نرگس اسکندری-گرونبرگ به عنوان نخستین شهروند آلمانی ایرانی‌تبار در یک شهر بزرگ در آلمان، به عنوان شهردار انتخاب شد.

نمایندگان مجلس منطقه‌ای شهر فرانکفورت (Stadtverordnetenversammlung) پس از انتخابات منطقه‌ای ایالت هِسِن در جمهوری فدرال آلمان در بهار سال جاری و توافق بر سر تشکیل یک دولت ائتلافی در عرصه شهرداری فرانکفورت (Rِömer)، نرگس اسکندری-گرونبرگ، عضو فراکسیون حزب سبزها، را با اکثریت آرای خود به عنوان شهردار برای مدت ۵ سال در این مسئولیت انتخاب کردند.

پلاک۵۲  را در اینستاگرام دنبال کنید

نرگس اسکندری-گرونبرگ پس از سرشهردار  فرانکفورت (Oberbürgermeister) که در انتخاباتی جداگانه به طور مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شود، در رتبه دوم مقام‌های ارشد شهرداری قرار گرفته است. سرشهردار فرانکفورت پتر فلدمان از حزب سوسیال‌دموکرات‌ها است.

دولت ائتلافی شهرداری فرانکفورت از چهار حزب سبزها (Gruene)، سوسیال‌دموکرات‌ها (SPD)، لیبرال‌دموکرات‌ها (FDP) و ولت (Volt) تشکیل شده است.

حزب سبزها در انتخابات منطقه‌ای ۲۰۲۱ فرانکفورت با کسب ۶ / ۲۴ درصد آرای شهروندان رای‌دهنده، به عنوان قوی‌ترین حزب در عرصه شهر فرانکفورت انتخاب شدند و به این ترتیب قوی‌ترین فراکسیون را از دیدگاه تعداد کرسی‌ها در مجلس منطقه‌ای شهر فرانکفورت، تشکیل داده‌اند.

نرگس اسکندری که اینک ادارۀ کلان شهر فرانکفورت به او سپرده شده، در سال ۱۹۸۵ میلادی پس از تحمل زندان در ایران به آلمان مهاجرت کرد و از همان زمان در شهر فرانکفورت سکونت داشت. خانم اسکندری مادر مریم زارعی بازیگر و فیلمساز ایرانی است که با ساختن فیلم  متولد اوین  شهرت یافته است.


این فیلم، که در سال ۲۰۱۹ در فستیوال فیلم برلین به نمایش درآمد، در عین حال که به زندگی کودکان به دنیا آمده در اوین می‌پردازد، روایت زندگی خود کارگردان نیز هست و شاید به همین دلیل است که مریم زارعی نقش اول فیلم را خود بازی می‌کند. خانم نرگس اسکندری در سال های نخست دهه ۱۳۶۰ در اوین زندانی بوده و مریم را در همانجا به دنیا آورده است.

پلاک۵۲  را در تلگرام دنبال کنید

او فارغ‌التحصیل دکترای رشته روان‌شناسی در دانشگاه فرانکفورت است و در شغل اصلی خود، در مطب خود به عنوان روان‌شناس، فعال است.

نمونه ای موفق از مهاجران

همسر خانم اسکندری، کورت گرونبرگ هم روانشناس است. رسانه‌های آلمانی پس از انتخاب شهردار جدید فرانکفورت نوشتند که او نمونه دیگری از توانائی مهاجران آلمان برای به دست گرفتن سرنوشت خودشان در این کشور است.

درباره او همچنین نوشته‌اند سیاستمداری است که مهاجرت به آلمان و مهاجرت از این کشور را مثبت ارزیابی می‌کند و به همین دلیل است که همواره هم در خدمت مهاجرانی بوده که به آلمان وارد شده‌اند و هم به آلمانی‌هائی که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را داشته‌اند مشورت داده است.

برای مطالعه بیشتر (پادکست):

مهاجرت: تلاقی امیدها و ترس ها

مهاجرت: کشف و بازسازی هویت

مهاجرت و روابط

 روزنامه فرانکفورتر نویه پرسه، زمانی که نرگس اسکندری در سال ۲۰۱۸ نامزد شهرداری فرانکفورت و حومه‌های این شهر شد، درباره او نوشت:

این عضو سبز شورای شهر فرانکفورت از هیچ چیزی بیشتر از تنوع فرهنگی با علاقه صحبت نمی‌کند. وی معتقد است بحران هویت هنگامی به وجود می‌آید که فرد خود را انسان درجه دوم احساس کند.

او می‌گوید:

ما نیاز به فرهنگ استقبال از مهاجران داریم و باید زیرساختارهای مناسب را برای حاکمیت این فرهنگ فراهم کنیم .

اسکندری می‌افزاید:

 ما باید بیشتر برای مهاجران تلاش کنیم. ما به شانس برابر نیاز داریم و باید آزادی را برای همه تضمین کنیم .

نفوذ در میان آلمانی ها و مهاجران

با این اندیشه‌ها، شهردار فرانکفورت علاوه بر هواداران خود در حزب سبزها، توانسته است پشتیبانی مهاجران ساکن فرانکفورت را نیز جلب کند. حزب سبزهای آلمان که محصول نهائی جنبش دانشجوئی دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹٧۰ آلمان است، در دوران فعالیت سیاسی خود توانسته است تعداد قابل توجهی از ایرانی تباران آلمان را جلب کند. در حال حاضر برخی از ایرانی تباران تا بالاترین پست‌های سیاسی این حزب را کسب کرده‌اند.

نرگس اسکندری در کنار دخترش مریم زارعی

 

از جمله امید نوری پور سخنگوی سیاست خارجی این حزب در مجلس فدرال آلمان است . بهمن نیرومند (نویسنده)، محمدعلی بهبودی (بازیگر و کارگردان)، کاظم بهبهانی و مهدی گرزینی از دیگر اعضای شناخته شده حزب سبزها هستند. برخی از ایرانی تباران در بنیاد هاینریش بل نیز که به حزب سبزها نزدیک است فعالیت فرهنگی دارند.