درک صحیح مسائل و تحلیل درست داده ها یک ضرورت است. در جنگ جهانی دوم، بمباران هوایی یکی از ابزارهای مؤثر متفقین برای از بین بردن زیرساخت‌های صنعتی و نظامی آلمان و درنهایت شکست آن کشور بود؛ اما این رویکرد همراه با تلفات سنگینی برای نیروی هوایی انگلیس و آمریکا بود.

برآوردها حاکی است دوره عمر انتظاری خدمه یک بمب‌افکن بین ۱۲ تا ۱۵ مأموریت بود. در یک دوره‌ای از جنگ، اگر شما خلبان یک بمب‌افکن در اروپا بودید، شانس این‌که سالم از مأموریت خود بازگردید، چیزی در حدود ۵۰ درصد بود. رهبران نظامی به این نتیجه رسیده بودند که باید زره تقویتی بیشتری به هواپیماهای خود اضافه کنند تا آن‌ها را در برابر آتش ضدهوایی و جنگنده‌ها حفاظت کند؛ اما افزودن زره به همه قسمت‌های هواپیما امکان‌پذیر نبود و سرعت را بسیار کم و آن را آسیب‌پذیرتر می‌کرد.



آنان باید تصمیم می‌گرفتند که به کدام قسمت‌های هواپیما زره بیفزایند بنابراین الگویی بر مبنای محل سوراخ های گلوله را در هواپیماهایی که توسط آتش نازی ها مورد اصابت قرار گرفت، ترسیم کردند. آنها با تقویت مناطقی که گلوله های بیشتری دریافت می کنند – نقاط قرمزی که بر روی تصویر نشان داده شده است – سعی در تقویت هواپیما ها داشتند.

 

از لحاظ تئوریک، یک استنباط منطقی بود. به هرحال، این مناطق بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتند، اما، آبراهام والد، یک ریاضیدان به نتیجه دیگری رسید:

 نقاط قرمز فقط قسمت های آسیب دیده هواپیماهایی است که قادر به بازگشت به خانه بودند.

 

آبراهام والد

 

به گفته وی، ما باید مناطقی را که هیچ نقطه ای وجود ندارد را تقویت کنیم. زیرا این مکانها مکان هایی هستند که هواپیما در اثر ضربه زنده نمی ماند.

برای مطالعه شما:

آشنایی با پنج بانک بزرگ کانادایی

برند و برندسازی از دیدگاه ریچارد برانسون

 این پدیده را انحراف بقا یا Survival Deviation می نامند.  این اتفاق زمانی رخ می دهد که به چیزهایی که باقی مانده اند نگاه می کنیم در حالیکه باید روی چیزهایی که باقی نمانده اند متمرکز شویم.

تحلیل غلط و تفسیر اشتباه داده ها می تواند سازمان ها را به نقطه مرگ برساند. پس اگر صاحب کسب و کاری هستید، ‌مراقب دیدگاه و روش تحلیلی در قبال سازمان خود باشید.

گپ و گفت با هدیه صفیاری – کارآفرین در ونکوور و نامزد دریافت ۳ جایزه  Small Business BC – تماشا کنید