دیزنی و هالیوود از سوی دادستان کل آمریکا متهم شدند که در برابر خواسته‌های چین سر تعظیم فرو آورده و تولیدات خود را به منظور ورود به بازار این کشور سانسور کرده‌اند.

به گزارش پلاک۵۲ به نقل از گاردین، ویلیام بار دادستان کل ایالات متحده در جدیدترین سخنان خود به شرکت والت دیزنی و دیگر استودیوهای هالیوودی حمله کرده و گفته آن‌ها به حزب کمونیست چین سر تعظیم فرو آورده‌اند. اتهام‌های بار بخشی از یک تلاش ادامه‌دار دیپلماتیک و روابط عمومی از سوی دولت دونالد ترامپ علیه پکن هستند. دادستان کل گفته چین یک کمپین تهاجمی و سازمان‌یافته اقتصادی برای رسیدن به اوج برتری اقتصاد جهانی و عبور از ایالات متحده به عنوان ابرقدرت اول جهان راه‌اندازی کرده است.

دادستان کل گفته چین یک کمپین تهاجمی و سازمان‌یافته اقتصادی برای رسیدن به اوج برتری اقتصاد جهانی و عبور از ایالات متحده به عنوان ابرقدرت اول جهان راه‌اندازی کرده است.

دادستان آمریکا، دیزنی را متهم می کند

دادستان کل در سخنرانی خود در میشیگان رهبران سازمانی آمریکا مخصوصاً رهبران صنعت فیلم را متهم به پیشبرد اهداف هژمونی چین کرد.

او گفت دیزنی در ابتدا علیه فشار چین مبنی بر نساختن فیلم سال ۱۹۹۷ کوندون درباره دالایی لاما و ضمیمه شدن تبت توسط چین مقاومت کرده بود، اما بعد تسلیم شد. بار گفت:

آن لحظه شجاعت دوام زیادی نداشت.

چین فیلم‌های دیزنی را ممنوع کرده بود که باعث شد این شرکت برای ساختن فیلم دالایی لاما معذرت‌خواهی کند. در ادامه مدیریت دیزنی با مسئولان چینی لابی کرد تا بتواند یک دیزنی‌لند در شانگهای بسازد و به مسئولان چینی اجازه دادند نقشی در اداره پارک داشته باشند.

ویلیام بار گفت:

اگر دیزنی و دیگر شرکت‌ها به تعظیم مقابل چین ادامه بدهند، هم رقابت‌پذیری و رفاه خود در آینده و هم نظم لیبرال کلاسیکی که به آن‌ها اجازه رشد داده بود را به خطر می‌اندازند.

دادستان کل همچنین از استودیوهای هالیوودی انتقاد کرد که در ازای توزیع فیلم‌هایشان در چین قبول کرده‌اند فیلمنامه‌ها را تغییر بدهند. او به دو مورد اشاره کرد و ادعا داشت که ملیت شخصیت‌ها در فیلم‌ها تغییر کرده تا پکن راضی باشد.

دادستان کل در سخنرانی خود شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی از جمله گوگل، مایکروسافت، یاهو، اپل و سیسکو را هم مورد انتقاد قرار داد و گفت آن‌ها بازیچه اثرگذاری چینی هستند.

اعتراض پکن به زامبی ها

پکن نسبت به این مسئله اعتراض داشت که ویروس زامبی‌ها در فیلم جنگ جهانی زد از چین نشات می‌گرفت. همچنین شخصیت مرموز باستانی در فیلم دکتر استرنج در ابتدا قرار بود اهل تبت باشد اما بعد اصالت او به سلتیک تغییر یافت.

دادستان کل در سخنرانی خود شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی از جمله گوگل، مایکروسافت، یاهو، اپل و سیسکو را هم مورد انتقاد قرار داد و گفت آن‌ها بازیچه اثرگذاری چینی هستند.