نخست وزیر جاستین ترودو امروز پنجشنبه ۲۳ آپریل، سخنان روزانه خود را با تبریک فرا رسیدن ماه رمضان شروع کرد و گفت که مسلمانان کانادا امسال آداب افطار و نماز روزهای جمعه را به صورت مجازی به جا می آورند اما این موضوع ارزش های این ماه که بر مبنای سخاوت و دلجویی و خدمت به دیگران است را کم نخواهد کرد.

نخست وزیر با اشاره به اینکه مسلمانان کانادایی زیادی در سراسر کشور در خط مقدم مبارزه با کووید-۱۹ هستند، از آن ها تشکر کرد.

نخست وزیر با اشاره به اینکه مسلمانان کانادایی زیادی در سراسر کشور در خط مقدم مبارزه با کووید-۱۹ هستند، از آن ها تشکر کرد. جاستین ترودو در ادامه بیان داشت که روز گذشته با خانواده تعدادی از درگذشتگان حادثه تیراندازی در نوا اسکوشیا صحبت کرده و صبر و قدرت آن ها را در مواجهه با غم بزرگ از دست دادن عزیزانشان را ستودنی دیده است و از همه دعوت کرد تا در مراسم یادبود قربانیان این حادثه که به صورت آنلاین فردا برگزار می شوند، حضور یابند.

نخست وزیر در ادامه خطاب به تورنتو نشینان گفت که آن ها هم روزهای سختی را می گذرانند چون دومین سالروز حادثه حمله با خودرو ون در سال ۲۰۱۸ در خیابان یانگ رخ داد،‌فرا رسیده است.

نخست وزیر ترودو ادامه سخنان خود را به برنامه های دولت برای مبارزه با کووید-۱۹ و برگردادندن زندگی به حالت عادی اختصاص داد و گفت که به این منظور نیاز به برنامه های میان و بلند مدت داریم. بدین منظور وی اعلام کرد که دولت او مبلغ ۱.۱ میلیارد دلار دیگر بودجه برای انجام تحقیقات پزشکی و ساخت واکسن این بیماری اختصاص داده است.

نخست وزیر ترودو گفت که برنامه ریزی صورت گرفته برای این کار از سه بخش شامل تحقیقات و پژوهش برای ساخت واکسن و راه های درمان بیماری، مطالعات بالینی و نیز انجام مدل سازی و افزایش تست تشخیص بیماری کووید-۱۹ در مقیاس ملی است. بدین منظور ۱۵۰ میلیون دلار برای تحقیق و پژوهش، ۶۶۲ میلیون دلار برای آزمایشات و مطالعات بالینی و در نهایت ۳۵۰ میلیون دلار برای توسعه انجام تست های تشخیص بیماری در سراسر کشور است.

جاستین ترودو گفت ارتش همیشه آماده خدمت به مردم است و با تمام توان تمام وارد می شود اما کانادا کشوری نیست که در آن ارتش از سالمندان نگهداری کند.

برای افزایش تعداد تست ها و مدل سازی بیماری ، کارگروه ایمنی در برابر کووید-۱۹ (Covid-19 Immunity Task Force) تحت رهبری گروهی از بهترین پزشکان کانادایی فعالیت خواهد کرد. نخست وزیر گفت که متخصصان و مجهزترین مراکز تخقیقاتی در سراسر کانادا گرد هم می آیند تا راه ایمنی در برابر این بیماری را پیدا کنند و ظرف ۲ سال حداقل تعداد ۱ میلیون نفر کانادایی برای مطالعه ایمنی در برابر بیماری تست خواهند شد.

جاستین ترودو گفت بهترین راه برای اینکه بفهمیم چه زمانی می توانیم به زندگی عادی بازگردیم، افزایش تعداد تست های تشخیص بیماری است. او گفت که در حال حاضر ۲۰ هزار تست در روز در سراسر کانادا انجام می شود که تقریبا ۲ برابر تعداد تست هایی است که در ابتدا انجام می شد. اما او بیان داشت برای باز کردن اقتصاد کشور، نیاز است که تعداد تست ها بیشتر شود و از مردم خواست برای اینکه نتیجه تلاش های به عمل آمده از بین نرود، کماکان به ماندن در خانه و ادامه حفظ فاصله اجتماعی و رعایت توصیه های بهداشتی با جدیدیت ادامه دهند.

در پایان نخست وزیر ترودو با اشاره به وضعیت بسیار نامطلوبی که این روزها در خانه های نگهداری از سالمندان مشاهده شده گفت که این شرایط مورد قبول نیست و باید برای بهبود آن اقدام جدی صورت بگیرد. وی ادامه داد که کبک و اونتاریو برای مقابله با بحران شیوع بیماری در این مراکز از ارتش کمک خواسته اند و گفت ارتش همیشه آماده خدمت به مردم است و با تمام توان تمام وارد می شود اما کانادا کشوری نیست که در آن ارتش از سالمندان نگهداری کند. او گفت که سالمندان این کشور را ساخته اند و لیاقت بهترین شرایط زندگی را دارند و در روزها و ماه های پیش رو باید از خودمان بپرسیم که چه اتفاقی افتاد که شاهد این وضعیت وحشتناک هستیم؟ در ادامه نخست وزیر با سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.