گراند هتل از معدود مکان های لاله زار است که به نام ابتدایی آن خوانده می شود. زمانی که به طبقه ی اول گراند هتل یا همان پاساژ گراند هتل امروزی وارد می شویم، نوع معماری اروپایی آن، شما را از هیاهوی لاله زار جنوبی به سکوتی عجیب فرا می خواند.

گراند هتل، اولین هتل ایران

گراند هتل، قدیمی ترین و لوکس ترین هتل ایران و از آثار معماری اواخر دوره قاجاریه است. در دوره قاجار، یک مهاجر قفقازی به نام باقر خان خیابان لاله‌زار جنوبی را برای ساخت اولین هتل ایران انتخاب کرد. وی که از هتل‌های اروپایی الگو گرفته بود، با خریدن ۱۳۰۰ متر زمین در این خیابان ساخت هتل را شروع کرد.

گراند هتل

آن روزها که سیاستمداران اروپایی به ایران رفت و آمد داشتند، نیاز به چنین هتلی به شدت احساس می‌ شد. باقرخان با دانسته‌ هایش در مورد هتل‌ های اروپایی، طرح و نقشه‌ی هتل را ریخت، بخشی از باغ اختصاصی سیف الدوله را خریداری کرد و گراند هتل را در ۱۳۰۰ مترمربع به سبک اروپایی ساخت. شاید گراند هتل اولین هتلی است که ساختمان آن به سبک اروپایی ساخته شده است.

گراند هتل از معدود مکان های لاله زار است که به نام ابتدایی آن خوانده می شود. زمانی که به طبقه ی اول گراند هتل یا همان پاساژ گراند هتل امروزی وارد می شویم، نوع معماری اروپایی آن، شما را از هیاهوی لاله زار جنوبی به سکوتی عجیب فرا می خواند.

گراند هتل چه امکاناتی داشت؟

گراند هتل دارای ۲۵ اتاق و یک سالن اجرای ۶۰۰ نفری بود. اتاق های مشرف به لاله زار دارای بالکن های بزرگ برای استراحت، نوشیدن چای و قهوه یا خواندن روزنامه بود. امروزه بالکن های هتل تخریب شده است. قمرالملوک وزیری، در این هتل چندین بار کنسرت برگزار و میرزاده عشقی چند نمایشنامه اجرا کرده است اما امروزه، این عمارت تاریخی، در قبضه فروشندگان لوازم الکتریکی است و چند سالیست پایگاه خیاطان و تریکو بافان شده است.

لاله زار در دهه پنجاه


مرحوم علی حاتمی در شهرک سینمایی غزالی، گراند هتل را شبیه سازی کرد. به همت ایشان سکانس های بسیاری از گراند هتل در خاطره ی جمعی ایرانیان نقش بسته است.

با تأسیس هتل های جدید و مدرن، گراند هتل رفته رفته به سالن تئاتر، رستوران و سینما تغییر کرد. آن روزها سیستم خاصی برای رزرو هتل وجود نداشت، اما مسافران می‌توانستد از طریق تماس تلفنی یا مراجعه حضوری یک نماینده برای خود یک اتاق رزرو کنند.

بانو قمرالملوک وزیری


البته گراند هتل فقط مختص اقامت مسافران نبود و میزبان برنامه‌های فرهنگی و هنری مختلفی بود. به عنوان مثال در همان دوران قمرالملوک وزیری، در این هتل چندین بار کنسرت برگزار و میرزاده عشقی چند نمایشنامه اجرا کرد.

گراند هتل تا اواسط دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی میزبان مسافران بود، اما بعد از آن تعطیل شد. امروزه دیگر خبری از قدیمی‌ترین هتل ایران، در بین هتل های تهران نیست.

مطالعه کنید:

نود سالگی قانون ازدواج، از رضا شاه تا امروز

داستان نساجیِ شهرِ خسته

گراند هتل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در تابلوی شهرداری هم در کنار چرخ‌ دستی‌ها، شرح حالی از این هتل لوکس به معرض نمایش گذاشته شده است.

امروزه، این عمارت تاریخی، در قبضه فروشندگان لوازم الکتریکی است و چند سالیست پایگاه خیاطان و تریکو بافان شده است.