The Big Five Banks اصطلاحی است که در کانادا برای توصیف پنج بانک بزرگ استفاده می شود. گاهی اوقات از اصطلاح شش بانک بزرگ استفاده می شود که بانک ششم اشاره به بانک ملی کانادا دارد. از ژانویه ۲۰۲۱، شش بانک بزرگ و بانک Desjardins Group بزرگترین بانک ها در کانادا هستند. پنج بانک بزرگ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی دارند و همه آنها در تورنتو مستقر هستند.

 

  •  Royal Bank of Canada (RBC)

این بانک با توجه به درآمد خالص ۱۱.۴ میلیارد دلاری خود ( سال ۲۰۲۰) بزرگترین بانک در کانادا است  و ارزش سرمایه ای (Capitalisation) معادل ۱۳۲.۵ میلیارد دلار کانادا ( سال ۲۰۲۰)‌ دارد.



RBC که در سال ۱۸۶۴ در هالیفاکس ، نوا اسکوشیا تأسیس شد ، در ابتدای فعالیتش منابع مالی صنایع چوب و الوار را تأمین مالی می کرد و به بانک بازرگانان هالیفاکس معروف بود.

 

کارمندان شعبه اصلی RBC در ونکوور – ۱۹۰۴

بانک سلطنتی کانادا حالا بیش از ۱۷ میلیون مشتری در سراسر جهان ، بیش از ۸۶ هزار کارمند تمام وقت و ۱۳۰۰ شعبه دارد. RBC یک درصد از درآمد خود را به امور خیریه اختصاص می دهد.



  • Toronto-Dominion Bank (TD)

دومین بانک بزرگ کانادا ، بانک تورنتو-دومینیون دارای بیشترین دارایی است که حدود ۱.۷ تریلیون دلار ارزش گذاری شده است (ژانویه ۲۰۲۱). این بانک بیش از ۹.۶ میلیون مشتری در سراسر جهان ، ۲۵ هزار کارمند تمام وقت و ۱۱۰۰ شعبه دارد. TD Bank نتیجه ادغام بانک تورنتو و بانک Dominion در سال ۱۹۹۵است.

نخستین شعبه بانک تورنتو در یلو نایف – ۱۹۴۴

مطالعه کنید :

چگونه بازماندگان ممکن است شما را فریب بدهند؟ درسی از جنگ جهانی دوم

 

  • Bank Of Nova Scotia

بانک نوا اسکوشیا یا اسکوشیا بانک در این لیست در جایگاه سوم قرار دارد. دارایی این بانک بزرگ حدود ۱.۱ تریلیون دلار ( پایان سال ۲۰۲) ، درآمدش ۳۱ ( سال ۲۰۲۰) و حجم دارایی حدود ۶۷ میلیارد دلار کانادا است.

 

 

این بانک بیش از ۱۱ میلیون مشتری در کانادا ، ۱۰ میلیون مشتری در خارج از کانادا ، ۹۲ هزار کارمند تمام وقت و ۹۰۰ شعبه در کانادا دارد. اسکوشیا بانک امکان سرمایه گذاری در بورس نیویورک و تورنتو را ارائه می دهد. این بانک  سال ۱۸۳۲ در هالیفاکس نوا اسکوشیا تأسیس شد و  در سال ۱۹۰۰ برای توسعه کسب و کارش به تورنتو منتقل کرد.




  • Bank Of Montreal (BMO)

بانک مونترال چهارمین بانک بزرگ کانادا با دارایی ۹۴۹ ، درآمد ۲۵ میلیارد دلار کانادا ( سال ۲۰۲۰) است. این بانک بیش از ۸ میلیون مشتری در کانادا ،۹۰۰ شعبه و بیش از ۴۲ هزار کارمند دارد. BMO در سال ۱۸۱۷ تأسیس شده و از نظر قدمت قدیمی ترین بانک کانادا محسوب می شود.

 

۱۹۶۷

در طول بحران های بزرگی مانند جنگ جهانی اول ، رکود بزرگ ، جنگ جهانی دوم و بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ ، این بانک بدون وقفه پرداخت سود به سهامداران را ادامه داده است.

  • Canadian Imperial Bank Of Commerce(CIBC)

این بانک با دارایی حدود ۷۷۰ ، درآمد ۱۸.۷ و ارزش سرمایه بیش از ۴۴ میلیارد دلار کانادا ( سال ۲۰۲۰)‌ رتبه پنجم را در این لیست به خود اختصاص داده است. CIBC بیش از ۱۱ میلیون مشتری در سراسر جهان ، ۱۱۰۰ شعبه در کانادا و بیش از ۴۴ هزار کارمند تمام وقت در سراسر جهان دارد.

لوگو جدید بانک CIBC
Imperial Bank of Canada

این بانک در سال ۱۹۶۱ با ادغام  Canadian Bank of Commerce و  Imperial Bank of Canada  تشکیل شد.