سازه‌ای که دو مکان را به هم متصل می‌کند پل نامیده می شود. در تعریف قدیمی، پل طاقی است بر روی رودخانه، دره، یا هر نوع گذرگاه که رفت‌ وآمد را ممکن می‌سازد. در فرهنگ دهخدا پل طاقی می باشد که بر رودخانه آب بندند و آن را به عربی قنطره می خوانند اما امروزه در مبحث مدیریت شهری، پل سازه‌ای است که برای عبور از موانع فیزیکی استفاده می شود و بتواند عبور و مرور و دسترسی به اماکن را تسهیل کند. در عصر کنونی در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، پل های زیبا و باشکوهی وجود دارند که علاوه بر جنبه ارتباطی، از نظر زیبایی و شهرت و معماری هم حائز اهمیت هستند. حتی بعضی از این پل ها آن قدر مشهور شده اند که به سمبل و نماد یک شهر تبدیل شده اند.

پل ها از جمله سازه های با اهمیت ویژه در مهندسی عمران به شمار می آیند چرا که در زمان های بحرانی نقش ویژه ای را ایفا می کنند. اغلب پل‌ها طوری طراحی می‌شوند که در مقابل طوفان‌هایی که احتمال وقوع آن‌ها یکی دو بار در صد سال است مقاومت کنند.

هاربر بریج سیدنی

پل بندرگاه سیدنی (Harbour Bridge) در بندرگاه سیدنی کشور استرالیا ساخته شده و نقطه پیوند مرکز شهر به مناطق شمالی است. این پل فلزی از پل های قوسی و از قطعات عظیم فولاد درست شده، ۱۱۴۹ متر طول، ۴۹ متر عرض و حداکثر۱۳۴  متر ارتفاع دارد. در سال ۱۹۱۶ دکتر  جان بردفیلد  طرح کاملی را برای ساخت پل روی این بندرگاه پیشنهاد داد اما به دلایلی ساخت آن مدتی به تعویق افتاد تا اینکه عملیات ساخت و ساز در سال ۱۹۲۳ شروع و بعد از ۱۰ سال به پایان رسید. روز افتتاحیه پل ۱۰ مارس ۱۹۳۲ بود، روزی که بعد از انجام تست های مختلف مسئولان این پل دیدنی را افتتاح کردند.

 

پنجمین پل قوسی جهان

این پل به‌ عنوان پنجمین پل قوسی جهان شهرت دارد و ساکنان سیدنی، به دلیل ظاهر قوسی شکل آن، نام پل چوب رختی را بر روی آن گذاشته‌اند. دو خط ریلی برای عبور قطار در پل هاربر دیده می‌شود، چرا که ساخت راه‌آهن زیرزمینی در سیدنی با ساخت پل بندرگاه سیدنی یکی بوده است.

خانه اپرای سیدنی، شاهکار معمار دانمارکی

دو طرف پل محل رفت‌ وآمد خودروها و بقیه سطح پل برای عبور عابر پیاده و دوچرخه در نظر گرفته شده است. جذابیت‌های پل هاربر به حدی است که گردشگران بی‌شماری به شهر سیدنی می‌آیند تا بر روی آن قدم بزنند و در میان چشم‌اندازهای زیبایش عکس‌هایی رویایی و ناب بگیرند.

پیش از افتتاح پل برای تست استحکام پل، ۹۶ لوکوموتیو را بر روی آن قرار دادند و پس از اطمینان از استحکام پل، آن را افتتاح کردند. تا سال ۱۹۶۷ این پل بلندترین سازه شهر سیدنی به شمار می‌رفت. بعد از مدتی سازندگان پل موردی را کشف کردند مبنی بر اینکه پل باویون که در ۱۵ نوامبر ۱۹۳۱ در ایالات متحده آمریکا افتتاح شد، ۷۰۰ میلی متر طولانی‌تر از پل بندرگاه سیدنی است. حقیقتی که به طور کلی ناشناخته بود و میلیون‌ها کودک در مدارس سیدنی در طول ۵۰ سال آموخته بودند که پل بندرگاه سیدنی طولانی‌ترین پل قوسی شکل جهان است.

صعود به بالای پل

راه‌های زیادی برای تجربه و بازدید از این شاهکار مهندسی و معماری جهان وجود دارد اما یکی از محبوب‌ترین آنها Bridge Climb است که به شما فرصتی برای صعود به بالای پل می‌دهد. این امکان از سال ۱۹۹۸ برای گردشگران فراهم شده است و هزینه آن بسته به زمان صعود در طول روز متغیر است. بنابراین اگر در سلامت کامل هستید و از صعود به ارتفاع هراسی ندارید تجربه‌ای است که نباید آن را از دست بدهید.

برای رسیدن به بالاترین نقطه باید ۱۳۳۲ پله را طی کنید و در ازای بازدید و صعود از این پل به شما یک مدرک صعود از پل و یک کلاه با آرم bridge climb نیز اهدا خواهد شد .البته دیدن آرامش شهر سیدنی از این ارتفاع احساسی ایجاد می کند که شاید از هر مدرکی ارزشمند تر باشد.

عکس: غلامرضا شهدادیان