هیچ چیز مگر انسان *

حدود هشتصد سال پیش استاد سخن سعدی شیراز پیام مهمی را به جهان مخابره کرد. پیامی که نشان از همبستگی ابنا بشر داشت. فرقی نمی کند چه رنگی هستی، چه اعتقادی داشته باشی، به چه زبانی صحبت کنی و یا کجای این کره خاکی عمر را می گذرانی. انسان هستیم و هیچ چیز دیگری مهم نیست چون بنی آدم اعضای یکدیگرند. و چه خردمندانه  که این پیام در باب اول گلستان که در سیرت پادشاهان است، آمد. خطاب به آنهاییکه که مرزها را می گسترانند و انسان ها را جدای از هم می دانند.

فرقی نمی کند چه رنگی هستی، چه اعتقادی داشته باشی، به چه زبانی صحبت کنی و یا کجای این کره خاکی عمر را می گذرانی. انسان هستیم و هیچ چیز دیگری مهم نیست.

 

روز جهانی همبستگی انسانی

دیروز، بیستم ماه دسامبر از سوی سازمان ملل متحد به نام روز جهانی همبستگی انسانی (International Human Solidarity Day) نامگذاری شده است. به نظر من روز مهمی است ولی نباید فقط به یک روز در تقویم ختم شود. باید هر روزمان باشد همانطور که شیخ اجل چند صد سال پیش ما را به آن خوانده بود که همه یک گوهریم. جالب است که سازمان ملل متحد هم  مخاطبین این روز را سیاست مداران و حاکمان می داند و از آن ها می خواهد که با پایبندی به حقوق بشر برای همبستگی جهانی بکوشند و در کنار هم گام های عملی برای دوری مردم از فقر و بیماری و گرسنگی بردارند.

 

اریش فرید شاعری آلمانی‌زبان

 

در اعلامیه هزاره (Millennium Declaration) که در سال دو هزار به عنوان یک سند رسمی از سوی سازمان ملل متحد منتشر شد،‌ از همبستگی جهانی به عنوان یکی از ارزش های اساسی روابط بین الملل در قرن بیست و یکم نام برده شده است. بر اساس این سند ،‌ انسان هایی  که از فقر و گرسنگی و بیماری و کمبودها رنج می برند و یا بهره کمتری از رفاه اجتماعی دارند حق دارند تا از جوامعی که در شرایط بهتری  زندگی می کنند،‌ کمک دریافت کنند. این کمک حق است و نه لطف و صدقه. بنابراین تقویت همبستگی بین المللی، ‌امری ضروری است مانند این روزها که در آستانه یکسالگی تولد بیماری کووید ۱۹ هستیم.

کره زمین، زمین گیر شد

آن روزی که در اخبار شنیدیم آه موجودات بخت برگشته ای مانند خفاش و پنگولین در سفره مردم در ووهان چین باعث بروز یک بیماری عجیب شده است، شاید فکر نمی کردیم که به زودی کره زمین، زمین گیر شود. اما حالا که خوشبختانه واکسن این بیماری توسط دو شرکت فایزر و مُدرنا تاییده های لازم را برای واکسیناسیون عمومی مردم کسب کرده اند، شاید از آن دورانی باشد که همبستگی جهانی باید به بهترین شکل ممکن، به داد بشر خسته از بیماری برسد.

امروز روزی است که نباید مشکلات مالی و کمبود های فنی بهانه ای برای عدم دسترسی سریع مردم در کشورهای کمتر توسعه یافته به این واکسن باشد.

امروز روزی است که نباید مشکلات مالی و کمبود های فنی بهانه ای برای عدم دسترسی سریع مردم در کشورهای کمتر توسعه یافته به این واکسن باشد. امروز روز همبستگی بزرگ است. از آن روزهایی که دولت ها باید برای ریشه کنی این بیماری و پوشاندن رخت عافیت به تن مردم، هر کجای دنیا که هستند، سیاست را کنار بگذارند و انسانی فکر کنند چون ما در آخر روز هیچ چیز نیستیم مگر انسان.

شاد و تندرست باشید.

سرمقاله شماره ۲۹ مجله پلاک ۵۲

* اشاره به شعر مرگ را با تو سخنی نیست اثر اریش فرید شاعر معاصر آلمانی