کیوسک روسیه اعلام کرد اولین کشوری است که واکسن کرونای ساخت خود را پس از آزمایش موفق به ثبت رسانده است. این واکسن جزء شش واکسن سازمان بهداشت جهانی که به آزمایش بالینی گسترده رسیده‌اند نیست.

از واکسن روسی چه می دانیم؟

آقای پوتین تولید این واکسن را نخستین بار در جهان توصیف کرد و گفت آن را پژوهشگاه گامالی مسکو ساخته و “ایمنی پایدار” در برابر ویروس کرونا ایجاد می‌کند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز در نشست ویدئویی کابینه گفت این واکسن از همه آزمایش‌های لازم گذشته و به یکی از دخترانش هم تزریق شده است. میخائیل موراشکو وزیر بهداشت روسیه هم گفت:

ثابت شده این واکسن بسیار مؤثر و ایمن و گامی است بلند در جهت پیروزی بشر بر کرونا.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز گفت این واکسن از همه آزمایش‌های لازم گذشته و به یکی از دخترانش هم تزریق شده است.

مقام‌های روسیه پیش‌تر گفته بودند که قصد دارند برنامه واکسیناسیون سراسری کرونا را در ماه اکتبر (حدود یک ماه و نیم دیگر) آغاز ‌کنند. به گفته دنیس مانتوروف وزیر صنایع روسیه، سه شرکت تولید صنعتی واکسن کرونا را ماه آینده (سپتامبر) آغاز می‌کنند.

انتقادهای جهانی علیه واکسن روسی

اعلام این خبر اما به جای شادمانی جهانی، با موج گسترده‌ای از انتقادها همراه شده است. کارشناسان در مورد اثربخشی و ایمنی واکسن ساخت روسیه به دلیل پشت‌ سر نگذاشتن کامل مراحل آزمون آن، تردید دارند و آن را   تهدیدی بالقوه  برای جمعیتی می‌دانند که قرار است آن را استفاده کند.

کارشناسان واکسن روسی را   تهدیدی بالقوه  برای جمعیتی می‌دانند که قرار است آن را استفاده کند.

هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی احتمال نادیده گرفتن مقررات و ضوابط در تولید واکسن کرونا را مطرح کرده و از روسیه خواسته بود دستورالعمل‌های بین‌المللی برای تولید واکسن کرونا را رعایت کند.

پوتین چه می گوید؟

به گفته پوتین، این واکسن خوب و موثر است و مصونیت پایداری در بدن افرادی که از آن استفاده کرده اند بوجود آورده است،واکسن عوارض جانبی جدی بوجود نمی آورد و حتی یکی از دخترانم از آن استفاده کرده است، پس از نخستین تزریق درجه حرارت بدن او به ۳۸ درجه سانتیگراد رسید اما پس از دومین تزریق درجه حرارت بدن کمی بالا رفت و سپس به حالت عادی برگشت و اکنون حالش خوب است.

اسم واکسن روسی کرونا

گفتنی است، واکسن روسی کرونا اسپوتنیک وی (sputnik v) نام دارد که نام نخستین ماهواره پرتاب شده به مدار زمین است. این واکسن توسط کارشناسان مرکز اپیدمیولوژی و میکروب شناسی گامالیا و با کمک بنیاد سرمایه گذاری مستقیم روسیه ساخته شده است.

واکسن روسی کرونا اسپوتنیک وی (sputnik v) نام دارد که نام نخستین ماهواره پرتاب شده به مدار زمین است

این واکسن در کارخانه بیوفارم روسیه ساخته می شود که در شهر زلنوگراد در استان مسکو قرار گرفته است.

اما شاید رقابت بر سر ساخت و تامین واکسن کرونا تازه شروع شده باشد.