کلیسای جامع فلورانس

در قسمت اول با فلورانس و پیشینه این شهر تاریخی و کهن آشنا شدیم ، در قسمت دوم قصد داریم با گشت و گذار در یکی از آثار تاریخی این شهر به مساحت کوچک اما با فرهنگ و تاریخ بسیار غنی و وسیع از گذر زمان لذت ببریم، مایه خوشحالیست که در این مسیر هرچند کوتاه همراه ما باشید.

پیاده‌روی درفلورانس یکی از بهترین راه‌ها برای تماشای زیبایی‌های آن است.. بازدید از دیدنی‌های فلورانس، ممکن است هفته‌ها طول بکشد. کلیسای جامع ، تندیس داوود اثر میکل‌آنژ، کاخ وکیو، میدان میکل‌آنژ و میدان سینیوریا از جمله دیدنی‌هایی هستند که به عنوان نماد این شهر شناخته شده‌اند.

تمام گوشه و کنارهای این شهر نمایشگاهی از جنبش هنری رنسانس ایتالیا است که اروپا را از عصر تاریکی نجات داد. حتی در میان مجموعه‌ای خیره‌کننده از کاخ‌ها، کلیساها، موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری دیگر، تندیس‌های هنرمندان رنسانس خودنمایی می‌کنند.

مجسمه داوود اثر میکل آنژ

گشت و گذار در فلورانس ایتالیا – قسمت اول

کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیوره

این مکان، کلیسای اصلی شهر فلورانس است که امروزه به عنوان بزرگ‌ترین بنای گنبدی جهان شناخته می‌شود. این کلیسای بزرگ دارای آثار هنری و معماری ۶۰۰ ساله است. کلیسای جامع دارای نمای زیبای گوتیکی با سنگ مرمر قرمز، سبز و سفید است و در فضای داخلی آن شیشه‌های رنگی، موزاییک‌ها، نقاشی‌های دیواری و مجسمه‌های برنزی جلب توجه می‌کند. مجموعه گنبد هم شامل ساختمان‌های حیرت‌انگیزی همچون تعمیدگاه و برج ناقوس جوتو است.

برای مطالعه بیشتر : گنبد سلطانیه زنجان، سومین گنبد بزرگ جهان

کلیسای جامع سانتاماریا دل فیوره، یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های فلورانس است که گردشگران بسیاری هنگام سفر به این شهر از آن بازدید می‌کنند. کلیسا مانند دیگر بناهای تاریخی آن زمان، با عبور از دستان بسیاری و در واقع با همکاری چندین چهره برجسته ایتالیایی، از جمله گیوتو (Giotto) و برونسچی (Brunelleschi) تبدیل به این شاهکار شده است.

کلیسای جامع سانتاماریا دل فیوره / عکس غلامرضا شهدادیان

گنبد کلیسا بزرگترین گنبد آجری دنیا است با به کارگیری بیش از ۴ میلیون تکه آجر، که وزن کل آنها بالغ بر ۴۰،۰۰۰ تن می شود و ارتفاع گنبد با یک برج ۱۰ طبقه برابری می کند. اگر ساختن چنین سازه ایی در عصر حاضر دور از ذهن به نظر نمی رسد، قطعا در زمان خود و با تکنولوژی آن زمان می توان آن را شاهکار نامید.


بانوی معمار
قسمت چهارم


برج ناقوس گیوتو، برج با شکوهی است که بر کلیسای جامع فلورانس مشرف می باشد. این برج یک ساختمان مستقل است که در نزدیکی تعمیدگاه سنت جان قرار دارد. اگر چه کلیسا در طول رنسانس کم و بیش تکمیل شد، اما نمای آن تا قرن نوزدهم به دلیل اختلافات هنوز برهنه بود.

برج ناقوس گیوتو

در سال ۱۸۷۱، فلورانس میزبان رقابتی برای تعیین طراح برای کلیسا بود که معمار امیلیو دی فابریس برنده شد و نقشه او همان طرح مرمر سفید، سبز و قرمز بود که با سایر بخش‌ها هم‌خوانی داشت. البته این طرح حاوی جزئیات دقیق‌تر مانند پنجره‌های گل رز ظریف بود که دوباره به سبک گوتیک برمی‌گشت.

کلیسای جامع سانتاماریا دل فیوره / عکس غلامرضا شهدادیان

پس از کلیسای سن پیتر در رم و کلیسای سن پل در لندن، سانتا ماریا دل فیوره سومین کلیسای بزرگ دنیا به شمار می‌رود. این بنا، ۱۵۳ متر طول و ۹۰ متر عرض دارد و ارتفاع آن به ۹۰ متر می‌رسد و پس از تکمیل ساخت آن در زمان خود، بزرگ‌ترین کلیسای اروپا محسوب می‌شد.

فیلیپو برونلسکی

معمولاً ساختن بناهای بزرگ در آن زمان به قدری طول می‌کشید که معماران از دنیا می‌رفتند و نمی‌توانستند نتیجه‌ی کار خود را ببینند. اما برونلسکی تنها در ۱۶ سال توانست ساخت گنبد را به پایان برساند و از واکنش مردم نسبت به طرحش نیز مطلع شود.


ونکوورگردی
قسمت سوم


ساخت گنبد در سال ۱۴۲۰ میلادی کلید خورد و در سال ۱۴۳۶ به پایان رسید که برای پروژه‌ای به آن سختی، زمان بسیار کمی به حساب می‌آید.

 

موزه کلیسای جامع فلورانس در سه طبقه و سیزده بخش دیدنی و جذاب مهم ترین موزه این شهر است، در این موزه بیشتر مجسمه های تاریخی، تندیس ها، کتیبه ها و اشیای اهدایی به کلیسا در طول تاریخ نگهداری می شود. درهای برنزی کلیسا که معروف به دروازه های بهشت می باشند توسط یک شرکت کننده در مسابقه ای که برای ساختن در این کلیسا ترتیب داده شده بود در سال ۱۴۰۱ ساخته شده است.

جالب است بدانید که در لفظ دین مسیحیت باسیلیکا به کلیساهایی گفته می شود که اهمیت بیشتری نسبت به سایر کلیساهای شهر دارند از همین رو از ابتدا دستور ساخت کلیسایی باسیلیکا صادر شد.

کلیسا دارای بخش هایی نظیر اتاق غسل تعمید، سالن اصلی راز و نیاز، گنبد اصلی کلیسا، موزه های متعدد و برج ناقوس بی نظیر می باشدکه بازدید از این بنای زیبا را دلچسب تر می کند.

مسیر رسیدن به بالای کلیسا راهروهایی باریک هستند که توسط کارگرانی که کلیسای جامع فلورانس را ساخته بودند بنا شده‌اند. این راهروها برای تعمیرات استفاده می‌شده‌اند و هیچ زمانی تصور نمی‌شده است که مورد استفاده عموم قرار بگیرند. راهروها باریک و شیب‌دار هستند و تعداد کل پله‌هایی که باید از آن‌ها بالا بروید ۴۶۳ پله می باشد.