چهار شهروند سریلانکایی که ادوارد اسنودن، افشاگر جاسوسی آمریکا را در خانه کوچکشان در هنگ‌کنگ پناه داده بودند، وارد خاک کانادا شدند.

کانادا به سوپان تیلینا کلاپاتا و نادیکا دیلروکشی نانیس و دو فرزندشان اجازه اقامت داده تا بعد از یک سال سرگردانی زندگی تازه‌شان را در مونترال کانادا آغاز کنند.

ادوارد اسنودان

بیش از هفت سال پیش، ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا (ان.اس.ای) مجموعه‌ای از اسناد محرمانه را افشا کرد که حاکی از جاسوسی گسترده غیرقانونی سازمان امنیت ملی آمریکا از شهروندان آمریکایی و همچنین شنود مکالمات رهبران کشورهای متحد آمریکا بود. او به ناچار از آمریکا گریخت و در هنگ‌کنگ پناه گرفت.

چهار عضو خانواده سه شنبه وارد خاک کانادا شدند

آن زمان هفت پناهجوی فقیر سریلانکایی و فیلیپینی که در هنگ‌کنگ زندگی می‌کردند قبول کردند او را مخفی کنند.

انجمن  به‌خاطر پناهجویان  جز این چهار نفر که دیشب وارد کانادا شدند، دو  فرشته نجات  دیگر اسنودن را هم به کانادا رسانده است؛ ونسا رادل و دخترش از فیلیپین دو سال پیش به کانادا رفتند.

برای مطالعه شما:

یک بانوی ایرانی شهردار فرانکفورت شد

مهاجرت: تلاقی امیدها و ترس ها

مهاجرت: کشف و بازسازی هویت

انجمنی که به این افراد برای مهاجرت به کانادا کمک کرده می‌گوید ممکن است آنها در کشور خودشان یا هنگ‌کنگ به خاطر پناه دادن به اسنودن تحت فشار قرار بگیرند.

ونسا رادل و دخترش

تیلینا کلاپاتا و خانواده‌اش در هنگ‌کنگ در معرض اخراج از این کشور بودند. ساوث‌چاینا مورنینگ پست در چین به نقل از او قبل از رفتن به کانادا نوشته است:

 خیلی خوشحالم که بالاخره تمام شد. حالا بچه‌هایم آینده خواهند داشت. زبانم بند آمده و نمی‌توانم بگویم چقدر خوشحالم

ادوارد اسنودن، در توییترش نوشته این بهترین خبری است که بعد مدت‌های طولانی شنیده است:

باید یک نفر دیگر را هم به خانه بیاوریم تا بگوییم کار تمام شده است. اما نمی‌توانم به خاطر کارهایی که تا حالا انجام شده و ما را به اینجا رسانده از شما تشکر نکنم.

هفتمین نفر از آن گروهی که به اسنودن پناه دادند هنوز در هنگ کنگ مانده و به گفته انجمن  به‌خاطر پناهجویان «امنیتش هنوز در خطر است

درز اطلاعاتی ادوارد اسنودن که در چند دهه گذشته کم سابقه بوده است، باعث شد که دولت آقای اوباما تصمیم بگیرد در نحوه جمع آوری سوابق مکالمات تلفنی شهروندان تغییراتی ایجاد کند.


گپ و گفت با هدیه صفی یاری – کارآفرین در ونکوور



فعالان لیبرال در آمریکا ادوارد اسنودن را قهرمان می‌دانند زیرا او برنامه‌هایی را برملا کرد که به باور این فعالان، حقوق اساسی مندرج در قانون اساسی ایالات متحده را نقض می‌کند.

آقای اسنودن با اتهاماتی نظیر جاسوسی و خیانت در آمریکا مواجه است که می تواند به ۳۰ سال حبس منجر شود.

اسنودن که از هنگ‌کنگ به روسیه رفته، اتهامات وارده به خود را بارها رد کرده و در گذشته نیز گفته بود که تمایل دارد روزی روسیه را ترک کند.

او در همان سال که به فرودگاه مسکو رفت اعلام کرد از ۲۱ کشور درخواست پناهندگی کرده که با درخواست او موافقت نشده است.