ماندانا شهدادیان

 زیبایی های طبیعت مازندران آنقدر زیاد است که بیشتر افراد در انتخاب مقصد خود سردرگم می شوند و انتخاب مقصد کار دشواری است. چشمه‌های باداب سورت ساری قطعا یکی از بهترین انتخاب هاست که به جرات می توان گفت از منحصر به فردترین جاهای دیدنی مازندران محسوب می شود.

 باداب سورت کجاست؟

چشمه‌های باداب سورت، در جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد. مازندران با جلگه‌های سرسبز، کوهستان‌های پر برف، بیشه‌زارها و جنگل‌های هیرکانی در کنار سواحل زیبای دریای کاسپین (دریای خزر)، یکی از پرطرفدارترین استان‌های ایران برای گردشگری به شمار می‌رود.

نگاهی به استان زیبای مازندران

استان مازندران به مرکزیت شهر ساری در شمال ایران و در کرانه‌های جنوبی دریای خزر واقع شده است. این استان از پرجمعیت‌ترین استان‌های ایران و هم‌ مرز با استان‌های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان است. بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر استان مازندران شهر ساری‌ با قدمتی در حدود ۶۰۰۰ سال است، همچنین پرجمعیت‌ترین شهرستان استان مازندران شهرستان بابل با جمعیتی بیش از ۵۳۰ هزار نفر می‌باشد.

قله دماوند مرتفع‌ترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه در مازندران و در شهرستان آمل قرار دارد. این استان یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیتی و دارای ۲۲ شهرستان می باشد. عده ای از مورخان و نویسندگان، ریشه واژه مازندران را از کلمه  ماز به معنی دژ می دانند. در تاریخ آمده که مردم به فرمان مازیار بن قارن سردار معروف طبرستان، برای جلوگیری از نفوذ اعراب در نقاط حساس این منطقه به احداث دژ پرداختند و مازندران را به صورت (ماز+اندرآن) به معنی دژ در آن می شناختند.

مازندران،‌سرزمین خدایان

دکتر حجازی کناری (پژوهشگر) می نویسد:

بعید نیست که مازندران، محل سکونت آریایی های مهاجر نام خود را از خدای خود  ایندر گرفته باشد. در این صورت مازندران از بخش  ماز  و ایندر  تشکیل می شود.  ماز  به صورتهای مز یا مزی به معنی بزرگ و ایندر نیز نام خدای آنان بود. مجموع این دو جز  خدای بزرگ  و در تلفظ مازاندران یا مازندران  سرزمین خدایان  یا  سرزمین خدای بزرگ  را تداعی می کند قبل از مازندران این منطقه به طبرستان شهرت داشت.

زیبایی های طبیعت مازندران آنقدر زیاد است که بیشتر افراد در انتخاب مقصد خود سردرگم می شوند و انتخاب مقصد کار دشواری است. چشمه‌های باداب سورت ساری قطعا یکی از بهترین انتخاب هاست که به جرات می توان گفت از منحصر به فردترین جاهای دیدنی مازندران محسوب می شود. چشمه‌های باداب سورت، در جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد.

پس بهترین زمان برای دیدن این منطقه ‏موقع طلوع یا غروب خورشید است تا رنگین کمانی از رنگ‌ها در زیر پایتان بدرخشد.

این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌های پایین دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه کرده است. باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. باداب سورت، همچون جعبه آبرنگ بزرگی است که گویی خالق هستی برای رنگ آمیزی جهان، ‏صد هزار رنگ در طیف‌های مختلف در آن قرار داده است.

دلیل رنگی بودن آب چشمه ها چیست؟

این چشمه‌های پلکانی در هر موقع از روز بسته به ‏رنگ آسمان و طبیعت اطرافش، به رنگ‌های متفاوتی دیده می‌شوند. گاه از قرمز نارنجی گرفته تا زرد در زیر ‏پایتان ادامه پیدا کرده و پشت سرتان کمی دورتر سبز و آبی می‌شود. پس بهترین زمان برای دیدن این منطقه ‏موقع طلوع یا غروب خورشید است تا رنگین کمانی از رنگ‌ها در زیر پایتان بدرخشد.

 

رنگ این چشمه‌ها فقط از ‏تلألو رنگ آسمان نیست، هرکدام از این چشمه‌ها ویژگی‌های منحصر به خود را دارند. مثلا بعضی شیرین، ‏بعضی شور و بعضی مزه ترش دارند. که این موضوع نشانگر وجود املاح مختلف در آن‌هاست. وقتی خاک، آهن ‏زیادی داشته باشد قرمز یا نارنجی می‌شود و رنگ آبی که از این زمین بگذرد، به زردی می‌زند.

چشمه پرآب که عمدتا در تابستان مردم در آن تنی به آب می زنند و برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است.

دو چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب خودنمایی می کند.

چشمه پرآب دارای آب بسیار شور و دارای استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است که عمدتا در تابستان مردم در آن تنی به آب می زنند و برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است. همچنین این چشمه به علت شور بودن در فصل زمستان یخ نمی‌زند.

چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی بوده و در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته است.
جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه‌ی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبه‌ی اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم‌اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است.