جشنواره ملبورن با اضافه کردن یک بخش رقابتی جدید و افزایش جایزه نقدی خود قصد دارد اعتبار خود در سطح بین‌المللی را بالاتر ببرد.

به گزارش پلاک۵۲، به نقل از ددلاین، فستیوال فیلم بین‌المللی ملبورن (MIFF) از قبل بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین جشنواره فیلم نیم‌کره جنوبی بود و حالا اعلام کرده هفتادمین دوره‌اش که در آگوست برگزار می‌شود یکی از بزرگ‌ترین جایزه‌های نقدی جهان را هم در بر خواهد داشت.

جایزه بهترین فیلم این فستیوال که قبلاً شامل سه جایزه جداگانه می‌شد، حالا به مبلغ ۱۴۰ هزار دلار استرالیا (حدود ۱۰۰ هزار دلار آمریکا) توسط دولت اهدا می‌شود و گران‌قیمت‌ترین جایزه در نیم‌کره جنوبی خواهد بود. هدف اصلی فستیوال حمایت از چهره‌های نوظهور است.


فیلم کوتاه تَرَک به مناسبت روز جهانی زنان – تماشا کنید


تا ۱۰ فیلم می‌توانند در بخش انتخاب رسمی بهترین فیلم سال حضور داشته باشند و تمام فیلم‌های سینمایی بلند از مستند گرفته تا انیمیشن صلاحیت شرکت دارند.
تمام فیلم‌های بخش رقابتی نخستین نمایش‌های اولین یا دومین اثر بلند یک کارگردان در استرالیا خواهند بود. هیات داورانی متشکل از مهمانان شناخته‌شده استرالیایی و بین‌المللی فیلم برنده را انتخاب می‌کند.



نمایش سیزیف اقتباسی از افسانه سیزیف آلبر کامو است – تماشا کنید


مطالعه کنید :

معرفی کتاب «کتابخانه نیمه شب»

میزبانی جشنواره جهانی سانتا باربارا از یک فیلم ایرانی

یورش اسپایدرمن به تاج و تخت «آواتار»

در هفتادمین دوره این جشنواره همچنین «جایزه نوآوری استرالیایی» معرفی می‌شود که هدفش تجلیل از خلاقانه‌ترین اثر شرکت‌کننده خواهد بود. مجموعه بزرگی از نقش‌ها از جمله کارگردان و هدایت‌گران بخش‌های تکنیکی صلاحیت دریافت این جایزه را خواهند داشت. جایزه مخاطبان هم یک بار دیگر در مراسم سال ۲۰۲۲ اهدا خواهد شد.


امسال بخش جدیدی به عنوان «رقابت فیلم» معرفی می‌شود که باعث خواهد شد فستیوال فیلم ملبورن تبدیل به تنها فستیوال نیم‌کره جنوبی شود که تمام بخش‌های اصلی دیگر جشنواره‌های بزرگ بین‌المللی از جمله روتردام و برلین را دارد:

بخش رقابت فیلم، بازار مالی نمایش فیلم، بازار تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران، صندوق تامین سرمایه فیلم و همچنین برنامه‌های حمایت از استعدادها مانند آزمایشگاه شتاب‌دهی و کمپ منتقدان.

جاستین کرزل که اخیراً «نیترام» خود را با حمایت آزمایشگاه شتاب‌دهی فستیوال فیلم ملبورن کارگردانی و آن را در بخش رسمی جشنواره کن به نمایش گذاشت، گفت: اضافه شدن یک بخش رقابتی بزرگ در فستیوال فیلم ملبورن برای فیلمسازان سراسر جهان و مخصوصاً استرالیا بسیار مهم است.
وی اضافه کرد:

این رقابت نقشی بزرگ در حمایت از هنرمندان نوآور و شجاع خواهد داشت و در ترکیب با برنامه شتاب‌دهی موفق قبلی باعث می‌شود MIFF تبدیل به فستیوالی برتر برای صداهای جدید در سینما شود.