نخست وزیر جاستین ترودو امروز سه شنبه بیست و ششم ماه می ، سخنان روزانه خود را با اشاره به اینکه به درخواست اونتاریو و کبک، ماموریت نیرو های مسلح برای کمک به مدیریت بحران بیماری در خانه ها و مراکز نگهداری و مراقبت از سالمندان و افراد ناتوان در آن استان ها تمدید می شود شروع کرد.

وی گفت که گزارش های دردناکی از وضعیت چند مرکز نگهداری از سالمندان در اونتاریو دریافت کرده که قابل قبول نیستند و در این خصوص با نخست وزیر Doug Ford صحبت کرده است.

واردات تجهیزات محافظت شخصی ادامه دارد

نخست وزیر ادامه داد برای اطمینان از اینکه با بازگشایی تدریجی اقتصاد و برگشت زندگی به حالت عادی، تجهیزات محافظت شخصی (PPE) به تعداد لازم در کشور وجود داشته باشد، واردات این اقلام ادامه دارد. او گفت که فقط طی هفته گذشته ۴۰ هواپیما حاوی صدها هزار انواع تجهیزات به کانادا وارد شده است.

جنرال موتورز ماسک محافظ صورت می سازد

جاستین ترودو خبر خوب دیگری هم برای مردم داشت. او گفت که دولت قراردادی با جنرال موتورز برای تولید ۱۰ میلیون ماسک محافظ صورت منعقد کرده است. این قرارداد علاوه بر تامین تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی و مردم، شغل و درآمد نیز برای کارمندان جنرال موتورز در Oshawa در این دوران سخت به همراه خواهد داشت.

ترودو ادامه داد که کانادا کشوری تجارت پیشه و با تعاملات جهانی گسترده است و اگر می خواهیم مردم کانادا امن بمانند و اقتصاد توسعه پیدا کند، باید با این بیماری در همه جا مبارزه کنیم.

وی همچنین بیان داشت که دولت از مراکز تحقیقاتی که بر روی تولید کیت های جدید شناسایی این بیماری کار می کنند حمایت کرده و قراردادی نیز برای ساخت ۱۰ هزار دستگاه تنفس مصنوعی منعقد شده است.

جوانان به مزارع می روند

نخست وزیر ترودو خبر جالب دیگری هم داشت. او گفت که به فصل برداشت محصول نزدیک می شویم و یکی از نگرانی های کشاورزان و باغداران، کمبود نیروی فصلی برای کمک به برداشت محصولات است. نخست وزیر اعلام کرد که با تامین منابع مالی توسط دولت، ۷۰۰ شغل تابستانی برای جوانان تدارک دیده شده تا با حضور در مزارع و باغات، به کشاورزان کمک کرده و ضمن کسب درآمد، تابستان خود را با اندوختن تجریه ای ارزشمند بگذرانند.

کانادا به پا بر می خیزد

نخست وزیر ترودو در پایان سخنانش به وضعیت جهانی ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ پرداخت. او گفت که این بیماری در سراسر دنیا باعث از دست رفتن ۳۰۰ میلیون شغل شده و حداقل ۳۰ میلیون نفر به سمت فقر مطلق رفته اند . ترودو ادامه داد که کانادا کشوری تجارت پیشه و با تعاملات جهانی گسترده است و اگر می خواهیم مردم کانادا امن بمانند و اقتصاد توسعه پیدا کند، باید با این بیماری در همه جا مبارزه کنیم.

نخست وزیر گفت که کانادا وظیفه انسانی خود می داند که با تمام توان به مردم کشورهای در حال توسعه کمک کند تا از این بحران بگذرنند. ترودو گفت که دیروز با آنگلا مرکل صراعظم آلمان و امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه در این خصوص تلفنی صحبت کرده و پنحشنبه نیز با دبیر کل سازمان ملل متحد و نخست وزیر جامائیکا هم دیدار خواهد داشت .

نخست وزیر گفت که مذاکراتی با سران کشورهای دنیا داشته و رایزنی های گسترده ای برای رهبری کارزار بین المللی و جبهه ای متحد برای مبارزه با بیماری کوید ۱۹ را شروع کرده است.نخست وزیر در پایان به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.