لحظه‌‌ای که می‌فهمی چه چیزی در این دنیا زیباست، برده بودن را متوقف می‌کنی.” اقبال لاهوری

زمانی که سرانجام نامزدان اسکار اسال اعلام شدند یک نام از ایران در میان نامزدان اسکار قرار داشت. رامین بحرانی بابت فیلم نامه اورژینال با فیلم ببر سفید.

رامین بحرانی

ببر سفید بر اساس رمان مشهوری به همین نام ساخته شده است. این اثر نخستین رمان آراویندآ آدیگا، نویسنده هندی-استرالیایی است. او برای این رمان برنده جایزه ادبی من بوکر در سال ۲۰۰۸ شد.


معرفی ببر سفید با صدای داوود قنبری


رامین بحرانی پیش از این هم فیلم سازی شناخته شده بود. راجر ابرت مرحوم، فیلم چاپ شاپ (۲۰۰۷) او را جزو شش فیلم برتر دهه اول قرن خودش می دانست. خداحافظ سولو، به هر قیمتی (۲۰۱۳) و خانه ۹۹ (۲۰۱۴) نامزد شیر طلایی جشنواره ونیز بودند.


گپ و گفت با ترنج کیوان، هنرپیشه در سینمای هند


پسری به نام بالرام حلوایی

ببر سفید یک کمدی درام تلخ و گزنده و سیاه است درباره پسری به نام بالرام حلوایی – با بازی آدراش گورآو – است که در طبقات زیرین طبقاتی هند در فقر و در میان فشارها و آزار اربابش برای زنده ماندن دست و پا می زند.

 

او که خانواده اش گرفتار فقر شدیدی هستند، درس را رها کرده و به شهر رفته می رود تا برای مردی به نام استورک – با بازی ماهش مانجرکار-که کارش صادرات ذعال است کار کند.

او با خوش خدمتی که در آن استاد است موفق می شود راننده ی فرزند کوچک خانواده، آشوک- با بازی راجکومار رائو- شده، اما رویدادها به سمتی می روند که سرانجام از کنترول خارج می شود.

برای علاقمندان به هنر هفتم: معرفی فیلم در پلاک۵۲

منتقدان در مجموع امتیازات بالایی به فیلم داده اند. بیشتر امتیازات بابت کارگردانی و فیلم نامه فوق العاده فیلم و البته بازی فوق العاده ادراش گوراو است. قطعا در آینده ی نزدیک از این بازیگر بیشتر خواهیم شنید.


نقد پلاک ۵۲:

فیلم یک سر و گردن بالاتر از بسیاری از دیگر فیلم های اقتباسی سال های اخیر است.