نسل جدید به کمک زمین می آید

اگر خاطرتان باشد،‌ در پاتوق یازدهم در چهاردهم مارچ سال جاری که تازه بیماری کوید ۱۹ از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان بیماری همه گیری جهانی اعلام شده بود، گپ و گفت جالبی با آقای دکتر علی هرندی،‌عضو هیات علمى انیستیتو تحقیقات بیمارستان کودکان BC و دانشگاه بریتیش کلمبیا درباره این بیماری داشتیم.

در آن زمان حدود دو ماه از مشاهده اولین موارد ابتلا به این بیماری در ووهان چین می گذشت و دانش بشر در باره این بیماری جدید کم بود و شاید کمتر کسی فکر می کرد که این مهمان ناخوانده ماندگار شود و بتواند این چنین زندگی بشر مغرور را در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تحت تاثیر خودش قرار دهد و نقطه عطفی در افق زندگی انسان بر روی این کره خاکی پدید بیاورد.

دلایل شکل گیری بیماری های جدید

یکی از اطلاعات جالبی که آقای دکتر هرندی در خصوص دلایل بروز بیماری های واگیر دار جدید در اختیار ما قرار دادند این بود که شکل گیری این بیماری ها تا حد زیادى نتیجه دست اندازى افسار گسیخته بشر به طبیعت و اختلال در اکوسیستم است که یکى از نتایج مخرب آن، دور کردن حیوانات وحشى از زیستگاه هاى طبیعى خود بوده است. آقای دکتر هرندی در همان گپ و گفت به ما اخطار دادند که اگر به دنیا به همین گونه پیش رود،‌ شکل گیرى و شیوع این بیمارى هاى جدید در آینده نه احتمال، بلکه یک واقعیت است.

پسر سبز طبیعت

حالا که تقریبا در آستانه تولد نامیمون یک سالگی این بیماری هستیم، تصمیم گرفتیم تا گپ و گفت این شماره پلاک ۵۲ را به اهمیت محیط زیست در زندگی اختصاص دهیم. اما تصمیم گرفتیم که این کار را به دور کلیشه های رایج و با نگاه از پشت عینک امید به آینده انجام دهیم. آینده ای که از آن فرزندان ما است و اینکه آن ها می توانند برای نجات این سیاره هنوز زیبا کاری بکنند.

شاید باور نکنید. اما با این سن کم، گنجینه ای از دانش و اطلاعات تخصصی در حوزه جانورشناسی است. دانش او به ایران محدود نمی شود و درباره بیشتر زیست بوم های طبیعی اطلاعات تخصصی دارد.

به سراغ یک نابغه ایرانی رفتیم

شاید او را در برنامه های تلویزیونی و یا شبکه های اجتماعی دیده باشید. نامش ابوالفضل جغتایی است. دوازده سال دارد، در مشهد زندگی می کند و خودش را پسر سبز طبیعت می نامد. عاشق طبیعت و جانوان است و از همین حالا می داند که می خواهد جانور شناس باشد.

 

ابوالفضل جغتایی

شاید باور نکنید. اما با این سن کم، گنجینه ای از دانش و اطلاعات تخصصی در حوزه جانورشناسی است. دانش او به ایران محدود نمی شود و درباره بیشتر زیست بوم های طبیعی اطلاعات تخصصی دارد. کافیست از او درباره جانداری بپرسید و مطمئن باشید که اطلاعات کاملی را دریافت خواهید کرد. اطلاعاتی که برای بدست آوردن آن ها، خودتان باید چند کتاب یا سایت تخصصی را جستجو کنید.

به آینده امیدوار باشیم

بیایید به آینده سلامت این کره خاکی امیدوار باشیم. آینده ای که در آن نوجوانان و جوانانی مانند گرتا تونبرگ، ایسرا هیرسی (Isra Hirs) ، اوتوم پلتیر (Autumn Peltier)، برونو رودریگز (Bruno Rodriguez) ، هلنا گاولینگا (Helena Gualinga)، ماری کوپنی (Mari Copeny) ، ابوالفضل جغتایی و ….  از گوشه و کنار کره زمین دست به دست هم خواهند داد و با عشق و همدلی آن را خواهند ساخت. ما قدیمی تر ها که تا حالا جز تخریب محیط زیست کاری نکرده ایم اما ای کاش تا فرصتی باقی است با مال و جان و دل از این جوانان در راهی که انتخاب کرده اند، حمایت کنیم.

امیدواریم از دیدن بیست و نهیمن گپ و گفت پاتوق لذت ببرید.

پلاک ۵۲