گوستاو کلیمت (۱۹۱۸ – ۱۸۶۲) یک نقاش نمادگرای اتریشی و یکی از برجسته‌ترین اعضای هنر نوی وین به نام جدایی وین بود. کارهای برتر او عبارتند از نقاشی، نقاشی‌های دیوارنما، انگاره و کارهای هنری دیگر که بسیاری از آن‌ها در نگارخانه انجمن جدایی وین نمایش داده می‌شوند. موضوع و سبک اصلی نقاشی‌های کلیمت اندام برهنه زنان بود، کلیمت همچنین بنیانگذار و اولین رئیس کانون انجمن جدایی وین بود.

بیشترین شهرت کلیمت با کارهایی است که به «دوره طلایی» معروف هستند و کمابیش در دوره بلوغ هنری او، در حوالی ۴۰ سالگی، خلق شده‌اند. پدر کلیمت گراورسازی باذوق بود و با طلا کار می‌کرد. می‌توان گفت که او عشق به طلا را از پدر به ارث برده بود، اما آشنایی او با کاشی‌ها و نگاره‌های بیزانسی نیز بی‌تردید در علاقه او به نقوش زرین مۆثر بود.

گوستاو کلیمت

از شمایل‌نگاری و نقش قدیسان که بگذریم، زرنگاری یا استفاده از آب طلا ابداعی است که در هنر مدرن با کارهای کلیمت مشخص می‌شود. کلیمت شمایل بیزانسی را با دستمایه‌های زمینی آشتی داد.

در کارهای او معمولاً زنان زیبا و برهنه و دلفریب به جای قدیسان قرار گرفته‌اند. او شاید به پیروی از سنت پدر، هر پیکره را به سان یک «تکه جواهر» نشان داد. شاید معروفترین این کارها تابلوی بوسه باشد.

بوسه اثر معروف گوستاو کلیمت
در این تابلو همه چیز برگرد یک بوسه عاشقانه شکل گرفته‌است. مرد و زن در فضایی زرنگار و اثیری در برابر هم زانو زده‌اند. مرد هم بر زن مسلط است و هم با بازوانی قوی او را در پناه گرفته‌است.

روپوش مرد از نقش‌های گوشه‌دار و «سخت» است، درحالی که جامه زن از نقش‌های مدور و «نرم» پوشیده شده‌است. فضای تابلو یکسره لخت و مجرد است و هیچ چیز از شرایط و موقعیت زن و مرد را روشن نمی‌کند. آن‌ها تنها دو انسان عادی هستند که با دو اندام متفاوت در هم فرورفته‌اند و می‌توانند به هر زمانه و فرهنگی متعلق باشند. منتقدی این موقعیت را «تصویر بشریت» لقب داده‌است.

برای مطالعه شما :

سفری از جنس نور و موسیقی به دنیای ونگوگ در ونکوور

 

آثار سه بعدی گوستاو کلیمت در تورنتو

این نقاش برجسته اوایل قرن بیستم حالا با مجموعه ای از آثارش از بیست و یکم اکتبر در تورنتو میزبان دوستدارانش است. این نمایشگاه یک تفاوت مهم با دیگر نمایشگاه های دیگر از آثار کلیمت دارد و آن اینکه نمایشگاه سه بعدی است. برگزار کننده که پیش از این نمایشگاه موفق سه بعدی آثار ونگوگ را با فروش سه میلیون بلیت برگزار کرده بوده اینک نقاشی های کلیمت را برگزار می کند.

بازدید کننده ها می توانند با تهیه بلیت 39 دلاری خود را در آثار کلیمت غرق کنند.

نمایشگاه در :

1 Yonge St, Toronto, ON M5E 2A3

واقع است.

منبع : پلاک ۵۲