنجتان را دانه تر بردارید. ته قابلمه ای که برای آلبالو پلو مناسب است را با کمی روغن چرب میکنیم و با هر ته دیگی که دوست دارید بچینید. در این برنامه از ته دیگ نان استفاده می کنیم.

آموزش آشپزی :

طرز تهیه پای اسفناج و پنیر

طرز تهیه حلیم گندم خانگی خوشمزه و کشدار

طرز تهیه کیک ناپلئونی

حال روی ته دیگ ها را با چند کف گیر برنج پوشانده سپس کمی از آلبالوها را روی برنج میریزیم واین مرحله را تا انتها در چند لایه تکرار می کنیم. مقداری از برنج را با شربت آلبالو مخلوط کنید و دو الی ۳ قاشق غذا خوری روی آن روغن مایع بریزید تا برنج بهم نچسبد و مخلوط کنید تا برنج رنگی شود و در مرحله آخر برنج رنگی را میریزیم و روی آن را با برنج سفید می پوشانیم. قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار می دهیم و می گذاریم تا به مدت ۳۵ الی ۴۰ دقیقه دم بکشد.


در فاصله دم کشیدن برنج گوشت چرخ کرده را آماده می کنیم. ابتدا یک عدد پیاز را با دنده ریز رنده کرده، آب آن را می گیریم و به همراه نمک ، فلفل و زردچوبه با گوشت مخلوط میکنیم وخوب ورز می دهیم. وقتی گوشت ها حالت چسبندگی پیدا کرد، داخل دست گرد یا به اصطلاح قلقلی کنید، در روغن داغ قرار داده و در قابلمه را ببندید تا با حرارت پایین قلقلی ها بپزند و سرخ شوند. در پایان پخت هم میتوانید کمی زعفران روی گوشت ها بریزید تا خوش رنگ تر شوند.

بعد از دم کشیدن پلو میتوانید با کمی زعفران آن را زعفرانی کنید و با گوشت ها و مقداری خلال پسته تزیین کنید.

نوش جان!