خوک‌ها هنوز نمی‌توانند پرواز کنند ولی موفق شده‌اند توانایی خود را در انجام بازی‌های ویدئویی به دانشمندان اثبات کنند؛ آن هم با تکان دادن دسته بازی یا جوی‌استیک توسط پوزه به عشق دریافت کمی غذا به عنوان جایزه. اما این که آنها قادر شده‌اند که نشانگر مکان‌نما را بر روی صفحه نمایش دیجیتال شناسایی کنند، چرا مهم است؟

محققان در دانشگاه پردو ایالت ایندیانا در آمریکا اخیرا موفق شده بودند تا چهار خوک را در جریان یک آزمایش علمی به نحوی آموزش دهند که آنها با شلیک فرضی به نقطه‌های روی صفحه نمایش، با استفاده از پوزه خود بتوانند مواد غذایی مورد علاقه خود را دریافت کنند. خوک‌ها همچنین موفق شدند با دشوارتر شدن مراحل بازی، مکان‌نما را با جوی‌استیک تعقیب کنند.

 


نسخه کامل انیمیشن مزرعه حیوانات
جرج اورول


هر چند آنها در مقایسه با میمون‌ها نتایج بدتری کسب کردند ولی برخی دانشمندان این احتمال را دادند که کسب این نتیجه می‌تواند به دلیل دشواری کنترل جوی‌استیک با پوزه در مقایسه با انگشتان دست باشد. بنابراین بررسی‌ها برای شناخت سطح هوشمندی خوک‌ها همچنان ادامه دارد.

دانشمندان سه دلیل را برای افزایش اهمیت هوشمند بودن خوک‌ها در مزارع مطرح می‌کنند.

نخست این که مزارع به طور فزاینده‌ای به مکان‌های پیچیده‌تری برای زندگی خوک‌ها تبدیل می‌شوند. از یک سو، پرورش آنها در گروه‌های پرجمعیت‌تر در فضاهای باز بزرگ‌تر اهمیت می‌یابد و از سوی دیگر، سیستم‌های تغذیه خودکار بیش از پیش در حال به کارگیری در مزارع است. بنابراین دانشمندان بر این باورند که سطح هوشمندی خوک‌ها می‌تواند در افزایش تعاملات اجتماعی و نیز تطبیق آنها با شرایط پیچیده‌تر مزارع به آنها کمک کند.


دوم این که بر پایه مفهوم اخلاقی  ارزش ذاتی ، هر حیوانی فارغ از ارزش پولی آن، یک موجود زنده است و به عنوان همراه انسان در جریان زندگی اجتماعی دارای اهمیت است و به تبع این شناخت بیشتر آن نیز مهم است.

مهد آزادی در خوردن حیوانات

سرانجام، افزایش شناخت بشر از حیوانات به تکمیل دانش او نسبت به درک حیوانات از جهان کمک می‌کند و این دانش بیش از پیش می‌تواند موجب افزایش حمایت انسان از حیوانات و یافتن راه‌های مراقبت بهتر از آنها شود.

منبع : یورونیوز