چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید

بنیانگذار بنیاد خیریه ایمنی در برابر آتش سوزی جاسمین جهانشاهی

شاید از دست دادن فرزند، از بزرگترین غم های این دنیا باشد و بسیاری را از پای در­آورد. در گپ و گفت این هفته پای صحبت مردی بزرگ نشستیم که دختر عزیزش را در حادثه دلخراش آتش سوزی در یک سفر دانشجویی در پاریس در سال ۲۰۱۱ از دست داده است. اما او این حادثه ناگوار را به گونه ای دیگر دید و آن را آغاز ماموریتی مهم برای خود دانست تا بدون خستگی در سراسر دنیا بگردد و برای دانشجویان، خانواده ها و مسئولین دانشگاه ها از اهمیت رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه بگوید و آن ها آموزش دهد و تجهیزشان کند . به قول سهراب سپهری، چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.

پلاک ۵۲: جناب آقای جهانشاهی، لطفا برای ما از خودتان و اینکه چه زمانی به آمریکا مهاجرت و در چه رشته ای تحصیل کردید بگویید:

– من در سال ۱۹۷۳ و در سن ۱۹ سالگی به امریکا مهاجرت کردم و در دانشگاه ایالتی اوهایو در رشته راه وساختمان مشغول به تحصیل شدم و بعد از فارغ تحصیلی به ایران برگشتم . اما همان سال انقلاب شد و من مجبور شدم به امریکا برگردم و پس از آن در یک شرکت مهندسی شروع به کار کردم. در آن شرکت با همسر وفادارم ، مهرناز آشنا شدم و پس از ازدواج صاحب دو فرزند به نام های یاسمن و آرمان شدیم.

پلاک ۵۲ : خیلی دوست داریم که در مورد شخصیت یاسمن و هنر ها و ویژگی های او از زبان خود شما بشنویم:

– یاسمن در طول دوران تحصیلی خود یکی از ممتاز ترین و پر شور ترین وفعال­ترین شاگردان بود و نه تنها در رشته تحصیلی خود بلکه در نواختن پیانو، رقص، نویسندگی، زبان فرانسه و همچنین در ورزش اسکی مهارت فوق العاده ای داشت.او بسیار دلسوز و همدل با افراد جامعه که در تنگنا قرار داشتند بود و از هیچ کاری برای کمک به آن­ها کوتاهی نمی­ کرد و در کارهای اجتماعی پیشرو و در امور خیریه پیشقدم بود. یاسمن با این که سن کمی داشت، در آمریکا، هندوستان و آمریکای جنوبی و اروپا کارهای خیریه زیادی انجام داد و درباره آنها نوشت.

یاسمن بعد از اتمام دوره دبیرستان در فلوریدا وارد دانشگاه برکلی شد و در رشته علوم سیاسی ادامه تحصیل داد. علاقه زیاد به سیاست بین المللی، یاسمن را روانه پاریس کرد و قصد داشت برای مدت یک سال در دانشگاه سیانسپو تحصیل کند و به امریکا برگردد و پس از آن، راه مادر بزرگ خود که حقوق بین الملل بود را ادامه بدهد.


پلاک ۵۲: حادثه آتش سوزی در پاریس چه بود و این حادثه چه نقشی در شکل گیری Jasmine Jahanshahi Fire Safety Foundation داشت ؟

– تقریبا در اواخر دوره تحصیلی در پاریس، یاسمن در یک گرهمایی دوستانه در یکی از مجتمع های مسکونی که دانشجویان بسیاری از ملیت­های مختلف در آن ساکن بودند حضور پیدا می کند که آتش سوزی اتفاق می افتد و متاسفانه به دلیل اینکه ساختمان هیچ سیستم اعلام و اطفاء حریق نداشته، یاسمن و ۴ دانشجوی دیگر که هر کدام از ملیتهای مختلف بودند، جان خود را از دست می دهند.

برای مطالعه شما : اوضاع خیلی خراب است: کتابی درباره امید

در همان روز های اولیه جمعی از دوستان یاسمن و خانواده من و همسرم بر آن شدیم تا Jasmine Jahanshahi Fire Safety Foundation, که یک شرکت غیر انتفایی است را در امریکا تشکیل دهیم. اگر چه کمتر از هشت ماه پس از یاسمن، همسرم هم دنیای فانی را بدرود گفت ولی مدت نه سال است که این موسسه با جدیت ادامه فعالیت می­دهد. بدون شک قدم­هایی که ما از روزهای نخست برداشته ایم، تسلی بخش درد های سنگین خود ، دوستان وفامیل یاسمن بوده و خواهد بود.

پلاک ۵۲: اهداف این بنیاد چیست و شما برای رسیدن به این اهداف چه برنامه هایی دارید؟ آیا این برنامه ها به شکل منظم اجرا می شوند؟

– هدف اصلی این موسسه اطلاع رسانی و آموزش در مورد خطرات آتش سوزی و راه های اجتناب و مقابله با آن برای دانش پژوهان واستادانی است که قصد مسافرت به خارج از امریکا و کانادا را دارند. در تمام طول سال ما با دانشگاه هایی که به خارج دانشجو می­فرستند در تماس هستیم و در مورد این خطر که متاسفانه تعداد بسیار از دانشجویان را تهدید می کند گفتمان می­کنیم.

همچنین سالیانه در چندین سمینار شرکت کرده و از طریق نشریات و نمایش فیلم به آنها مسائل ایمنی را آموزش می­دهیم. ضمنا دانشجویانی که احتیاج به هر نوع وسیله ایمنی دارند و قادر به تهیه آن نیستند، بطور رایگان آنها را در سفر تجهیز می کنیم. در این ارتباط جالب است بدانید در مورد اعزام دانشجویان به کشورهای دیگر در مورد ایمنی مثل دفاع شخصی، آب اشامیدنی آلوده ، شنا و خطر غرق شدن ، نوشیدن الکل و رانندگی صحبت های زیادی می شود و راه کارهایی برای پیشگیری انجام شده اما هرگز خطر آتش­سوزی به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است.

بعد از فاجعه کوی دانشجویان در پاریس در سال ۲۰۱۱ ما اولین موسسه ای بودیم که توجه مسئولین و دولتمردان را به این واقعه مهم جلب کردیم و از آنها خواستیم تا ایمنی در برابر حوادث آتش سوزی برای دانشجویان را در چهارچوب برنامه­ های خود بگنجانند تا از این طریق جان شهروندان امن بماند.

یکی از روشهای پیشگیری از خطر جانی در موقع حریق، اقامت در طبقات پایین ساختمان است. معمولا کمک رسانی در طبقات بالاتر خصوصا در ساختمان های قدیمی دشوار تر است و زمان بیشتری لازم دارد.

پلاک ۵۲: برای ما از دخترتان جاسمین، تحصیلات، توانمندی ها هنر ها و خصوصیات و اخلاق او بگویید. با شناختی که از او دارید، اگر الان اینجا بود به شما در پیشبرد اهداف این خیریه چه کمک می کرد؟ به نظرش کدام یک از فعالیت ها و یا برنامه ها از نقاط قوت Jasmine Jahanshahi Fire Safety Foundation بود و چه پیشنهادی برای بهتر شدن آن داشت؟

– چون یاسمن علاوه بر تحصیل، موزیسین بود و برای هنر ارزش زیادی قائل می­شد، من و شریک زندگی امروزم آزیتا صاحب جمع به همراه فامیل و دوستان یاسمن پیوسته سعی مان بر آن است که هر یک سال و نیم بتوانیم خلاقیت هنری خود را بکار بگیریم و مقدار بودجه ای که لازم است را از راه برگزاری کنسرت و برنامه های ارزنده هنری با همکاری تیم منسجمی که داریم تهیه کنیم.

برای مطالعه شما:

گپ و گفت با سولماز نراقی، ترانه سرا و نغمه پرداز کودکان

گپ و گفت با علیرضا خوشگو، بنیان گذار اسکان سهند

ضمنا دوستان و فامیل دخترم که در آمریکا و کانادا در موسسه های مختلف کار می­کنند هم از آنها هم کمک مالی می­ گیرند و بدین ترتیب از درآمد حاصله برای پیشبرد اهداف این سازمان می کوشیم.

پلاک ۵۲: آیا آمار و اطلاعاتی از دانش آموزانی که هر سال به خارج از کشور سفر می کنند دارید؟

– طبق آخرین آماری که ما داریم سالیانه سیصدو پنجاه هزار نفر دانشجو فقط از امریکا و کانادا برای ادامه تحصیل به نقاط مختلف دنیا سفر می­کنند و اعتقاد داریم که باید برای اجتناب و مقابله با حوادث آتش سوزی، آموزش ببینند، با تجهیزات ایمنی سفر کنند و توانایی مقابله و رهایی از آتش سوزی در موارد اضطراری را داشته باشند. شاید یکی از موثرترین اقدامات برای جلوگیری از حوادث آتش سوزی، همراه داشتن یک سنسور حساس به دود ( Portable Smoke detector ) است که با باطری ده ساله کار می ­کند.

تبلیغ قدیمی برای سنسور مسافرتی حساس به دود – ۱۹۸۲

پلاک ۵۲: به نظر شما کدام کشورها خطر بیشتری برای سفرهای دانش آموزان آمریکایی و کانادایی دارند؟

– به اعتقاد من، کشورهای اروپایی به دلیل ساختار قدیمی و کهنه ساختمان­ها و تراکم جمعیت بالاتر، از مراکز پر خطر آتش سوزی برای دانشجویان، تازه واردین و مهاجرین محسوب می شوند.

یکی از مهمترین انتظارات ما از هموطنان و شهروندان این است که از سایت اینترنتی ما به آدرس www.firesafetyfoundation.org دیدن کرده و از اطلاعات کارشناسی که در اختیارشان قرار گرفته برای ایمنی محل سکونت و محیط کار خود استفاده کنند.

پلاک ۵۲ : چه توصیه ای به دانش آموزان و والدین آن ها برای سفری ایمن دارید؟ اگر ۳ توصیه مهم برای آنها داشته باشید ، کدام هستند؟

– یکی از روشهای پیشگیری از خطر جانی در موقع حریق، اقامت در طبقات پایین ساختمان است. معمولا کمک رسانی در طبقات بالاتر خصوصا در ساختمان های قدیمی دشوار تر است و زمان بیشتری لازم دارد. در نظر داشته باشید که درصورت بروز آتش سوزی، زمان رهایی بسیار تعیین کننده و حیاتی است.

نکته بعدی آگاهی به محیط اطراف و محل زندگی، و آشنایی به خروجی های اضطراری است.

چرا بدون بیمه نباید به کانادا سفر کرد؟

اما شاید یکی از موثرترین اقدامات برای جلوگیری از حوادث آتش سوزی، همراه داشتن یک سنسور حساس به دود ( Portable Smoke detector ) است که با باطری ده ساله کار می­کند با مبلغ کمی می­توان یکی از این سنسورها را خرید و همه جا در سفر به همراه داشت که کمک بزرگی به اطلاع به موقع از خطر و ایمنی در برابر آتش سوزی می کند.

جاسمین جهانشاهی

پلاک ۵۲: آیا آموزش های شما به دانش آموزان و دانشجویان آمریکایی محدود می شود و یا در سایر کشورها نیز فعالیت دارید؟

– بیشتر فعالیت ما در ۲۵ کشوری است که بیشترین مقاصد برای تحصیل دانشجویان هستند.

پلاک ۵۲: چه زمانی احساس رضایت از راهی که انتخاب کرده اید خواهید داشت؟

– اگر در طول عمر خود بتوانیم فقط جان یک انسان را از حریقی که قابل پیشگیری باشد نجات دهیم، ما به هدف اصلی خود رسیده ایم.

پلاک ۵۲: چه انتظاری از هم وطنان برای رساندن پیام تان دارید؟

– یکی از مهمترین انتظارات ما از هموطنان و شهروندان این است که از سایت اینترنتی ما به آدرس www.firesafetyfoundation.org دیدن کرده و از اطلاعات کارشناسی که در اختیارشان قرار گرفته برای ایمنی محل سکونت و محیط کار خود استفاده کنند. استانداردهای پیشگیری از آتش سوزی را رعایت و وسایل ایمنی را به صورت منظم کنترل کنند و اگر کم و کسری در سیستم اعلام و اطفاء حریق در هر ساختمان وجود دارد آن را پشت گوش نیاندازند و برطرفش کنند.قطعا این یک وظیفه انسانی است که بر دوش همه ما قرار دارد.

پلاک ۵۲: آیا فعالیت بنیاد جاسمین به شما کمک کرد که بتوانید غم و اندوه ناشی از فراغ دخترتان را تحمل کنید؟ در این ارتباط آیا توصیه ای به هم وطنان عزیزی که اخیرا در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی داغدار شده اند، دارید؟

– ما در اندوه عزیزان داغدیده وطن همراهیم و دردشان را با جان ودل حس می­کنیم. من بر این باورم که هر گاه دردی چنان گران و طاقت فرسا به انسان وارد آید، تنها راه مداوای آن در خدمت به جامعه نهفته شده است.

پلاک ۵۲: در پایان اگر سخن ناگفته‌ای مانده با ما در میان بگذارید:

– از سال ۲۰۱۱ که حادثه آتش سوزی در پاریس پیش آمد، صدها مقاله و گزارش و فیلم در نشریات و رادیو و تلویزیون های بین المللی و شبکه های اجتماعی درباره این حادثه و بنیاد خیریه جاسمین منتشر شده است اما نشریه پلاک ۵۲ اولین نشریه فارسی زبان است که به این موضوع می پردازد که جا دارد از طرف خودم و Jasmine Frie safty Foundation از شما عزیزان صمیمانه تشکر کنم.