رازِ آوازِ هَزار

اشاره:

به موسیقی آن ها دل سپردم و مشعوف شدم. با هَزار آوا آشنایی نداشتم ولی وقتی برای اولین بار با شاه آن ها همنشین شدم، تازه فهمیدم که به مُلکی فاخر در موسیقی پا گذاشته ام. مُلکی که در آن روح جاری است، عشق جاری است و ظرافت جاری است.

گروه موسیقی هَزار آوا

گویی هِزار هَزارِ خوش الحان با هم نغمه می سرایند و از دل آن ققنوسی سر بر می کند که هِزار آوا در نای دارد و هر آوایی رازی در سینه. از این نغمه بلبلان به وجد می آیی، آن وجدی که پاک و لطیف است، عاشقانه است، بوی مادرت را می دهد و تو را سر مست می کند. سرمست از یکی شدن، سرمست از یکرنگی، سرمست از سادگی.

موسیقی آن ها گوش نواز است. اشعار را به دقت و با وسواسی که ریشه در ریزبینی زنانه دارد انتخاب می کنند تا معنی را به درستی عیان کنند.

آتوسا نزاکتی، بنفشه فرهمند و پگاه شرکت در سال ۲۰۱۶ گروه موسیقی هَزار آوا را در ونکوور پایه گذاشته اند. آن ها راهی را در موسیقی خود انتخاب کرده اند که کمتر هنرمندی تا حالا جسارت گذر از آن را داشته است. راهی که با گذشتن از من شروع می شود و با ما شدن، به کمال می رسد. راهی که شمس و مولانا پیمودند و جاودانه شدند. آتوسا، بنفشه و پگاه هر سه هنرمندان توانایی هستند و به تنهایی می توانند بر روی صحنه ها بدرخشند. اما انتخاب کردند که در کنار هم بخوانند و صدایی واحد باشند. صدایی زیبا که وحدت زنان ایران زمین را نوید می دهد.

موسیقی آن ها گوش نواز است. اشعار را به دقت و با وسواسی که ریشه در ریزبینی زنانه دارد انتخاب می کنند تا معنی را به درستی عیان کنند. سازها هم با استادی برایشان کوک می شود چون استادی دارند که در کارش استاد است. امیر اسلامی، نوازنده نی و موسیقی دان فرهیخته که این روزها هنر موسیقی کلاسیک ایرانی در ونکوور، بسیار مرهون اوست.

به امید اینکه به زودی هَزار آوا بر روی صحنه از رازِ آوازِ هَزار برای ما بخواند، گپ و گفتی با آتوسا نزاکتی، بنفشه فرهمند و پگاه شرکت برای همراهان پلاک ۵۲ انجام دادیم که امیدواریم از دیدن آن لذت ببرید: