خواستن، توانستن است

گپ و گفت با زوج محقق ایرانی در آمریکا

دکتر هما خسرویان و دکتر علیرضا طالب پور

به بهانه کسب مقام اول دانشگاه های آمریکا
در مسابقه اتوموبیل های خودران شرکت جنرال موتورز

 

مدتی است مشغول مطالعه کتاب دو قرن سکوت، اثر ارزشمند و ماندگار دکتر عبدالحسین زرین‌کوب هستم. چیزی که در این کتاب بیشتر از همه برایم جالب و غرور آمیز بود این است که ایرانی در چهارراه تاریخ همیشه موفق شده هویت خودش را حفظ کند و به مسیر پیشرفت ادامه داده و سرآمد زمان باشد. این موضوع محدود به حمله اعراب به ایران نمی شود. وقتی اسکندر و هولاکو و تیمور و محمود افغان،… هم به ایران حمله کردند، بعد از مدتی ردای ایرانی بر تن کردند و زمام امور و مملکت داری را به وزیران و دانشمندان ایرانی خود سپردند. به نظرم این موضوع در زمان حال هم جاری است.

من مهاجری قدیمی نیستم اما از حدود هشت سال پیش که از سرزمین مادری خارج شدم، بدون تعارف به هر طرف که نگاه کردم ایرانیانی دیدم که بر سختی ها و دلتنگی های مهاجرت غلبه کرده اند و در دیار غربت خوش می درخشند و جامعه از برکت حضور آن ها سرشار است. این عزیزان هم وطن را حتما شما هم زیاد دیده اید. اساتید و محققان و معلمان و پزشکان و مشاوران و کاسبان و خلاصه از هر قشری از جامعه. این ها غریبه نیستند، این ها خود شما هستید.

در سی و یکمین پاتوق پلاک۵۲ این افتخار را داشتیم که میزبان زوجی محقق از ایرانیان مهاجر به آمریکا، خانم دکتر هما خسرویان و آقای دکتر علیرضا طالب پور، که نمونه ای از ایرانیان موفق هستند، باشیم.

پلاک ۵۲ را در اینستاگرام دنبال کنید

دکتر هما خسرویان ، پروژه تحقیقاتی سنتز مواد براى ساختن داروى سکته مغزى – دانشگاه Texas A&M
دکتر علیرضا طالب پور، مدیر تیم اتوموبیل های خودران دانشگاه Texas A&M

 

ادامه تحصیل در آمریکا

آن ها بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف برای ادامه تحصیل به آمریکا می روند،‌ در شیکاگو با هم آشنا می شوند، ازدواج می کنند و حضور دو فرزند نازنین زندگی آن ها را شیرین تر می کند. آنچه که در نگاه آن ها به زندگی می تواند برای همه ما مخصوصا جوان ترها بسیار الهام بخش باشد این است که با وجود دوری از پدر و مادر و آمدن دو فرزند کوچک، پا به پای هم با انگیزه ای قوی در راه اهداف عالی خود قدم بر می دارند. به قول معروف، خواستن، توانستن است.

پلاک ۵۲ را در اینستاگرام دنبال کنید

 هما بعد از دریافت مدرک فوق دکترا در رشته مهندسی شیمی و تحقیق و تدریس در دانشگاه تگزاس ای اند ام، متوجه می شود که به علوم کامپیوتر و رباتیک علاقه زیادی دارد. کوتاه نمی آید، کنار نمی کشد، عزم خود را جزم می کند و حالا دانشجوی دکترا در علوم کامپیوتر – گرایش رباتیک – است.

چهل و چهار اندیشه، یک باور – فیلم مراسم تولد پلاک۵۲

گپ و گفت با بهاره صالح نیا – عکاس و اینستاگرامر ایرانی در نیویورک

گپ و گفت با ترنج کیوان – بازیگر ایرانی در هند

قهرمان دانشگاه های آمریکا در مسابقه اتوموبیل های خودران

علیرضا هم نمونه ایده آلی از یک همسر مهربان و پدر دلسوز را برای ما ترسیم می کند. او که همراه و حامی همسرش برای ادامه تحصیل و رسیدگی به خانه و کودکان است، در کنار تحقیق و تدریس در دانشگاه ایالتی ایلینوی در حوزه حمل و نقل، روی یکی از مسایل علمی و تکنولوژی امروز دنیا که آینده را می سازد یعنی اتوموبیل های خودران تحقیق می کند. او مدیر تیم دانشگاه تگزاس ای اند ام در مسابقات اتوموبیل های خودران شرکت جنرال موتورز بوده و به همراه این تیم در دو سال متوالی۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ موفق به کسب مقام اول در بین دانشگاه های آمریکا می شوند. افتخاری بزرگ که دستاوردهای آن در تاریخ تکنولوژی به یادگار برای ایرانیان باقی خواهد ماند.

هما خسرویان و علیرضا طالب پور

 

درست می گویند که درخت هر چه پر بارتر باشد، افتاده تر است. این را هنگام گپ و گفت با هما و علیرضا دیدیم. امیدواریم از دیدن این فیلم لذت ببرید:


با سپاس فراوان از مازیار مجیدی

مشاور خرید و فروش مسکن در نورت، وست و داون ونکوور، نامی نیک با سال ها تجربه – تماس: ۶۰۴۷۲۴۰۲۰۲


برای تماشای فیلم کامل این گپ و گفت کلیک کنید.

پلاک ۵۲ را در اینستاگرام دنبال کنید