نخست وزیر جاستین ترودو امروز سه شنبه ۱۴ آپریل ، سخنان روزانه خود را با اعلام اینکه در طول تعطیلات ۴ هواپیما شامل محموله های جدیدی از ماسک های N95 محافظ صورت به کشور وارد شده و به زودی بین استان ها توزیع می شود شروع کرد. وی گفت که این ماسک ها، علاوه بر ۸۲۰ هزار ماسکی است که در هفته گذشته برای مراکز درمانی برای استان ها ارسال شده و مجموع تعداد ماسک های آماده برای استفاده را به ۱.۱ میلیون افزایش می دهد .

نخست وزیر همچنین اعلام کرد که تعداد بیشتری ماسک و تجهزات محافظت شخصی نیز در راه است و میلیون ها دستکش و گان نیز از تولید کنندگان داخلی خریداری شده که از دوشنبه آینده در مراکز درمانی توزیع خواهد شد. نخست وزیر ترودو گفت که سازمان بهداشت کانادا کیت های تشخیص بیماری ساخته شده توسط Spartan Bioscience در اتاوا را تایید کرده و به زودی تعداد کیت های بیشتری در اختیار خواد بود. او گفت که بر اساس اعلام دکتر تام ، تا حالا ۴۳۰،۰۰۰ تست کووید – ۱۹ در سراسر کشور انجام شده و تعداد این تست ها بیشتر خواهد شد.

نخست وزیر همچنین اعلام کرد که از امشب شرایط برای مسافرین ورودی به کشور سخت تر می شود و اگر برنامه قابل قبولی برای قرنطینه نداشته باشند، می بایست این مدت را هتل بگذرانند.

وی گفت که در حال حاضر کار بر روی تولید کیت های تشخیص سریع متمرکز شده تا هم در کانادا و هم در سایر کشورهایی که احتیاج دارند مورد استفاده قرار بگیرند. جاستین ترودو در ادامه سخنانش اظهار داشت که دولت مبلغ ۱۳۰ میلیون دلار برای کمک به استان های شمالی در نظر گرفته که از این مبلغ معادل ۷۶.۲ میلیون دلار به Yukon و N.W.T اختصاص می یابد تا مراکز درمانی خود را بیشتر تجهیز کنند. وی ادامه داد که با خطوط هوایی مذاکره شده تا این اطمینان حاصل آید که مواد غذایی و سایر تجهیزات دارویی و پزشکی مورد نیاز این استان ها بدون معطلی برایشان ارسال شود. نخست وزیر همچنین به کسب و کارهای کوچک آسیب دیده در این استان ها که واجد شرایط استفاده از سایر کمک های دولتی که تا حالا اعلام شده نبوده اند وعده داد که بسته حمایتی جدیدی تحت عنوان CANNOR برای آن ها در نظر گرفته شده است. نخست وزیر گفت که در طول این هفته خبرهای جدید برای دانشجویان و سایر افرادی که واجد شرایط نبوده اند و همچنین کمک هزینه اجاری کسب و کارها خواهد داشت.

نخست وزیر همچنین اعلام کرد که از امشب شرایط برای مسافرین ورودی به کشور سخت تر می شود و اگر برنامه قابل قبولی برای قرنطینه نداشته باشند، می بایست این مدت را هتل بگذرانند. وی در ادامه سخنانش گفت که مبلغ ۲۰ میلیون دلار برای کمک به سازمان بازرسی مواد غذایی کانادا (Canadian Food Inspection Agency) اختصاص یافته است تا اطمینان حاصل شود تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم مشکلی نخواهد داشت. نخست وزیر همچنین بیان داشت که به دلیل آسیب پذیری میانسالان، قوانین سخت تری برای حفاظت از خانه های سالمندان در برابر بیماری وضع شده است. در پایان جاستین ترودو با خانواده هایی که عزیزی را به دلیل بیماری کووید-۱۹ از دست داده اند، همدردی کرد.