کدو اولین بار در مکزیک در حدود ۱۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کاشته شد و یکی از گیاهان جالیزی به شمار می آمد. ذرت و لوبیا در آن زمان توسط مردمان آمریکای لاتین کاشته می شد و به عنوان غذای اصلی مورد استفاده قرار می گرفت. با گذشت زمان و پیشرفت علم کشاورزی و با استفاده از ژنتیک، بذر کدو اصلاح گردید. سپس بذر اصلاح شده در تولید انبوه مورد بهره برداری قرار گرفت.

مردمان مایا  از کدو و تخم کدو برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کردند؛ به خصوص در تهیه غذاهای مختلف از آن بهره می گرفتند. پس از گذشت چندین قرن برای اولین بار در سال ۱۴۹۲ میلادی کریستف کلمب در سفرنامه خود از کاشت کدو به صورت جالیزی گزارش نمود.


سفارش غذا و رزرو میز: 6044690154


 سپس ۲۷ سال بعد کاسپرد اسپینوز در سفرنامه به پاناما از کاشت کدو در آن کشور گزارش نمود و آن را هندوانه ایندوها نام برد که بسیار خوشمزه بوده و از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کرده اند. بذر کدو توسط او به اروپا آورده شد و کاشت این گیاه جالیزی برای اولین بار در اروپا آغاز شد.

مواد مغذی کدو

کدو دارای فیبر غذایی نیز می باشد؛ از فیبر موجود در مواد غذایی می توان در درمان بسیاری از بیماری ها مخصوصاً افزایش وزن ( چاقی )، یبوست، افزایش چربی خون، و دیابت استفاده نمود.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می کند هر فرد در روز به ۳۰ گرم فیبر نیاز دارد که می تواند فیبر موردنیاز خود را از حبوبات، سبزیجات، انجیر، خرمای خشک و یا انواع کدوها تامین کند. کدو حلوایی به خانواده کدو تعلق دارد. رنگ آن معمولا زرد پررنگ یا نارنجی تیره است و پوست ضخیم و ناصافی دارد. کدو حلوایی یا کدو تنبل طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد. کالری کدو حلوایی بسیار کم است.

از خواص کدوحلوایی برای دستگاه ادراری خاصیت ضد سنگ ادراری، مدر بودن و ممانعت از تشکیل برخی کریستال‌ها در کلیه‌های سنگ ساز است. از دیگر خواص کدو حلوایی می‌توان به مواردی مانند ضد پیری، سلامت پوست،درمان آکنه، کاهش حملات آسم، بهبود سیستم ایمنی، کاهش خطر بیماری‌های قلبی، ضد کرم، ضد سرطان به ویژه سرطان پروستات، کمک به کاهش وزن، جلوگیری از زخم معده، کاهش استرس و درمان افسردگی و داری خاصیت ضد التهابی اشاره کرد.


مطالعه کنید: مدیریت رستوران، از ایران تا کانادا


مواد لازم برای ۲ نفر

  • کدو تنبل (نگینی خردشده) ۲۵۰ الی۳۰۰ گرم
  • هویج ۱ الی دو عدد
  • سیر ۱حبه
  • پیاز ۱ عدد متوسط
  • خامه ۱تا ۲ قاشق سوپ خوری (۲۰ گرم)
  • پنیر گودا یا موتزارلا(رنده‌شده) ۳۰ گرم
  • کره ۲۵ گرم
  • استاک مرغ ۲ تا ۳پیمانه
  • شیر ۲ تا ۳پیمانه
  • کمی زعفران
  • آب لیمو ترش
  • فلفل سیاه (پودرشده) به مقدار لازم
  • روغن زیتون به مقدار لازم
  • آویشن، زیره، دارچین، زردچوبه، فلفل و نمک از هر کدام ۳/۱ قاشق چای خوری

نکته : به‌ جای استاک مرغ، از همان مقدار آب به‌ همراه نیمی از قرص عصاره مرغ هم می توانید استفاده کنید.

روش تهیه سوپ کدو حلوایی

کدو حلوایی، پیاز، هویج و سیر را داخل سینی فر قرار دهید و بعد به آن روغن زیتون را اضافه نمایید و مخلوط کنید حالا نوبت ادویه ها میباشد که به همراه نمک اضافه شود.

سینی را داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه قرار دهید تا کاملا طلایی شود. سپس مواد را درون ظرف ریخته و به آن استاک و شیر را اضافه کنید تا مواد بعد از ۳۰ دقیقه پخته و نرم شوند.


تماشا کنید: طرز تهیه پخت سوپ کدو حلوایی



بعد از پخت نمک آن را امتحان کنید که کم نمک نباشد.

تماشا کنید :

طرز تهیه قیمه نثار به روش قزوینی های قدیمی

طرز تهیه میگو پلو مراکشی

حالا همه مواد را در غذا ساز میکس کنید. سپس به آن خامه را اضافه کرده و آن را در سوپ حل کنید. ظرف را روی شعله با حرارت خیلی کم به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید.

بعد از ده دقیقه ظرف را از روی شعله برداشته و به آن آب لیمو ترش را اضافه کنید.  سوپ را درون ظرف مناسب سرو ریخته بریزید و روی سوپ کره و سپس پنیر را بگذارید. ظرف را داخل فر در حالت گریل قرار دهید تا پنیر ها طلایی شوند.

نوش جان !

پیشنهاد سرآشپز:

به جای کاسه سرو سوپ می توانید یک کدو حلوایی را از یک سوم سر کدو برش دهید. درون کدو را خالی کنید در حدی که کدو به شکل یک کاسه شود. با قلمو سطح بیرونی و درونی کدو را به روغن زیتون آغشته کنید و به مدت ۱۰ دقیقه در فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.