مژگان ایلانلو (متولد ۱۳۴۹) کارگردان، نویسنده، مستندساز و عضو انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند است. او فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تاریخ ادیان و عرفان از دانشگاه تهران است. مژگان اینلانلو در ۲۰ آذر ۱۴۰۱ برنده جایزه ویژه حقوق بشر جشنواره فیلم حقوق بشر وین برای فیلم «هزاران زن» شد که او این جایزه را به زنان گمنام و ناشناس ایران تقدیم کرد.

او در پیام خود گفت :

سلام

من این جایزه را به هزاران زن گمنام و ناشناس سرزمینم  تقدیم می‌کنم که این روزها برای به‌دست آوردن ابتدایی‌ترین حقوق خود، با موثرترین سلاح جهان که همان جانشان می‌باشد، به میدان آمده‌اند.

از زنان کارگر و دستفروش، تا پزشکان متخصص و صنعتگر و هنرمند و خانه دار، همه آمده‌اند؛ همه ی آن‌هایی که رنج تبعیض و نابرابری را با تمام وجود حس کرده‌اند.

و همچنین این جایزه را به هزاران مرد دلیر و آزادی خواهی تقدیم می‌کنم که دست در دست این زنان پا به میدان گذاشته‌اند تا به دنیا نشان دهند که دفاع از حقوق زنان یک مساله جنسیتی نیست، بلکه یک اصل بنیادین حقوق‌بشر است.

این قهرمانان نه یک نام و عنوان، بلکه یک فعل جمع هستند به‌نام مردم قهرمان ایران.

من در برابر عظمت این زنان و مردان تاریخ‌ساز، همچون قطره‌ای از اقیانوسم.

لطفا به‌جای نام هر فرد و شخصی، نام مردم باشکوه ایران را به‌خاطر بسپارید.

مژگان ایلانلو
زندان قرچک ورامین 
۱۹ آذر ۱۴۰۱

بانوی کارگردان :

منیژه حکمت : زندان زنان

سوسن تسلیمی : حادثه قریب‌الوقوع



ایلانلو در اولین روزهای اعتراضات سراسری در ایران، هشتم مهرماه تصویری از خود در یک رستوران در منطقه تجریش تهران منتشر کرد که بدون حجاب اجباری و مانند یک زندگی عادی در یک رستوران به خوردن غذا مشغول است. این تصویر پس از پخش گسترده‌ی عکس نیلوفر حامدی فعال عرصه سینما گرفته شد که در یک رستوران در جوادیه تهران صبحانه خورده بود.