گذری بر چهار دهه فعالیت هنری افسانه بایگان، هنرپیشه نویسنده ،طراح صحنه و لباس و نوازنده

افسانه بایگان در تهران متولد شد. عموی پدرش فضل‌الله بایگان از پیشگامان تئاتر ایران و پدربزرگ پدرش میرزا جواد موتمن‌الممالک نماینده اولین دوره مجلس شورای ملی بود. مادر او به بازیگری علاقمند بود و مشوق وی در این عرصه بوده است.

فضل‌الله بایگان

نفر دوم دختر شایسته ایران

زمانی که پانزده ساله بود به تشویق مادرش در مسابقه دختر شایسته ایران شرکت کرد و نفر دوم شد.

افسانه بایگان در مسابقات دختر شایسته
نفر دوم دختر شایسته در سال ۱۳۵۵

فعالیتش در سینما و تلویزیون را در سال ۱۳۶۰ با بازی در مجموعه تلویزیونی پر بیننده  سربداران  آغاز کرد. یک سال بعد نخستین نقش سینمایی را در فیلم  گمشده  به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده در سال ۱۳۶۴ به‌دست‌ آورد و به یکی از پرکارترین بازیگران زن سینمای ایران و سوپراستار در دههٔ شصت  تبدیل شد.

افسانه بایگان در کنار علی نصیریان در سریال سربداران
افسانه بایگان در نقش ترکان بانو در سریال سربداران

او در این سال ها در نقش های ماندگاری در سینما، تلویزیون و تیاتر هنر نمایی کرده است. از آثار این هنرمند می توان به فیلم های سیاه باز،‌ میلیونر میامی، نگار، ۵۰ کیلو آلبالو، خبر خاصی نیست،‌ آدمکش، ایستگاه آخر، سوپر استار، کنعان، محاکمه، کافه ستاره، عشق شیشه‌ای، طوطیا، جهان پهلوان تختی، پنجه در خاک، پنجه در خاک، زخمی، شبیخون، مرد عوضی، نابخشوده، خواهران غریب، روز دیدنی،مجازات، بدل، آلما، حمله خرچنگ‌ها، خوش خیال، شکوه بازگشت، مریم و میتیل، شانس زندگی، گرگ‌های گرسنه، دو فیلم با یک بلیط، شانس زندگی، گل مریم، طوبی، آخرین مهلت، بگذار زندگی کنم، تشکیلات، حریم مهرورزی، دبیرستان و گمشده اشاره کرد. افسانه بایگان در کنار بازیگری در سینما، تلویزیون و تیاتر به نویسندگی، طراحی لباس و نوازندگی نیز می پردازد.

 

فیلم سینمایی خواهران غریب با هنرمندی خسرو شکیبایی و افسانه بایگان

 آشتی با کیمیاگر درون به روش افسانه بایگان

اخیرا مطلع شدیم که به همت آکادمی موسیقی صفا در فلوریدا، قرار است افسانه بایگان در روزهای ۱۴و ۱۵ آگوست ورکشاپی دو روزه تحت عنوان هنر جاودانگی برگزار کند.

 

او می گوید:

در روزگاری که همه درگیر مشکلات فراوانیم، رهایی از تفکرات مخرب و رسیدن به پاکی درون میتواند بسیار مثمر ثمر باشد.

در ورکشاپ هنر جاودانگی و آشتی با کیمیاگر درون به معرفی راه‌های زدودن زنگار روزگار از ایینه باطن برای جوشش هنر و پرورش خلاقیت و…پرداخته خواهد شد.


درصورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این ورکشاپ دو روزه، لطفا کلیک کنید.