صنعت رسانه‌های تصویری علاوه بر جنبه سرگرمی، در برخی موارد حرف‌های زیادی برای آموزش برخی مسائل و حتی دانش‌های روز به مخاطبان دارند. بر همین اساس، شاید پرداختن به برخی سریال‌ها و فیلم‌های جذاب در حوزه مسائل مالی و اقتصادی، بتواند علاقه‌مندان این موضوعات را با نمونه‌های پرشمار رخدادهای خاص و بحران‌های اقتصادی در سراسر جهان و تجربه‌های برآمده از آنها آشنا کند. منتخب برخی از بهترین سریال‌ها و فیلم‌های این حوزه را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

1 -سریال «بزرگتر از آنکه شکست بخورد» (Too Big to Fail)

درام تلویزیونی آمریکایی است که با پرداختن به یک بیوگرافی، در سال 2011 از HBO پخش شد. این سریال بر اساس کتاب «اندرو راس‌سورکین» و به کارگردانی «کورتیس هانسون» ساخته شده است


2-سریال «آخرین روزهای لمان برادرز» (The Last Days of Lehman Brothers)

این سریال تلویزیونی برای اولین بار در سپتامبر 2009 از BBC به روی آنتن رفت و فیلمبرداری آن در لندن توسط کریگ وارنر و کارگردانی مایکل ساموئلس انجام شد که اولین سالگرد سقوط بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی برادران لمن را مورد توجه قرار می‌داد.

3-سریال «آزاد به انتخاب: یک بیانیه شخصی» (Free to Choose: A Personal Statement)

مجموعه تلویزیونی 10 قسمتی است که بر اساس کتابی با همین عنوان که توسط دو اقتصاددان بزرگ یعنی میلتون فریدمن، برنده جایزه نوبل اقتصاد و رز دی فریدمن نوشته شده ساخته شده است و از اصول بازار آزاد حمایت می‌کند.



4-سریال «فرماندهی قله‌ها: نبرد برای اقتصاد جهانی» (Commanding Heights: The Battle for the World Economy)

موضوع اصلی سریال مستند فرماندهی قله‌ها جهانی‌سازی فرآیند تجارت جهانی در قرن بیستم است که این مساله را در سه اپیزود دوساعته به‌خوبی به تصویر می‌کشد.

5-فیلم «گلن‌گری گلن راس» (Glengarry Glen Ross)

یک درام آمریکایی ساخته سال ۱۹۹۲ است که دیوید ممت فیلمنامه آن را بر اساس نمایشنامه‌ای به همین نام که در سال ۱۹۸۴ برنده جایزه پولیتزر شد، نوشته و جیمز فولی آن را کارگردانی کرده ‌است.


گلن‌گری گلن راس – تماشا کنید


6-فیلم «درخواست نهایی» (Margin call)

مارجین کال اصطلاحی است در نظام سرمایه‌داری به معنی وقتی‌که مردم سهام و اوراق بهادار را با قرض خریده باشند. مارجین کال در بحران مالی سال ۲۰۰۸ رخ داده است و این فیلم یکی از مهم‌ترین فیلم‌ها برای شناخت وال‌استریت و نظام سرمایه‌داری است.


مستند ونکوورگردی
قسمت دوم
محله چینی ها


7-فیلم «بزرگان در اتاق» (Adults in the Room)

بزرگان در اتاق فیلمی فرانسوی-یونانی است که در سال 2019 و به کارگردانی کاستا گاوراس تهیه شده است. این فیلم بر اساس کتابی با همین عنوان نوشته یانیس واروفاکیس در مورد کمک مالی اتحادیه اروپا به یونان در سال 2015 ساخته شده است.

8-فیلم «شَرخَر» (Repo Men)

ریپو کردن یا گونه‌ای از شرخری، یکی از مهم‌ترین قوانین سیستم‌های بانکی برای بازپس‌گیری اموال است؛ قانونی که این اجازه را به سیستم‌های بانکی می‌دهد تا به هر وسیله بتوانند به هدف خود یعنی برگشت سرمایه از وام‌گیرنده برسند. شَرخَر تنها فیلم سینمایی میگل ساپوچنیک محصول سال 2010 آمریکاست که از رمان اریک گارسیا با نام بازپرداخت مامبو (The Repossession Mambo) اقتباس شده است.


9-فیلم «مردان کمپانی» (The Company Men)

آنچه در فیلم مردان کمپانی ساخته سال 2010 در محوریت قرار دارد تبعات ناشی از رکود اقتصادی است که در یک رابطه موازی با ضریب بالای بیکاری همراستا شده است و پرسوناژهای محوری فیلم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

10-فیلم «کارِ خودی‌ها» (Inside Job)

مستندی جنجال‌برانگیز و افشاگرانه به کارگردانی «چارلز فرگوسن» که پر از اطلاعات محرمانه و جالب توجه درباره بحران اقتصاد جهانی است.