چقدر زود می گذرد. انگار همین دیروز بود که پلاک۵۲ متولد شد. چندسالی از مهاجرت من و همسرم به کانادا گذشته بود و مرور خاطرات دل نشین پلاک۵۲ در ایران و در دسترس نبودن یک رسانه فرهنگی، هنری اجتماعی مستقل که در دیار غربت محتوا تولید کند، ما را به این فکر انداخت که آستین بالا بزنیم.

با پدر همسرم که در دنیای نویسندگی پیشکسوت است و چند نویسنده و هنرمند عزیز دیگر که دوست شان داشتیم و کارهایشان را دنبال می کردیم مشورت کردیم. نظرها مثبت بود و دل گرم کننده. پلاک۵۲ شکل گرفت. اول بر روی کاغذ در ونکوور و بعد در تورنتو به این دنیا آمد و در غرب و شرق این کشور زیبای پهناور مهمان خانه ایرانیان شد و مورد مهر و محبت شما قرار گرفت. از مرز گذشت و به آمریکا هم رفت.

نشریه شماره یک پلاک ۵۲
نشریه شماره یک پلاک ۵۲

از همان اول سعی کردیم چاشنی عشق در پلاک۵۲ جاری باشد مانند منزل پدری مان در ایران تا از گزند روزگار کمتر آسیب ببیند. کرونا آمد. نشریات کاغذی تعطیل شدند. پلاک۵۲ دیجیتالی شد و خوانندگانش چندین و چند برابر، گویی به قول صائب تبریزی، عدو سبب خیر شده بود.

تولد یکسالگی پلاک۵۲
سخن سردبیر:

پلاک۵۲

بیایید دیگر اسطوره نسازیم

هیچ چیز مگر انسان

حالا با سی و هشتمین شماره، پلاک۵۲ وارد سومین سال فعالیت خودش شده است. الکسا می گوید پربازدیدترین رسانه دیجیتال و وب سایت پارسی زبان در کانادا است. مستقل است و به همه احترام می گذارد. به لطف هیات تحریریه و هنرمندان فرهیخته ای که دست شان را می بوسم و قدردانشان هستم، وب سایتی دارد با بیش از سه هزار صفحه مطلب و فیلم و پادکست که هرماه هزاران پارسی زبان را چند دقیقه ای از دنیا جدا می کند تا بخوانند، تماشا کنند و گوش کنند. مطالبی که تاریخ انقضا ندارند.

تولد یکسالگی پلاک۵۲


در هر شماره یک مهمان در پاتوق داشتیم. ایرانیانی که زندگی آنها دستاوردهای چشمگیری داشته است. از هنرمندان، کارآفرینان و حامیان حیوانات مهمان ما بودند. در بیلبورد هر ماه یک جوان با استعداد ایرانی در حوزه موسیقی را به شما معرفی کردیم. در دوربرگردان با هم به این دنیا خندیدیم. در پیاده رو جهان را گشتیم و در تماشاخانه، فیلم ها را نقد کردیم و در طاقچه ادبیات کلاسیک را جستجو کردیم و روی کاناپه ادبیات معاصر خواندیم. در فرهنگستان به غذای روح پرداختیم و در آشپزخانه، به غذای جسم و در سبزینه به هر دو.

برای علاقمندان به هنر های نمایشی،‌ فیلم و تیاتر هم به پلاک۵۲ اضافه شد. پس از یکسال کار فنی،‌ برای اولین بار این امکان برای هم وطنان هنردوست خارج از ایران فراهم آمد تا مجموعه ای کامل و به روز از بهترین نمایش هایی که در تماشاخانه های ایران به روی صحنه رفته است را در پلاک۵۲ تماشا کنند آن هم به صورت قانونی و با رعایت حقوق مادی و معنوی تهیه کنندگان و بازیگران. مگر ما اعضای یک پیکر نیستیم؟


فیلم تیاتر سیزیف اثر آلبرکامو –  تماشا کنید


همه این ها را گفتم اما آنچه واقعیت دارد این است که ما تازه وارد سه سالگی شده ایم و خودمان را نوپا می دانیم. اگر به اینجا رسیده ایم به خاطر شما بوده است و حالا بیشتر از همیشه به مهر و همراهی شما برای رشد نیاز داریم.

دوست تان داریم.

شاد و سلامت باشید.