سازمان ایمنی حمل و نقل کانادا، تی‌اس‌بی، دریافت اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای ساقط ‌شده اوکراینی از ایران را تایید کرده و گفته نتایجی که ایران از بررسی جعبه‌های سیاه اعلام کرده، شرح مختصری است از صدای کابین و اطلاعات پرواز نه نتیجه نهایی تحقیقات.

واکنش سازمان ایمنی حمل و نقل کانادا

به گزارش ایران تی‌اس‌بی که در بررسی جعبه سیاه این هواپیما در فرانسه حضور داشته تاکید کرد تحقیقات سانحه هواپیمای ۷۵۲ تکمیل نشده است و هنوز ابهام‌های زیادی باید برطرف شوند. تی‌اس‌بی می‌گوید تلاش خواهند کرد به چند سوال کلیدی پاسخ دهد، از جمله اینکه چه عوامل انسانی یا سازمانی در روند تصمیم‌گیریهای منجر به شلیک دخیل بوده‌اند یا چه دلایلی باعث شد حریم فضایی ایران برای پروازهای غیرنظامی باز بماند در حالیکه ایران موشک‌هایی را به پایگاهی نظامی در عراق شلیک کرده بود.

بیانیه این نهاد کانادایی یک روز پس ازنشست خبری رئیس سازمان هواپیمایی ایران منتشر شد که نتایج بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی را اعلام کرد. هواپیمای مسافربری اوکراینی، هشتم ژانویه، (۱۸ دی) پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در جنوب تهران با دو موشک سپاه پاسداران سرنگون شد و ۱۷۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

ایران بعد از سه روز انکار، سرانجام اذعان کرد که پدافند سپاه پاسداران به خاطر خطای انسانی این هواپیما را هدف قرار داده و سرنگون کرده است.

ایران بعد از سه روز انکار، سرانجام اذعان کرد که پدافند سپاه پاسداران به خاطر خطای انسانی این هواپیما را هدف قرار داده و سرنگون کرده است. ایران همچنین پس از مدت‌ها امتناع، جعبه سیاه این هواپیما را به فرانسه فرستاد و یک گروه بین‌المللی مسئول تجزیه و تحلیل داده‌های آن شد. در این گروه نمایندگانی از کشورهای ایران، آمریکا، بریتانیا، کانادا، سوئد و فرانسه حضور داشتند.

این هواپیما، علاوه بر شهروندان ایرانی حامل ۵۷ کانادایی، ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار بریتانیایی هم بود. سوئد که شهروندانش مسافر این هواپیما بوده‌اند گفته است ایران با پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان موافقت کرده است اما خانواده شماری از قربانیان می‌گویند روشن شدن حقیقت مهم‌تر از دریافت غرامت است.

 

خانواده شماری از قربانیان می‌گویند روشن شدن حقیقت مهم‌تر از دریافت غرامت است.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین گفته است بدون تحقیقات کامل و شفاف درباره سرنگونی، نمی‌توان درباره غرامت با دولت ایران به توافق رسید. به گفته این انجمن، اولویت خانواده‌های قربانیان قبل از هرگونه مذاکره بر سر غرامت، مشخص شدن واقعیت و تنبیه مقصران است.

رییس سازمان هواپیمایی ایران چه گفت؟

تورج دهقانی زنگنه درباره بررسی جعبه سیاه گفت با انفجار فیوز مجاورتی موشک اول، ضبط اطلاعات در ساعت ۶.۱۴.۵۳ ثانیه متوقف شده است:

تاکنون تمام متغیرها نشان می‌دهند هواپیما در شرایط پروازی نرمال و در پروفایل پروازی پیش‌بینی‌شده قرار داشته است.

آقای زنگنه گفت در کابین دو خلبان و یک معلم خلبان حضور داشتند و هر سه متوجه شرایط غیرعادی می‌شوند اما تا آخرین لحظه مشغول هدایت هواپیما بودند و معلم راهنما نیز اقدام به ارائه کمک می‌کند.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی ایران، در این لحظه هواپیما دچار مشکل الکتریکی می‌شود و به دستور معلم خلبان، برق کمکی هواپیما روشن می‌شود. هر دو موتور در ثانیه‌های پس از انفجار روشن بوده‌اند. در این لحظه هیچ صدایی از کابین مسافران شنیده نشده که نشان می‌دهد مسافران در این لحظات در سلامت بوده‌اند، ضبط صدا پس از ۱۹ ثانیه متوقف می‌شود.

اصابت موشک دوم

۲۵ ثانیه بعد از انفجار اول، موشک دوم برخورد کرده است که تحلیلی از آثار آن در جعبه سیاه وجود ندارد. به گفته آقای دهقانی، این نشان می‌دهد انفجار موشک نخست باعث آسیب قابل توجه به هواپیما شده و ضبط صدا ۱۹ ثانیه پس از شلیک موشک اول در هر دو جعبه سیاه (CVR و DVR) متوقف شده است.