می گویند بعد از یازده سپتامبر 2001 قطار جهان ریل عوض کرد و به مسیری رفت که بسیار متفاوت از قبل بود. گرچه هر آن چیزی که پس از آن شاهدش بودیم همانی بود که پیش از آن و در چند هزار سال گذشته شاهدش هستیم. شاید تنها بازی برای بزرگان تغییر کرده باشد که ما از آن بی خبریم. اما در آغاز سال 2020 جهان دچار بحرانی شد که دستکم از جنگ جهانی اول به این سو دچارش نشده بود، و آن پاندمی یک بیماری ویروسی است که البته هنوز هم در میانه اش هستیم و مشخص نیست چه زمانی دست از سرمان بر می دارد.

هنر و ادبیات همواره تلاش دارد تا رخدادهای این چنینی را دستمایه خود قرار دهد. چرا که یکی از وظایف مهم هنرمندان نگاه کردن به رخدادهای بزرگ بشری است.

 

معرفی کتاب «کتابخانه نیمه شب» 

معرفی کتاب زیر آسمان سفید 

نگاهی به زندگی پنهان زنان افغانستان از دریچه‌ی کتاب‌ها

 

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این مدت پیش آمد کرد، قرنطینه بود. در خانه ماندن آن هم برای مدتی طولانی تاثیرات شگرفی بر زندگی و روح و روان همگی مان گذاشته است. به گونه ای که امروز دیگر هیچ دولتی نمی تواند مردم را به طور کامل مجبور به خانه نشینی کند.

سارا ماس Sarah Moss یکی از نویسندگانی است که در رمان جدید خود سقوط تلاش دارد با نگاهی نو با پیچ و تاب داستانی که در آن استاد است و شوخ طبعی و … به جهان جدید نگاهی دیگر بیندازد.

 

خلاصه داستان

اوایل عصر یک روز کم و بیش سرد در نوامبر 2020 کیت باید چهارده روز در قرنطینه بماند. اما دچار بیماری ترس از محیط های بسته است. او که به تازگی شغلش را در کافه از دست داده است نگرانی مالی بسیاری دارد. خانه اش را ترک می کند و در تپه های اطراف قدم می زند تا از دیوانه شدنش جلوگیری کند. اما از بدشانسی سقوط می کند و به شدت مجروح می شود. همسایه سالخورده اش آلیس شاهد خروج او از منزلش است. کیت چهل ساله، پسر نوجوانی دارد به نام مت که مدت زمانی طول می کشد تا متوجه خروج مادرش از خانه شود.

داستان از نگاه چهار نفر کیت، آلیس، مت و راب که عضو تیم جستجو است تعریف می شود. استادی سارا ماس در تک گویی های درونی شخصیت ها فوق العاده است. دقیقا از همین طریق کیت است که داستان را به پیش می برد و ما به خوبی با کاراکترها آشنا می شویم.

با اینکه رمان کوتاه است و تنها 160 صفحه دارد، اما نویسنده در ساخت شخصیت ها فوق العاده عمل کرده است. کیت زنی که نگرانی های خاص خودش را دارد. پسر نوجوانش که کمی سر به هو است، همسایه ای مسن که به تازگی از سرطان نجات یافته و از نظر مالی در موقعیت خوبی است و راب که یک داوطلب تیم نجات کوهستان است.

تمام زمان رمان در یک روز می گذرد. چیزی که نویسنده در آن تبحر خاصی دارد. رمان پیشینش نیز تماما در یک روز می گذشت.

در کل خوانندگان با رمان ارتباط خوبی برقرار کرده اند.

سارا ماس متولد 1975 در گلاسکو اسکاتلند، دانش آموخته دکتری ادبیات انگلیسی از آکسفورد است. او نویسنده ای است که توصیه می کنم آثار داستانی و غیر داستانی اش را جدی بگیرید. سارا ماس که اینک استاد کالج ادبیات و سینمای دانشگاه دوبلین است، متخصص پیچ و تاب در داستان است. او تا کنون هشت رمان و شش کتاب در زمینه های غیر داستانی منتشر کرده که برخی از آنها برنده جوایز ادبی شده اند.