استانبول شهری زیباست که در منطقه اوراسیا (قاره اروپا و قاره آسیا) واقع شده است. پیشینه نام استانبول از قسطنطنیه به معنای شهرکنستانتین شکل گرفته است.

استانبول چگونه نام گرفت؟

سال ١٧٧۰ میلادی سلطان مصطفی سوم عثمانی دستور داد تا روی تمامی سکه های شهر، نام اسلامبول ضرب شود و همین امر سبب رواج این نام شد. و در سال ١٩٣۰ پس از تصویب شدن جمهوری ترکیه، نام استانبول برگزیده شد. استانبول بزرگ‌ترین شهر ترکیه، دروازه اروپا و پایتخت فرهنگ این کشور است.

محله بالات استانبول

این کلان شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد، تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا می‌کند و به عبارتی استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره جای گرفته است. عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال ۲۰۱۰ و سومین شهر توریستی جهان به لحاظ گردشگران و بازدیدکنندگان سالیانه، تمایز زیادی برای این شهر تاریخی و فرهنگی فراهم آورده است.

مطالعه کنید: آنچه می توان از صبحانه کشورهای مدیترانه شرقی یاد گرفت

۶۵ درصد شهروندان استانبول در قسمت اروپایی و ٣۵ درصد مردم در قسمت آسیایی زندگی می کنند. یکی از مهم ترین نکته هایی که درباره استانبول وجود دارد، افزایش جمعیت ۵ برابری آن می باشد که در نوع خود بی نظیر است. زبان رسمی مردم کشور ترکیه و شهر استانبول،  ترکی می باشد. این زبان جزء با قدمت ترین زبان های جهان محسوب می شود.

محله بالات استانبول

یکی از معروف ترین مناطق در بخش اروپایی منطقه فاتح است که بسیاری ازجاذبه های گردشگری استانبول مثل ایاصوفیه، مسجد آبی و هیپودرم در این منطقه قرار گرفته اند.

مطالعه کنید : افسانه‌ای که به حقیقت پیوست؛ کشف بقایای اسب تروآ در ترکیه

اما در همین منطقه فاتح محله ای دنج و تاریخی وجود دارد که از آن غافل هستند. محله بالات محله ای قدیمی و اصیل در استانبول است که با ساختمان های رنگی رنگی، چوبی و تاریخی اش محله ای بسیار جذاب و دیدنی محسوب می شود.

محله بالات استانبول

محله بالات کجاست؟

در گذشته محله بالات محل زندگی یهودیان و یونانی ها بوده است. هنگام ورود به محله بالات، تمامی رخداد ها و تصاویر تاریخی برایتان تداعی می شوند که علت آن هم بافت قدیمی آن است.

هر کوچه از این محله، تعداد زیادی ساختمان را در خود جای داده است که در معماری این ساختمان ها از رنگ های شاد و روشن استفاده کرده اند.

 




با آنکه چندین سال از قدمت این محله می گذرد، اما بازهم همانند قدمت زیبای خود را حفظ کرده است. مردم محله بالات هنوز که هنوز است به سبک قدیمی زندگی می کنند. مثلا لباس های خود را بر روی بند رخت آویز پهن می کنند که هنگام عبور از خانه هایشان، به راحتی قابل مشاهده می باشند.

 

محله بالات استانبول

کودکان محله بالات هم همانند والدین خود از زندگی شهری به دور هستند چرا که بازی های آنان هم سبک قدیمی دارد و نوع آن با نوع بازی کودکانی که در شهر زندگی می کنند کاملا متمایز است.

 مردم محله بالات جزء قشر فقیر جامعه محسوب می شوند اما از فرهنگ بالایی برخوردار هستند و تا جایی که بتوانند از انجام کارهای غیر قانونی اجتناب می کنند.

یکی از ویژگی های مهم مردم این منطقه، همبستگی آنان با یکدیگر است زیرا در هنگام مواجه شدن هم نوعشان با مشکل، سریعا او را حمایت می کنند، در محله بالات در استانبول دو مسجد زیبا وجود دارد که با شکوه و جذابیت فراوان خود شما را جادو می‌کنند.

یکی از این مساجد فتحیه نام دارد که کلیسای پاماکاریستوس را در خود جای داده و با معماری با ابهت خود مورد بازدید گردشگران فراوانی از سراسر دنیا قرار می‌گیرد. همچنین مسجد معروف فاتح نیز در محله بالات قرار دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

محله بالات

 وقتی در بالات هستیم به یکباره استانبول پر زرق و برق کنار می رود و یک دنیا کنجکاوی از نگاهمان سرازیر می شود.

دیدن این محله قدیمی با آپارتمان ها و خانه های دو تا سه طبقه که دیوار به دیوار هم سر به آسمان کشیده اند تجربه ای لذتبخش است. گویی قرار نبوده هیچ چیزی مانع از اتصال این خانه ها به یکدیگر شود.

خیابان ها و کوچه های باریک آن هم با پیچ و خم های بسیار و شیب زیادشان حیرت زده تان می کند و گاهی کالسکه ای که میهمان نوازانه شما را به گشت و گذار در دل کوچه ها دعوت می کند. خانه هایی سنگی با سردرهای جذاب به دیدن ترغیبتان می کند که با درب های رنگی و پنجره های خوش ترکیب قدیمی آراسته شده اند و یک پیچک زیبا بر بالای درشان جاخوش کرده است.

کوچه ها و خیابان ها سنگ فرش شده اند و گاهی در دو سوی خیابان راه پله هایی کم عرض و بامزه چشمک می زنند. گاهی هم عبور تنها از مسیرهای پلکانی میسر است. راستش را بخواهید در همان نگاه اول آنچه چشمتان را خواهد ربود رنگ است و رنگ معجزه ای ست که از این بناهای بی جان مخلوقی ساخته که تا اعماق جانتان نفوذ می کند.