کمتر کسی پیدا می شود که در آلبوم خود، عکسی از پیکان نداشته باشد؛ به خصوص نسل قدیم که اغلب با آن خاطره دارند. پیکان این خودروی اسطوره ایرانی که آغازگر تولید خودرو در ایران بود قدمتی بس دیرینه دارد. همچنین در سال های دور به علت سوار شدن سرنشینان بیش از ظرفیت مجاز خودرو، نشان دهنده مقاومت و قدرت بالای این خودرو بود و همین ویژگی باعث محبوبیت بیشتر این خودرو شد.

پیکان نخستین خودروی ملی توسط شرکت ایران ناسیونال یا همان ایران خودرو در تاریخ ۲۳ اردیبهشت سال ۱۳۴۶ با حضور صاحبان صنایع انگلستان، آلمان، اعضای هیئت دولت و شخصیت های مهم سیاسی و مملکتی و با حضور بیش از صد ماشین بزرگ و ماشین پرس و صدها ماشین تولید نقطه جوش و نصب دستگاه جوشکاری با همکاری گروه صنعتی روتس گروپ انگلستان رونمایی شد. بسیاری از اقتصاددانان معتقد بودند که راه اندازی کارخانه ایران خودرو و خط تولید پیکان نقطه عطف این کارخانه بود.

 

بازدید شیخ زاید حاکم ابوظبی از خط تولید پیکان – سال ۱۳۵۳

بنیانگذاران ایران خودرو

احمد و محمود خیامی دو برادری بودند که کار خود را از صفر شروع کرده و به نقطه ای رساندند که کارخانه شان یکی از بزرگترین و مهمترین کارخانه های صنعتی خاورمیانه به شمار می رود.

 

 

 

 

طراحی اصلی پیکان توسط شرکت تالبوت از زیرمجموعه های گروه روتس صورت گرفت و در سال های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان با عناوین دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک تولید شد.

 

از راست : زنده یاد احمد خیامی ، زنده یاد محمود خیامی

در سال ۱۳۵۹ تولید پیکان با ظاهری جدید با طراحی شرکت کرایسلر در ایران انجام شد. سال ۱۳۶۴ خط تولید پیکان در انگلستان متوقف و با شرکت پژوی فرانسوی ادغام شد. بنابراین ایران خودرو با کاهش دستگاه انتقال قدرت اصلی مواجه و تولید پیکان از سقف بیش از ۷۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۶۳ به سه هزار دستگاه در سال ۱۳۶۸ افت کرد.


در همین سال کارخانه پژو به مدت شش سال، بر روی بدنه، تولید پیکان را ادامه داد. نکته جالب توجه اینکه آهنگ تولدت مبارک را انوشیروان روحانی برای جشن تولد نخستین خودروی داخلی کشور خلق کرد و سه سال بعد از تولید پیکان در ایران از مدل جدید این خودرو با چراغ بنزی در استادیوم آزادی رونمایی شد.


گپ و گفت با رضا روحانی ( تماشا کنید)


 

 

هر ایرانی ، یک پیکان

پیکان به محض ورودش به تدریج جای خود را در زندگی مردم باز کرد؛ به گونه ای که تبلیغات پیکان در تابلوهای تبلیغاتی و جراید بسیار چشمگیر بود.

یکی از مهمترین شعارهای آن زمان، هر ایرانی یک پیکان است. از ویژگی های بارز این خودرو، تهویه هوای مناسب و امکاناتی بود که هیچ یک از خودروهای مدرن آن را نداشتند حتی با وجود عرضه سایر خودروهایی نظیر پژو و پراید، پیکان همچنان طرفداران خاص خود را داشت.

 

 

همچنین با افتتاح خط تولید پیکان، زمین ورزشی ای راه اندازی و تیم فوتبال پیکان تشکیل شد. از مهمترین اتفاقات آغاز خط تولید پیکان، جشن تولد پیکان بود که در هتل ونک برگزار شد. از آنجایی که تعمیر پیکان نیاز به خلاقیت داشت، یکی از تخصص های ایرانیان تعمیر پیکان بود.

پیکان یکی از پرفروش ترین و پرطرفدارترین خودروهای ایرانی بود. بر طبق گفته خیامی خودروی پیکان در طول سال با مشکلات بسیاری از نظر فروش مواجه شد زیرا سایر فروشندگان علیه این خودرو تبلیغات فراوانی می کردند.

 

سرانجام پیکان

تولید پیکان تا اردیبهشت سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد اما به علت آلایندگی بالای موتور آن، تولیدش متوقف شد. در نهایت پیکان به موزه منتقل شد و ایران خودرو به تولید سمند روی آورد. اگر چه حیات پیکان این خودروی نوستالژی به پایان رسیده ولی همچنان طرفداران خود را دارد.

 

مراسم توقف تولید پیکان

 

ویژگی های خاص و منحصر به فرد این خودرو باعث شده تا همچنان جذابیت زیادی را برای همگان بخصوص جوانان داشته باشد؛ به گونه ای که حتی در برخی از مجالس عروسی با پرداخت هزینه ای بابت یک شب، از آن به عنوان ماشین عروس استفاده می کنند یا با آن عکس یادگاری می گیرند.