هَلیم یا حَلیم یا گندم‌با از غذاهای سنتی منطقهٔ خاورمیانه است که با گوشت و گندم یا بلغور یا جو پخته می‌شود. هلیم انواع مختلف دارد و مواد اولیهٔ آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. اما برای تهیه هلیم گندم از گندم پوست‌گرفته و کوبیده‌شده، پیاز و گوشت گوساله سردست و مقداری روغن استفاده می‌شود. رنگ هلیم با افزودن ادویه‌جات مانند دارچین و شکر عوض می‌شود.

 

حلیم سید مهدی در محله تجریش تهران

کلمه حلیم از کجا می آید؟

در قدیم تهیه این غذا به زمان بسیار زیاد و زحمتی چه بسا طاقت فرسا نیاز داشت. چون آن روزها نه از دیگ‌های مرغوب و مناسب کنونی خبری بود و نه از دستگاه‌های صاف‌کننده هلیم، لذا هلیم پزها مجبور بودند که با امکانات کم و به خرج دادن صبر و بردباری و تلاش طولانی مدت، به پختن و آماده کردن هلیم، با کیفیت خوب و مرغوب بپردازند. به همین خاطر شاید به دلیل اینکه در جهت آماده شدن هلیم صبر زیاد و زحمت فراوانی به کار برده می‌شد و لغت حلیم هم از ریشه  حلم  و  بردباری  است گمان می‌رفته که نام این غذا هم از ریشه این کلمه باشد و این موضوع باعث شد تا کم‌کم حلیم به جای هلیم در اذهان مردم جای گیرد.

حلیم پزی سنتی در نطنز

 

مواد لازم برای پخت حلیم گندم:

  • گندم پوست کنده : ۳ پیمانه
  • گوشت بوقلمون/ گوسفند(یا هر دو):    ۴۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • چوب دارچین:۱ عدد
  • کره: ۵۰ گرم
  • شیر پرچرب : ۱ پیمانه
  • نمک :به میزان کافی
  • پودر دارچین : به میزان کافی
  • روغن یا کره جهت تزیین

دستور پخت

حلیم خانگی را می توانید با بلغور گندم یا گندم پوست کنده به انتخاب خود درست کنید. حلیم با بلغور گندم سریع تر آماده می شود ولی اگر از گندم کامل پوست کنده استفاده کنید حلیم شما کشدار تر و دارای لعاب بیشتری خواهد بود.

ابتدا گندم را می شوییم و تمیز می کنیم، سپس داخل یک ظرف مناسب گندم را یک شب خیسانده تا نرم شود. برای شروع آشپزی ابتدا گوشت را به همراه ۳ لیوان آب، چوب دارچین و پیاز داخل یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم.

زمانی که یک لیوان از آب گوشت باقی مانده بود قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم و پس از اینکه گوشت سرد شد، آن را ریش ریش کرده و کنار می گذاریم. آب گوشت را هم با یک توری تمیز صاف می کنیم و کنار می گذاریم.

 


با تشکر از حـامی کـارت

خدمات ویژه برای سفری راحت به ایران

بیمه درمان، بیمه تجهیزات الکترونیکی، خدمات ویژه و ترنسفر فرودگاهی

بدون حامی کارت به ایران سفر نکنید –  تماس: ۷۷۸۹۲۹۵۳۶۲


 

برای این مقدار حلیم باید یک قابلمه ۱۰ تا ۱۲ نفره انتخاب کنید. جای حلیم نباید تنگ باشد. مقدار آب باید ۳ الی ۴ برابر گندم باشد. هرگاه مقدار آب کمتر از این میزان شد، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید

 

 

پس از جوش آمدن آب، گندم را که آبکشی کردیم به داخل قابلمه پخت حلیم می ریزیم. سپس کمی نمک و یک تکه چوب دارچین کوچک را به آن اضافه می کنیم. دقت داشته باشید که اگر داخل گوشت نمک زدید، نمک را به اندازه بریزید تا شور نشود. حتما کف روی آب را با کفگیر بگیرید و دور بریزید.

 

بعد از ۵ دقیقه حالا حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم گندم با حرارت ملایم بپزد و لعاب بیندازد. حداقل یک حلیم خوب ۴ الی ۵ ساعت زمان می‌برد. یک ساعت آخر پخت، حلیم را با  بلندر یا میکسر پوره کنید و آب گوشت و گوشت ریش ریش شده را اضافه کرده، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و مداوم با یک قاشق چوبی حلیم را به صورت رفت و برگشتی هم بزنید تا ته نگیرد.

آموزش پخت شیرینی دانمارکی در منزل

آش انار ویژه شب یلدا

اگر می خواهید حلیم را با شکر مصرف کنید نمک کمتری بریزید. هم زدن حلیم را تا جایی که حلیم کشدار و غلیظ شود ادامه می دهیم.

راز سرآشپز:

ده دقیقه پایانی به اندازه یک پیمانه شیر پرچرب اضافه نمایید معجزه می کند.

در آخر حلیم اماده شده را داخل ظرف مورد نظرمان می کشیم و با دارچین، کنجد و روغن تزیین می کنیم

نکته مهم:

به هیچ عنوان گندم و گوشت را با هم مخلوط نکنید

اگر دوست دارید کش دار تر شود گوشت را بکوبید.