تهران شهری است برای همه فصول، هر زمانی از سال می‌توان در این شهر مکانی برای لذت ‌بردن پیدا کرد. پایتخت اگرچه یاد آور ساختمان های سر به فلک کشیده و اتوبان های بزرگ و ترافیک همیشگی است، اما طبیعت خیره کننده تهران تنها چند کیلومتر دور از شلوغی های شهری خودنمایی می کند، جایی که دامنه و ارتفاعات کوه های البرز شما را به سمت خود می کشاند.

سال ها پیش از این که تهران به کلانشهری بزرگ تبدیل شود، ساکنان تهران تابستان ها را برای دوری از گرما به ارتفاعات شمال شهر و مناطق ییلاقی دامنه البرز می رفتند. یکی از مقاصد گردشگری تهرانی های قدیم منطقه رودبار قصران بود. شمشک از بخش های منطقه رودبار قصران است که امروزه به واسطه وجود پیست اسکی به شهری توریستی تبدیل شده است. مردم تهران که چند صد سال برای تفریحات تابستانی به شمشک می رفتند، ضمن حفظ سنت قدیمی این بار با ایجاد پیست شمشک در زمستان ها هم به این منطقه زیبای کوهستانی سفر می کنند.

جولان زمین خواران در رودبار قصران

شمشک، پیستی با عنوان بین المللی

پیست شمشک در ۵۷ کیلومتری شمال شرق تهران در امتداد جاده فشم به میگون در روستای شمشک و پیست دیزین در ۷۱ کیلومتری تهران از مسیر شمشک قرار گرفته اند. این پیستها هم از مسیر جاده چالوس و بعد از خروجی گچسر و هم از مسیر جاده فشم و میگون قابل دسترسی هستند.

هتل بارین شمشک
معماری زیبای هتل بارین شمشک

مجموعه پیست شمشک در سال ۱۳۳۷ با ۲ تله سیژ، ۳ تله اسکی بشقابی و ۲ تله اسکی چکشی افتتاح شد. در شهریور ۱۳۷۵ با تغییرات در شیب، مسیر پیست شمشک از طرف فدارسیون جهانی عنوان بین المللی دریافت کرد. ارتفاع بالاترین نقطه پیست شمشک از سطح دریا ۳۰۵۰ متر و پایین ترین نقطه پیست از سطح دریا ۲۵۵۰ متر است.

آفتاب و مهتابِ شمشک

طول فصل اسکی در پیست اسکی شمشک از اوایل آذر تا اواسط فروردین ماه است. شمشک به صورت کلی دارای چهار پیست اسکی است. یکی از این پیست‌ها تنها مخصوص مبتدیان بوده و جنبه آموزشی دارد. دو پیست دیگر، پیست آفتاب و پیست مهتاب نام دارند.


 

پیست مهتاب حدود ۱۹۵۰ متر طول دارد و طولانی‌ترین پیست شمشک به شمار می‌آید. پیست دیگر پیست شب نام دارد و یکی از نقاط تمایز شمشک نسبت به سایر پیست‌ها محسوب می‌شود. در سایر پیست‌های ایران، با غروب آفتاب، مجموعه تعطیل می‌شود. اما در پیست اسکی شمشک، از ساعت ۱۸ عصر تا ۲۲ شب، کسانی که علاقه به اسکی شبانه دارند نیز می‌توانند طعم جدیدی را از این ورزش بچشند.

پیست شب شمشک

دیزین،‌معتبرترین پیست اسکی خاورمیانه

مجموعه پیست اسکی دیزین به عنوان معتبرترین پیست خاور میانه در سال‌های ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ توسط یک گروه خارجی که به دنبال اکتشاف معدن در بخش البرز مرکزی بودند، به سرپرستی آقای کاظم گیلانپور، قهرمان و مربی اسکی وقت، شناسایی شد. این منطقه برای اسکی مناسب تشخیص داده شد و در سال ۱۳۴۳ با نصب یک دستگاه تله اسکی سیار در گردنه دیزین به‌عنوان محل تمرین خارج از فصل برای تیم ملی وقت به‌کار گرفته شد.


 

اولین تله کابین ایران در دیزین

نصب و راه‌اندازی تله سی یژ برقی با بازدید رئیس فدراسیون اسکی وقت، در سال ۱۳۴۴ از منطقه دیزین و طرح این مورد در هیئت دولت، این منطقه به‌عنوان یک مجموعه اسکی تعریف و کارهای زیر بنایی آن از جمله احداث جاده از سمت معدن زغال سنگ آرسین آغاز شد و بالاخره در سال ۱۳۴۶ عملیات اجرایی آن شامل نصب یک خط تله سیژ به طول ۲۴۰۰ متر در قسمت دره تا پارکینگ بالا و ورود اولین تله کابین به ایران (تله کابین شاله) همزمان با ایجاد رستوران شاله و نصب تله اسکی مبتدی و راه‌اندازی آن شکل گرفت و تا سال ۱۳۴۷ و ۱۳۴۸ به طول انجامید.

اسکی در دیزین

ایرانگردی با ماندانا:

ماسوله را نمی توان نوشت، ماسوله را باید دید

میـمند،‌ روستای کیچـه ها

تمرین تیم بانوان در دیزین
پیست اسکی دیزین

پیست دیزین با ۴ تله کابین، ۲ تله سیژ، ۹ تله اسکی بشقابی و ۱ تله اسکی چکشی مشغول به فعالیت است. ارتفاع پائین ترین نقطه دیزین از سطح دریا ۲۶۵۰ متر و بلندترین نقطه آن ۳۶۰۰ متر است.

دارا بودن نکات فنی خاص مانند، شیب مسیر، طول مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی باعث شده است که پیست دیزین از طرف فدراسیون جهانی اسکی مورد تائید برای برگزاری مسابقات رسمی شناخته شود. فصل اسکی در دیزین از اوایل آذرماه تا اواسط اردیبهشت ماه است.

هتل بین المللی دیزین

دیزین تهران، ۲۳ پیست دارد و یکی از خوبی‌هایش این است که پیست حرفه‌ای‌ها از مبتد‌ی‌ها جداست، چون شیب این پیست‌ها برای مبتدی‌ها خطر زیادی دارد . پیست چمن هم در اینجا هست که مناسب تابستان‌هاست تا در روزهای گرم سال قابل بهره برداری باشد. این پیست ۶۵۰ متر طول دارد و هر سال مسابقات مخصوصی در آن برگزار می‌شود.

پیست چمن دیزین