سرگذشت ندیمه یا قصهٔ ندیمه ( The Handmaid’s Tale) مجموعهٔ تلویزیونی آمریکایی در ژانر تراژدی و پادآرمان‌شهری است که بر اساس رمان معروف سرگذشت ندیمه، اثر مارگارت اتوود، نویسندهٔ کانادایی ساخته شده‌است.

سفارش این سریال توسط سرویس پخش هولو برای ۱۰ قسمت به سازندگان فیلم داده‌شد و تولید آن از اواخر سال ۲۰۱۶ آغاز شد. داستان فیلم دربارهٔ پادآرمان‌شهری برآمده از دومین جنگ داخلی آمریکا است، جایی که یک جامعه تمامیت‌خواه، زنان با توان باروری را باعنوان «ندیمه» به بردگی برای فرزندآوری گرفته‌است.

 

فصل اول سریال در آوریل ۲۰۱۷ از سرویس هولو برای ۱۰ قسمت پخش شد. در ژوئیه ۲۰۱۹ ساخت سریال برای فصل چهارم تمدید شد که در آوریل ۲۰۲۱ پخش آن آغاز شد. در سپتامبر ۲۰۱۹ اعلام‌شد، هولو و ام‌جی‌ام تله‌ویژن در حال ساخت دنباله سریال براساس رمان دیگر اتوود به نام وصیت‌ها هستند. در دسامبر سال ۲۰۲۰ پیش از آغاز فصل چهارم، سریال برای فصل پنجم تمدید شد.

فصل اول سرگذشت ندیمه موفق به کسب هشت جایزه از ۱۳ نامزدی در جایزه امی ساعات پربیننده شد. این اولین تولید سرویس هولو و اولین سریال با پخش جریانی است که برنده جایزه امی شده‌است.در هفتاد و پنجمین مراسم گلدن گلوب سرگذشت ندیمه جایزه بهترین سریال تلویزیونی درام و الیزابت ماس جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

*توجه : اگر این سریال را هنوز تماشا نکرده اید،

مطالعه ادامه این مطلب خطر اسپویل و لو رفتن داستان را برای شما به همراه دارد:

 خلاصه داستان سرگذشت ندیمه

در دنیایی که آلودگی‌های زیست‌محیطی و افزایش بیماری‌های آمیزشی منجر به کاهش چشمگیر نرخ باروری شده‌است، حکومت تمامیت‌خواه و دینی گیلیاد با کودتا علیه دولت «ایالات متحده»، پس از جنگ داخلی، قدرت می‌گیرد.این رهبران تشنه قدرت، جامعه را به سمت یک نظم جدید نظامی و سلسله مراتبی می‌برند که موجب شکل‌گیری طبقات جدید شده‌است که در آن زنان از بسیاری موقعیت‌های شهروندی خود محروم مانده‌اند. طبق قانون گیلیاد، زنان از حق مالکیت، حفظ پول، مطالعه و بسیاری از حقوق خود منع شده‌اند. پیروان ادیان و فرقه‌های مسیحی غیر از «پسران یعقوب»، همجنسگرایان (به‌عنوان خائنان جنسی) و مخالفان حکومت در میدان‌های شهر اعدام می‌شوند.

فرقهٔ سیاسی-مذهبی محافظه‌کار و بنیادگرا «پسران یعقوب» که قدرت را در دست دارد با استناد به تفسیری افراطی از کتاب مقدس، زنانی را که توانایی باروری دارند به بردگی گرفته‌است، این گروه که ندیمه نام گرفته‌اند به خانه فرماندهان فرستاده می‌شوند، جایی که در مراسمی آیینی در حضور همسر فرمانده، توسط فرمانده مورد تجاوز قرار می‌گیرند. آن‌ها تا زمانی که یک فرمانده را صاحب فرزند کنند در خانه آن فرمانده اقامت دارند و پس از آن به خانه فرمانده دیگری منتقل می‌شوند. ندیمه‌ها با نام فرمانده‌ای که در خانه او اقامت دارند و پیشوند «آف» شناخته می‌شوند و زمان انتقال به خانه دیگر نام آن‌ها تغییر می‌کند.

در حالی که مردان همهٔ مواضع قدرت را در اختیار گرفته‌اند، زنان با توجه به عملکردشان به چند طبقه تقسیم شده‌اند:

ندیمه‌ها لباس‌های قرمز بلند برتن دارند به همراه یک کلاه سفید بزرگ که بیرون از خانه پوشیده می‌شود تا شناسایی آن‌ها و دید آن‌ها را محدود کند. مارتاها (شخصیت کتاب مقدس) که خانه‌دار و آشپز هستند لباس‌های سبز و گشاد می‌پوشند و موهای خود را با سربند می‌پوشانند. همسران فرماندهان که وظیفه آراستن خانه و فعالیت‌های کلیشه‌ای زنانه را دارند لباس‌های شیک و متنوعی با رنگ آبی می‌پوشند، آن‌ها از کفش‌های پاشنه بلند استفاده می‌کنند و هنگام بیرون از خانه از دستکش و کلاه استفاده می‌کنند. دسته دیگر از زنان، خاله‌ها هستند که لباس‌های قهوه‌ای می‌پوشند و وظیفه آموزش، نظارت و نظم‌دهی ندیمه‌ها را دارند. آن‌ها تنها گروه از زنان در گیلیاد هستند که مجاز به خواندن هستند.

جون آزبورن که نامش به «آفرد» تغییر کرده‌است، ندیمه‌ای است که به خانه فرمانده فرد واترفورد و همسرش سرینا منتقل شده‌است. خانواده واترفورد از بازیگران اصلی در شکل‌گیری و ظهور گیلیاد هستند. جون و لوک که سال‌ها قبل با هم ازدواج کردند، صاحب یک دختر به نام هانا شدند. جون هنگام تلاش برای فرار از گیلیاد به همراه همسر و دخترش دستگیر می‌شود و به ندیمگی محکوم می‌شود. دختر جون به خانواده‌ای از طبقه بالا واگذار می‌شود و شوهرش به کانادا فرار می‌کند. جون به دنبال نجات دخترش از گیلیاد است.