طنز پرداز : شهرام شهیدی

در پاریس که بودم یک دوست پاریسی به من گفت یک شهر برای پویایی به دو چیز نیاز دارد. اولی را نمی‎توانم بگویم پس این طور وانمود می‎کنم که او یادش نبود بگوید و دوم توالت عمومی تمیز.

می‎دانم که این دومی فقط مورد توجه مردها نیست و خانم‎ها هم خیلی به وجود چنین چیزی در سطح شهر نیاز دارند. به ویژه آن که مردها هم به واسطه فیزیولوژیکی و هم به دلیل این که کمتر شرمگین می‎شوند خود را مجاز می‎دانند هرجا که تنگشان گرفت یک نگاه به چپ کنند و یک نگاه به راست و بعد یک دیوار گیر بیاورند که کسی روی آن ننوشته باشد « لعنت بر پدر و مادر کسی که روی این دیوار…» و بعدش را هم خودتان می‎دانید.

این مقدمه را گفتم که بگویم روز جهانی مرد و روز جهانی توالت مقارن هم شده و هر دو در یک روز پاس داشته می‎شوند. زیبا نیست؟

سعی کردم به عنوان یک مرد دلیل موجهی برای این همزمانی پیدا کنم:

یک. مردها نقش بیشتری در گند زدن به همه چیز دارند. این موضوع به واسطه نقش پر رنگشان در سیاست ، جنگ و البته اقتصاد است. در طول تاریخ اگر یک توالت تمیز در اختیار سیاستمداران و حاکمان قرار می‎گرفت شاید فجایعی چون بروز جنگ جهانی اول و دوم، هولوکاست، قتل عام مردم کامبوج توسط خمرهای سرخ، سقوط واحد پولی زیمباوه، ساخت بمب اتم و کشتار حیوانات در جای جای جهان رخ نمی‎داد.

دو. مردها بیشترین زمانی که به موضوعی فکر می‎کنند در دستشویی است. آن ها اکثر تصمیم های اقتصادی و حتی احساسی خود را در دستشویی می‎گیرند. در توالت به این نتیجه می‎رسند سهمشان را در بورس عرضه کنند و یا به دختر مورد علاقه‎شان پیشنهاد ازدواج دهند. برای همین هم اغلب تصمیماتشان بودار است و نتیجه‎اش هم گند زدن به همان چیزهاست.

سه. مردها علاقه زیادی به توالت دارند چون آن جا راحت‎تر گوشی تلفن همراهشان را می‎گیرند دستشان و پیام‎های رسیده در شبکه‎های مجازی را می‎خوانند.

چهار. مردها بر خلاف خانم‎ها توالت را تک بعدی ندیده و برای آن تنها یک مورد استفاده قائل نیستند. آن ها در محل کارشان در توالت چرت می‎زنند. در پادگان در توالت سیگار می‎کشند، در پارک‎ها روی دیوار توالت نقاشی می‎کنند و در ورزشگاه‎ها روی دیوار توالت‎ها شعار می‎نویسند.

پنج. یک مرد می‎تواند از توالت پول دربیاورد. کافی است یک پارک خلوت و بی صاحب پیدا کند و برود بنشیند دم در توالت و به هرکس وارد می‎شود بگوید « میشه یک دلار ! » و وقتی مرد خواست خارج شود بگوید« خسته نباشی پهلوون»

شش. روشهای دیگری هم برای پول درآوردن از توالت هست که خیلی هم هنری است. برای آموزش این بخش باید به رضا عطاران مراجعه کنید که به قول خودش کافی است یک توالت به او بدهید تا او یک ساعت شما را بخنداند.