گزیده اخبار روز بررسی‌های تازه مرکز تحقیقاتی سیاست پاسخگو نشان می‌دهد که همزمان با سبقت آقای ترامپ از رقیب دموکراتش در جذب کمک‌های مالی ثروتمندان خرده پای آمریکا، آقای بایدن در حال افزایش رقم حمایت مالی شرکت‌های بزرگ در مقایسه با رقیب جمهوری‌خواهش است.

بررسی‌های تازه مرکز تحقیقاتی سیاست پاسخگو  نشان می‌دهد که همزمان با سبقت آقای ترامپ از رقیب دموکراتش در جذب کمک‌های مالی ثروتمندان خرده پای آمریکا، آقای بایدن در حال افزایش رقم حمایت مالی شرکت‌های بزرگ در مقایسه با رقیب جمهوری‌خواهش است.رخدادی کم سابقه و بر خلاف رویه سنتی حاکم بر اقتصاد-سیاسی آمریکا که معمولا حزب جمهوری‌خواه از پشتیبانی تضمین شده شرکت‌های بزرگ و صاحبان سرمایه‌های کلان برخوردار بود.

مقاله تحقیقاتی دفتر ملی تحقیقات اقتصادی که به تاز‌گی منتشر شده، حاکیست که ۵۷.۷ درصد مدیران عامل شرکت‌های بزرگ آمریکایی حامی مالی حزب جمهوری‌خواه هستند و تنها ۱۸.۶ درصد آنها به حزب دموکرات گرایش دارند. البته ۲۳.۷ درصد آنها نیز ادعا کرده‌اند که تا انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان) بی‌طرف خواهند ماند.

رهبران تجاری سکوت می کنند!

اما این حقیقت قابل کتمان نیست که شمار رهبران تجاری که ترجیح داده‌اند در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری آمریکا سکوت اختیار کنند، نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

شمار رهبران تجاری که ترجیح داده‌اند در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری آمریکا سکوت اختیار کنند، نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

در شرایطی که در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ، مقررات زدایی، کاهش مالیات شرکت‌ها و کلید زدن جنگ تجاری با چین، کام بسیاری از مدیران شرکت‌های بزرگ آمریکایی شیرین کرده ولی چرا تمام این خدمات اقتصادی نتوانسته مانع از افزایش گرایش آنها به نامزد دموکرات‌ها که برخی از کارشناسان او را چپ‌گرای اقتصادی معرفی می‌کنند، بشود؟

چه کسانی همچنان از ترامپ حمایت می‌کنند؟

در همین حال، خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده که استیو شوارتزمن، مدیرعامل بلک‌استون، تیموتی ملون، وارث بانک خانوادگی ملون، لیندا مک‌ماهون، معاون سابق فدراسیون جهانی کشتی و ژئوفری پالمر، بساز و بفروش و بازیکن معروف چوگان از حامیان مالی آقای ترامپ هستند. همچنین آیزاک پرلمتاتر، مدیرعامل مجموعه رسانه‌ای مارول و صَفرا کاتز، مدیرعامل شرکت اوراکل که هر دو از فعالان صاحب نفوذ بازار املاک بورلی‌هیلز هستند، از پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان پشتیبانی مالی می‌کنند.

گزارش رادیو ملی آمریکا (NPR) نیز حاکیست که دونالد ترامپ همچنان از حمایت ده‌ها آمریکایی فوق‌العاده ثروتمند همانند چارلز شواب، موسس شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری شواب، پل سینگر، بنیانگذار شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری الیوت و وارن استیفن، مدیرعامل بانک سرمایه‌گذاری استیفن برخوردار است. همچنین نشریه فوربز نیز گزارش داده که آقای ترامپ بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی را از برنارد مارکوس، بنیانگذار شرکت تجهیزات منزل هوم دپو (Home Depot) و روجر رینی، موسس کارگزاری اسکات‌ترید (Scottrade) و توماس داف، مالک هلدینگ سرمایه‌گذاری داف (Duff) و جفری اسپرسر، رئیس و مالک بورس اوراق بهادار نیویورک و همسرش کلی لوفلر دریافت کرده است.

جان پائولسون، میلیاردر اکوادوری الاصل که در حال حاضر مدیر صندوق پوشش ریسک است، دو هفته پیش با دعوت از ۵۰ ثروتمند آمریکایی به خانه‌اش، آنها را برای کمک به آقای ترامپ مجاب کرد. او به صراحت اعلام کرده که در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ ۱۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کردم که اگر به جای او آقای بایدن رئیس جمهوری بود، این عایدی به ۸۸ میلیون دلار کاهش می‌یافت.

حامیان مالی جدید بایدن چه کسانی هستند؟

هر چند تا کنون رسانه‌های آمریکا از حمایت ضمنی پنی پریتزکر (وزیر سابق بازرگانی)، جورج سوروس (میلیاردر معروف)، توماس استایر (میلیونر و نامزد سابق دموکرات‌ها) و استیون اسپیلبرگ (کارگردان شهیر) خبر داده‌اند ولی به طور مشخص این افراد و شرکت‌ها تا کنون حمایت مالی خود را به ستاد آقای بایدن تقدیم کرده‌اند:
مارک پینکوس، بنیانگذار شرکت زینگا (Zynga)؛ باری دیلر، مدیر اجرایی اکسپدیا (Expedia)؛ داستین موسکویتز، از بنیانگذاران فیسبوکـ (Facebook)؛ شان پارکر، کارآفرین وهمکار سابق شرکت فیسبوک؛ جف اسکول، مدیرعامل سابق ای‌بی (‌eBay)؛ میشل یی، همسر رید هافمن، بنیانگذار لینکدین (LinkedIn)؛ اوان ویلیامز، از موسسان توییتر(Twitter)؛ نیکول سیستروم، همسر کوین سیستروم، از پایه‌گذاران اینستاگرام(Instagram) و نیکول شاناهان، همسر سرگئی برین، از بنیانگذاران گوگل (Google).

رید هاستینگس بنیاندگذار و مدیرعامل نتفلیکس (Netflix)، ملودی هابسون، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آریل و لورن پاول جابز، همسر سابق استیو جابز در حال حاضر از پشتیبانان مالی آقای بایدن هستند.

با وجود این که برنی مارکوس از موسسان شرکت هوم دپو از آقای ترامپ حمایت می‌کند، دیگر شریک او یعنی آرتور بلانک به حامی مالی آقای بایدن بدل شده است. پسر جیمز مرداک نیز که با آقای شوارتزمن، از موسسان شرکت بلک‌استون، شریک است بر خلاف او که طرفدار آقای ترامپ است، از حامیان مالی آقای بایدن به شمار می‌رود. رید هاستینگس بنیاندگذار و مدیرعامل نتفلیکس (Netflix)، ملودی هابسون، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آریل و لورن پاول جابز، همسر سابق استیو جابز، از پایه‌گذاران شرکت اپل نیز در حال حاضر از پشتیبانان مالی آقای بایدن هستند.

استیو جابز و همسرش لورن

چرایی تغییر گرایش سیاسی مدیران آمریکایی

تحلیلگران مسایل اقتصاد-سیاسی آمریکا معتقدند که تغییر گرایش رهبران کسب و کارهای بزرگ به نامزدهای احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات می‌تواند ریشه در محافظه‌کاری آنها داشته باشد. به باور آنها این محافظه‌کاری از دو راه می‌تواند بروز سیاسی داشته باشد و بر گرایش عملی آنها تاثیر بگذارد.
برخی از مدیران به این نتیجه رسیده‌اند که حمایت آشکار از آقای ترامپ که با اتهام‌هایی مبنی بر گرایش‌های نژادپرستانه و جنسیت‌زده او و نیز نزدیکی به جریان‌های راست افراطی مواجه است، در عمل می‌تواند موجب ضربه به برند شرکت‌ها و گرایش مشتریان به محصولات آنها شود. لذا تعدادی از آنها ترجیح داده‌اند تا حمایت صریح خود را متوقف کنند.

برخی از مدیران به این نتیجه رسیده‌اند که حمایت آشکار از آقای ترامپ که با اتهام‌هایی مبنی بر گرایش‌های نژادپرستانه و جنسیت‌زده او  می‌تواند موجب ضربه به برند شرکت‌ها شود.

اما برخی مدیران هم هستند که در عمل نیز حمایت خود از نامزد جمهوری‌خواهان را به دلیل اقدام‌های جنجالی او و اتخاذ رویکرد شوک درمانی، متوقف کرده‌اند. چرا که با وجود حمایت بسیاری از صاحبان کسب و کارها از بسط آزادی‌های اجتماعی، اکثر آنها در حوزه اقتصادی و سیاسی محافظه‌کار هستند. همچنین بسیاری از مدیران محافظه‌کار حاضر در این دسته‌بندی بر پایه نتایج نظرسنجی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که زودتر باید فاصله خود را نامزد پیروز کمتر کنند و یا همچون مدیران ارشد شرکت‌های هوم دپو و بلک‌استون، دو دسته شوند و هر یک به ستاد یکی از نامزدها کمک کند.